Stoomsleper S.S. Scheelenkuhlen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Stoomsleper S.S. Scheelenkuhlen

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo medekomuizenaren;
Het is wat de kombuispraat betreft een tijdje rustig geweest van mijn kant.
Het lijkt mij echter leuk om jullie op de hoogte te houden van de activiteiten aan boord van deze oude bull.
De afgelopen twee maanden hebben in het teken gestaan van een gezond stukje revisie en onderhoud. Allerlei afsluiters uit de koelkast en uit de MK zijn overhaald, waarbij heel veel whitworth tapeinden op de draaibank thuis zijn vervaardigd. Ook de voedingswaterinjecteur is helemaal uit elkaar geweest en zal het nu wel weer naar behoren doen. Mijn medekornuiten hebben de ketel gesloten en de voedinswaterklepkasten na overhaald te zijn weer gemonteerd en volgende week gaat de ketel gevuld worden. 7 Augustus is de proefvaart ,tervoorbereiding op Sail 2005, waar we 4 dagen van de partij zullen zijn. Voor mij is het ook en proefvaart, omdat ik voor het eerst op de Scheelenkuhlen ga stoken en Martin, de andere stoker mij het manouvreren bij gaat brengen. Dat gaat nog ouwerwets met de telegraaf en de lulpijp. Het lijkt me een spannend gebeuren,vooral als de machine (neen Harry, ik zal het geen kar meer noemen) niet pakt en je hemdmv de beer bij te zetten uit zijn dode punt krijgt!!. Mijn duikmaat Hans was gisteren ook bij ons aan boord en heeft zijn ogen uit gekeken; hij en ik hebben tientallen stoommachines onder water gezien en er heel veel afgesloopt, en nu kon hij voor het eerst al dat moois op het droge aanschouwen in zijn nette kloffie!! Hans komt ook meedoen met het onder houd, dus kun je wel zeggen dat wij de sloep verruild hebben voor een sleper , en wat voor een!!

ik houd jullie op de hoogte
Een vettige handdruk uit de vetput
Ton

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Een fluisterend stoombedrijf!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton,

Sukses met de proefvaart, ik kom dat schip nog eens bekijken.
Ben benieuwd om te horen wat jullie gaan doen i.v.m. beproeven NA deze grote beurt, is er ook een testdruk procedure uitgevoerd en de veiligheden opnieuw gesteld?? NA al dat gesleutel???

Hoe dan ook een goede vaart en veel plezier.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Harry; long time no see!!
De veiligheidsklep is er niet af geweest. Deze winter is de ketelkeur aan de beurt en moet de veiligheid wel uit elkaar en geinspecteerd worden.Wat het vermogen van de machine betreft; tja, er zal hier en daar wel wat sluitage zitten, maar als ik hoor dat hij nog een vacuum van 74cm produceert, denk dat het wel meevalt. Ik wil wel lijst opgaan stellen, waaop het kolenverbruik ,vacuum, keteldruk en vullings percentage per uur op inzichtelijk gemaakt kan worden. Het is een oude bull op leeftijd, maar we gaan er toch serieus mee om. Volgend jaar staat Dordt in stoom op het programmaen ik hoorde dat we ingeschreven staan voor een festival in Emmerich; dat lijkt me helemaal te gek, om tegen de Rijn op te stomen!!!(vette grijns van deze kant, hele vette grijns).
Je bent altijd welkom aan boord Harry.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Naar "Boven"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton,

Om met een schip "naar boven" te varen dat was vroeger een kwestie van voldoende vermogen; NU is dat veel minder een probleem natuurlijk. Je had toen van de knijters van slepers die grote "kasten" naar boven haalden, dus TEGEN de stroom op. Ze kwamen de rivier op zetten met twee of drie sleepschepen er achter,welke ieder een sleepdraad naar de sleper hadden, ik voer met m'n kano ONDER de sleepdraad door VLAK voor de kop van het schip langs, diagonaal zogezegd!! en dan draaiden we met een choleregang rond en schoten achtermekaar het gangboord in dat vaak net onder water stond en hadden dan een sleepje tegen de stroom op!! Sommige schippers werden daar helemaal "falderats " van!! :D :shock: Als ze al te veel trammelant maakten dan gingen we achter het roeibootje hangen met een klein haakje an een sleeplijntje, het ging ook wel eens mis en de handel onderste boven, DAT was dan zwemmen geblazen en de kano leeghozen en huppeta d'r weer in!!
Ik heb toendertijd nog van die grote slepers gezien die naderhand omgebouwd waren tot vrachtschip, prachtig gelijnd er was er eentje die een mooie "Direktomkeerbare" MWM had, DAT was toen heel wat!!

Nogmaals sukses met de handel ik zie uit naar de foto's
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

Harry,
die sleepdraad van jou,
wordt een >strang< genoemd.
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze foto's zijn opgestuurd door Ton van der Sluijs.
All the best
Jos

Voedingswaterklepkast

Afbeelding

Telegraaf

Afbeelding

Afbeelding

Compoundmachine

Afbeelding
Gast

S.S. Scheelenkuhlen

Bericht door Gast »

Hallo Ton :D een te gaaf project wat je daar onder de klauwtjes heb. :o :P Lijkt me gaaf om eens een keer met dat mooie scheepje mee te varen. :) Kan ik ook eens zien hoeveel druk zo.n ketel moet hebben :?: [Ben ik gladdejool vergeten :shock: ] de wiizer mocht niet verder dan de rode streep is alles wat ik nog weet :oops: Leen :lol: :lol:
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hoi Leen;
Dat is een tijd geleden! zoals je zag , heb ik de sloep verruild voor de "Scheele". Tja, een mens moet afen toe eens wat anders gaan doen en ik altijd tegen Hans (mijn duikmaat) gezegd, dat ik "het stoom weer in zou gaan", en zie hier!!
Wat dat varen betreft, ik weet niet waar jij weg moet komen, maar volgend jaar liggen we in Dordrecht met "Dordt in stoom" en dat varen we met passagiers. 7 Aug. gaan we proefvaren , maar dat is ook om mij en de nieuwe stuur wegwijs te maken; hij boven ik in de vetloods. Zal mij benieuwen , die stuur; een stoomschip is altijd wat trager qua reacties op de commando's van boven, dus dat zal wel even zweten zijn voor de man! :twisted:
Straks met Sail, dan kun je wel komen kijken , maar de organisatie heeft ons gezegd, dat we niet met passagiers mogen varen .(jammer) de bedoeling is om 'smiddags te varen; voor die tijd liggen we aan de noordzijde van het IJ naast de veerpont die schuin over gaat vanaf het Centraal station. Dus als je wilt komen kijken ben je welkom.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Sleepdraden!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Pete,

Een "strang" klinkt heeeel vaag bekend, maar het was "van de radar af" zogezegd.
zal wel van "streng" komen, wat een "onderdeel van een draad is" as ik het goed heb zonder de grote van Daale er bij te halen. Ik zal het proberen te onthouden :roll: :wink:
Bedankt voor de tip, mazzel
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Mooie Compound Machiene.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hi Ton,

Mooie "Kar" zeg!!! :roll: :shock:
mazzel :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie