Ramp met de Lake Fithian

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Robertus
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:09

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door Robertus »

Werken uitgevoerd door de Lake Fithian tussen 1930 en 1950 voor haar Amerikaanse eigenaars
Bijlagen
projects.jpeg
projects.jpeg (285.28 KiB) 3244 keer bekeken

Robertus
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:09

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door Robertus »

En een artikel over de berging met behulp van de Help door bergingsbedrijf Wijsmuller
Bijlagen
Berging 1.jpg
Berging 1.jpg (411.53 KiB) 3231 keer bekeken
berging 2.jpg
berging 2.jpg (492.54 KiB) 3231 keer bekeken
berging 3.jpg
berging 3.jpg (409.66 KiB) 3231 keer bekeken
oombas

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door oombas »

Roos schreef:Beste ,mensen
Zou iemand iets weten over de scheepsramp met de Lake Fithian op de Hooghly bij calcutta ,ik dacht in 1960.Ik zoek al enige tijden info hier over ,maar kan niets vinden .
Geachte forumdeelnemers m/v
'Gevaren' heb ik zelf nauwelijks dan op de CG-1, de Callantsoog 1 die in Den Helder lag.
Enkele jaren heb ik in de vakantieperioden enkele weken die kotter gevaren met toeristen, terwijl de kapitein in het vooronder zijn roes lag uit te slapen.
Ik vond het geweldig en heb er veel van geleerd en hij vond het handig.
Vaker heb ik dit forum bezocht, pas vandaag heb ik me hier geregistreerd omdat ik iets vond over de Lake Fithian.
In het verleden heb ik er wel eens naar gezocht, op zeker moment heb ik het opgegeven.
In de periode dat het schip is vergaan, werkte ik bij de scheepswerf De Liesbosch, waar ik de bouw van CZ-49 heb meegemaakt.
CZ-49 was CutterZuiger 49, de projectnaam.
Dat het schip later is (om)gedoopt tot "Queen of Holland" was ik vergeten.
In mijn gedachten heet het schip nog steeds cutterzuiger 49.
Bij de 'Ballast' heb ik gewerkt van januari 1958 tot medio 1962 toen ik mijn dienstplicht ging vervullen.
Begonnen ben ik bij de scheepswerf, het nieuwe project van de betonfabriek vond ik spannender dan het lawaai van de scheepswerf.
Naast de werf stond een gigantische compressor in een houten gebouwtje waar een man naast die compressor zat.
Ook als hij de watjes uit zijn oren haalde, hoorde hij vrijwel niets meer.
Toen ik er kwam werken, werd er nog geklinkhamerd.
In de periode dat ik er werkte, is de Lake Fithian vergaan, er werd binnen het bedrijf wel over gesproken.
Wat er was gebeurd, dat wist niemand van ons. Meer dan geruchten waren er niet.
Tot vandaag iemand in een ander forum iets liet zien over zijn werkgever, Damen.
Daar zag ik duidelijk een cutterzuiger en zo ging het molentje in mijn hoofd weer draaien.
Ik vond een prachtig artikel hier:
http://www.zero-meridean.nl/c_calcutta_181160.html
In dat artikel wordt onder anderen verwezen naar A. den Doolaard en toen deed het molentje in mijn hoofd er nog een tandje bij.
Nooit geweten dat hij op die plek is geweest, met toestemming van de 'Ballast'.
In mijn boekenkast staat een boekje van een omstreden auteur.
In het boekje staat een opdracht aan A. den Doolaard, aan wie het boekje is gegeven, ze kenden elkaar.
De opdracht in het boekje verwijst naar het zwervend bestaan dat Den Doolaard leidde.
Vandaar zijn pseudoniem.
"voor bob, die komt en gaat als het weerlicht ... mei '33"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb dit topic toen kennelijk gemist. Met stijgende verbazing lees ik nu de omstandigheden waaronder deze scheepsramp plaats vond. Met zwaar verzekerd verouderd materiaal op pad gestuurd worden dat meer niet werkte dan wel en dat dan ook nog op een loei gevaarlijke plek.

De directie van de ABM die in de ontkenningskramp schiet en de overlevende bemanningsleden voor een stelletje randdebielen uitmaakt getuige hun uitspraak: "Ze behoren niet tot het toppunt van de intelligentie...... Het zijn maar eenvoudige jongens!" Het zal je maar gezegd worden. En dat omdat ze het waagden om de uitleg van de ABM met feiten te bestrijden, want immers: "Het schip was zo hecht als wat". Totaal geen mededogen, koud en harteloos. En passant schofferen ze hiermee ook de slachtoffers en hun nabestaanden. Je moet maar durven, maar ze komen er moeiteloos mee weg. Verzekeringspenningen opstrijken en klaar. What's next?

Er is niemand die het voor ze opneemt. Noch het OM dat 'passief' blijft, noch de vakbonden, niemand. Het gaat zo de doofpot in.......


Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door jdbvos »

Ook toen was 'de top' binnen diverse bedrijven en verzekeringen al dmv een netwerk met elkaar verbonden, en werden er afspraken in achterkamertjes gemaakt.
En óók destijds lag de bron van het netwerk al in de studentenvereniging....
Er is dus nog steeds niets nieuws onder de zon.
Managers maken hun deals met vriendjes bij justitie en het verzekeringswezen in een bordeel of op de golfbaan. Dáár wordt heel wat geld verdeeld.
En de betrokken werkers waren -én zijn !- niet belangrijk: allemaal 1 op 1 vervangbaar...
nogmaals: "nil novum sub sole"
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ramp met de Lake Fithian

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kreeg vandaag deze mail.

Reactie op 03 augustus 2005 , voor Roos.

De ramp werd veroorzaakt doordat een zijdraad, die het schip op zijn plaats
moest houden, over de bakboordlier slipte. De kabeltrommel van de lier wordt
door een rem vastgehouden, om er voor te zorgen dat de draad strak blijft
staan. Uit het relaas van cutterbaas Nentjes (dat was mijn vader) valt op
te maken, dat zowel de rem als de aandrijving van de kabeltrommel niet
pakten.
Een uur voor de ramp was de vloedstroom, de Tidal Bore, op komen zetten. De
Tidal Bore verhoogt de waterstand met enkele meters en stroomt tegen de
rivierstroom in, waardoor er hevige, tegen- gestelde krachten op het schip
en het ankerwerk worden uitgeoefend.
De Lake Fithian opereerde al bijna 2 jaar in deze moeilijke omstandigheden,
in een heet en vochtig klimaat. Het schip had het laatste onderhoud in 1958
in Aden gehad. Het is aannemelijk dat de draad is gaan slippen door
slijtage van de lier.
Er is na het opblazen en lichten van de resten van de Lake Fithian geen
verder onderzoek naar de oorzaak van het slippen gedaan.

Mijn vader was dus een van de overlevenden en heeft nog 7 mensen weten te
redden, hij is in 1984 overleden.
Hartelijke groeten Marie.


Plaats reactie