SD-14 Standaardschepen
SD-14.
Dit standaardschip z.g. " Libertyvervanging" is het successchip van 19de eeuw geworden.
De werfen Austin & Pickersgill en Bartram ans Sons te Sunderland,G.B. waren er verantwoordelijk voor ,dat type schip op de markt kwamen,er kwamen in die tijd ca. 45 Libertyvervangers van alle werven in de wereld.
Maar de SD-14 zijn er ca. 250 eenheiden van gebouwd in de G.B. en Griekenland.
Het een full scantling shelterdekker,die zich met met nog een succesvol "Libertyvervanging"van die tijd("Freedom"-type van I.H.I. in Japan,ca.80 eenheden).
De SD-14 was BRT/DWT: 8.953/15.149 groot (Panamameeting)en de LxBxHxD. was 140.97/20.46/11.74/8.86,er stond een Hawthorn-Leslie-Sulzer dieselmotor in,type:5RD68 van 7.500 rpk in voor een snelheid van 15 mijl.
Er zijn maar 2 SD-14 onder Nederlandse vlag de "WESTLAND" en de
"WATERLAND"van de K.H.L (KNSM-groep)(Alleen had Vroon er onder buitenlandse vlag een paar gehad).
De tijdperk,dat deze schepen in trek waren ligt alweer ver achter ons en waren bij de overname van de KNSM door de Nedlloyd niet in te passen in het rederijconcept van de Nedlloyd en zijn nog geen 2 jaar na de overname door de Nedlloyd afgestoten en in de verkoop gegaan,waar ze ca.20 jaar meegingen,ondanks het containertijdtijdperk al was ingetreden.
Groetjes Tina.
Dit standaardschip z.g. " Libertyvervanging" is het successchip van 19de eeuw geworden.
De werfen Austin & Pickersgill en Bartram ans Sons te Sunderland,G.B. waren er verantwoordelijk voor ,dat type schip op de markt kwamen,er kwamen in die tijd ca. 45 Libertyvervangers van alle werven in de wereld.
Maar de SD-14 zijn er ca. 250 eenheiden van gebouwd in de G.B. en Griekenland.
Het een full scantling shelterdekker,die zich met met nog een succesvol "Libertyvervanging"van die tijd("Freedom"-type van I.H.I. in Japan,ca.80 eenheden).
De SD-14 was BRT/DWT: 8.953/15.149 groot (Panamameeting)en de LxBxHxD. was 140.97/20.46/11.74/8.86,er stond een Hawthorn-Leslie-Sulzer dieselmotor in,type:5RD68 van 7.500 rpk in voor een snelheid van 15 mijl.
Er zijn maar 2 SD-14 onder Nederlandse vlag de "WESTLAND" en de
"WATERLAND"van de K.H.L (KNSM-groep)(Alleen had Vroon er onder buitenlandse vlag een paar gehad).
De tijdperk,dat deze schepen in trek waren ligt alweer ver achter ons en waren bij de overname van de KNSM door de Nedlloyd niet in te passen in het rederijconcept van de Nedlloyd en zijn nog geen 2 jaar na de overname door de Nedlloyd afgestoten en in de verkoop gegaan,waar ze ca.20 jaar meegingen,ondanks het containertijdtijdperk al was ingetreden.
Groetjes Tina.
SD-14 standaardschepen
Hier enkele SD-14 schepen'
Samar express
Silago Express
Sulu Express
Simara Express
Joop
Samar express
Silago Express
Sulu Express
Simara Express
Joop
SD-14 Standaardschepen
Er zijn in Brazilië, alleen al voor Braziliaanse rederijen, bij verschillende Braziliaanse scheepswerven 34 SD 14 Mark III gebouwd. Een van die schepen de "Serra Branca" is later aan Vroon verkocht.