Stoomsleper S.S. Scheelenkuhlen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop Kieviet (RIP)

Stoomsleper s.s. Scheelenkuhlen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Ton inderdaad maar een verhaal schoot me ineens te binnen een oud collega kreeg van zijn vrouw,die in blijde verwachting was, een ontwerp voor een geboortekaartje aangezien hij,we bleven soms 14 maanden van huis, bij de geboorte niet thuis zou zijn. Ze had een kopie van zijn schip erop geprojecteerd als adres maar er kwam op die tekening rook uit de pijp. Hij een telegram op hete kolen uit mijn pijp komt geen rook, dus veranderen die kaart.
Zodoende mijn opmerking.
Joop

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

hahaha wel een leuk verhaal; diegeboorte okee, maar de rook was even belangrijker.

groeten Ton
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Medekombuizenaren;
Voor wie er meer over stoom wil weten, is er nu een unieke kans om de nieuwbouw van een schotse ketel te zien op www.stoomsleepbootdehugo.nl
De Hugo ligt normaal langszij van de Scheelenkuhlen en krijgt een volledig nieuwe ketel.

Gisteren hebben we de ketel van de Scheelenkuhlen opgevuld en is de laatste afsluiter gemonteerd. De isolatie zit weer om de dom heen en is met boerenchroom geschilderd. Volgende wee vrijdag gaan we beginnen met opstoken.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Scheele
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2005 15:27
Locatie: Cuxhaven

Scheelenkuhlen

Bericht door Scheele »

Hier wat gegevens van de Scheelenkuhlen.

De Scheelenkuhlen is gebouwd in opdacht van het "Wasser- und Schiffartsamt in 1927.
Heeft tot 1975 voor deze dienst gevaren van uit de thuishaven Cuxhaven op het riviervak Brunsbuttel - Cuxhaven, inclusief de Elbe monding en de Duitsebocht.
Werkzaamheden waren: vuurschepen bevoorraden o.a. met drinkwater, ijsbreken, bergingsvaartuig, het verslepen van baggerbaken en assistentie bij het verkeersregelen voor zeeschepen.
Na 47 jaar trouwe dienst werd ze in 1974 opgelegt.

De Scheelenkuhlen is gebouwd bij Johan Oelkers Neuhof Hamburg.
De compound machine met omkeerbeweging volgens Klug is gebouwd bij Christisnsen und Meyer te Harburg a.d. Elbe
De Schotse ketel met 2 vuurgangen is gebouwd door Christiansen und Meyer te Harburg a.d. Elbe.
Scheelenkuhlen 4ever
ikke jan

S.S SCHEELKUHLEN.

Bericht door ikke jan »

Ja meneer v/d Sluis u zou in de dertiger jaren een hele goede Meester geweest zijn. Even een kleine zwarte rookwolk boven de pijp die snel weer grijs werd. En niet zoals Meester Bal een langdurige vette zwarte wolk die al het sop of tjetwerk in een klap te niet deed. Hij wist natuurlijk niets van dat houtje wat door een goede meester tussen de vuurdeuren gezet werd. Een vakman was deze man zeker niet, maar ja wat kan men van zo,n goddeloos iemand verwachten. Ik durf het haast niet te vragen maar mag ik, mocht u onverhoopt eens in Rotjeknor of daar in de buurt liggen.Dan eens op dat mooie stoomschip de SCHEELEKUHLEN dacht ik dat de naam was, een kijkje komen nemen. Onderdanige Groet van Ikke Jan
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hey Ikke Jan; onderdanigheid is des duivels oorkussen!! Recht den rug, sta sterck en kom aan boord kijken volgend jaar bij Dordt in stoom.
Of ik het goed doe, is niet aan mij om dat te bepalen; stoomdruk, kolenverbruik en de kleur van de rook zullen hun keiharde oordeel vellen.

Hallo "Scheele" bedankt voor je info; dat had ik nog niet gedaan.
als het goed is staan er morgen weer wat foto's bij; ik heb ze aan Jos gestuurd.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Regte Rug!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeh van der Sluis??

Wah krijguh we nou, een kool'n stooker met een regte rug??? :roll: :shock: KROM mottuh se loopuh! met de neus op de schopsteel!!! :wink:
Mazzel eeh!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
dick bos

Bericht door dick bos »

Ton van der Sluijs schreef:als het goed is staan er morgen weer wat foto's bij; ik heb ze aan Jos gestuurd.
He Ton

Waar blijven die plaatjes, ik ben wel nieuwsgierig geworden

Dick
Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb deze week weinig tijd voor het forum.
Vanaf zaterdag ben ik weer volop in de running.
All the best
Jos

Hallo Jos; zou je het volgende met foto's willen plaatsen?

Zoals jullie zien, zitten de moeilijkste afsluiters altijd in de kleinste hoekjes! De helft van de moeren heb ik los geboort /gehakt en omdat de afsluiter tegen de achterwand van het stuurhuis zit, moet je naar de BB zijde om met 1/16 slag per keer de moeren los te halen. (De montage verliep weliswaar soepeler met nieuwe bouten maar verliep net zo traag)

Van de winter is de "armen en benen pomp" aan de beurt; die krijgt ook een opfrisbeurt. Met deze pomp kun je lensen, het dek wassen en de ketel voeden in geval van nood.

De slagenteller; daarover kan ik vertellen dat ik thuis dezelfde heb echter van het wrak van de Deiter, een Duitse voorpostenboot, die in sept 1944 door Britse MTB's naar de kelder is gejaagd bij Egmond aan zee. (Na restauratie doet hij het gewoon weer)

Smeertoestellen.
Deze zitten achterop de compoundmachine van de Scheelekuhlen en smeren de zuigerstangen, de cilinders en de diverse oliebakjes , die aan ons neus voorbij komen zwaaien.

Stoom en V8.
Dit is mijn werkbank thuis; afsluiters , het stoomverdeelblok en...... de Pegasus, die in de rij aan is gesloten om ook weer aan te werken.

groetjes Ton

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dick bos

Bericht door dick bos »

Mooi foto's Ton, op de een of andere manier komt 't me heel bekend voor

Groeten

Dick


Plaats reactie