loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

06-09-1926 - Loods aan boord.jpg
06-09-1926 - Loods aan boord.jpg (319.18 KiB) 8772 keer bekeken

Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

Een home video van Kees Kuijper zijn Laatste loodsen reis naar Europoort Amazonehaven ECT DDE

Kreeg deze vandaag toegezonden zie hier de video.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: loods aan boord

Bericht door Piet Bruijns »

Prachtige video!
Zo beleef je zo'n manoeuvre eens van een heel andere zijde.
Ik heb ademloos zitten kijken.
Ik wens loods Kuijper een aangename nieuwe fase in zijn leven.

met vr. groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
deventer05

Re: loods aan boord

Bericht door deventer05 »

Inderdaad prachtreportage ! Bedankt JS ! Vakwerk, niet alleen van die loods maar ook van dat camerateam. Heel mooi in beeld gebracht. Zou die ouwe geweten hebben dat hij behalve de loods, ook diens gezin (?) en een camerateam aan boord kreeg?, vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: loods aan boord

Bericht door Erikdepooter »

[quote="Jolly Sailor"]Niks loods van boord

Doet me denken aan een nachtje op de MS Susanna (Noordlijn-Equator). Vanuit het Kielerkanaal kregen we in Brunsbuttel een zeeloods mee voor de uitvaart door de Elbemonding. Hondenweer! Dikke noord-west negen op de kop.
We waren geladen met staal, vanuit Lulea naar Bremen. Zogenaamde "billets". Dikke staven, die zo'n 12 ton per stuk wogen. Alle lading zit dan helemaal onderin. Het ruim lijkt leeg, maar het zit er toch echt in en de Susanna was tot aan het merk geladen.
Met navenant een redelijk korte slingertijd. Op de kop af 3 1/2 seconde! Een tuitelaar! Bij wind op de kop merk je dat niet zo, maar o wee zodra je dwars komt te liggen.
De zeeloods wilde ter hoogte van Cuxhaven van boord.
"Zou je dat nu wel doen?" vroeg ik als stuurman van de wacht. Aber "Das war kein Problem" voor Herr Lotse. En die 3 1/2 seconde, dat bestond helemaal niet.
Maar de Susanna had ook nog heel dikke berghouten. Niet erg handig als je dan bij een wild slingerend schip van boord zou moeten op een tender. Ik heb de loods daarnogmaals op gewezen, maar hij wilde er toch echt in Cuxhaven af.
Totdat we steeds meer zeegang kregen en begonnen te slingeren. Echt waanzinnig kort! De koffiezetter vloog door de kaartenkamer en zelfs de tapijttegels kwamen van de vloer los.
Ik zag hem meetellen. Het was toch 3 1/2 seconde. echt waar!
En tenslotte, met een inmiddels van kleur verschoten gelaat: "Bij nader inzien ga ik toch maar met jullie mee naar Bremen. . ."
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: loods aan boord

Bericht door jandezeeman »

Inderdaad prachtreportage ! Bedankt JS ! Vakwerk, niet alleen van die loods maar ook van dat camerateam. Heel mooi in beeld gebracht. Zou die ouwe geweten hebben dat hij behalve de loods, ook diens gezin (?) en een camerateam aan boord kreeg?, vraag ik me af.


Ja hoor daar is die ouwe van op de hoogte, want er wordt van tevoren gevraagd of hij er geen bezwaar
tegen heeft.
Meestal is het in orde, maar er zijn wel eens kapiteins, die weigeren.

Gr, Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

Loods aan Boord-1.jpg
Loods aan Boord-1.jpg (279.78 KiB) 8435 keer bekeken
Loods aan Boord-2.jpg
Loods aan Boord-2.jpg (250.33 KiB) 8435 keer bekeken
Rotterdam is de grootste en drukste haven ter wereld. Alle soorten schepen komen er; groot en klein. Met alle soorten ladingen. 80.000 duizend schepen per jaar worden hier gelost en geladen, dag en nacht. En er komt heel wat organisatie aan te pas om grote schepen netjes op hun plaats te krijgen. Het loodswezen van Rotterdam zorgt daarvoor.

Een Wereldomroep film van Cas Brugman uit 1980. Commentaar: Richard Wade.

Hier de video met o.a een reisje naar Dordt
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1146
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: loods aan boord

Bericht door jeroen »

28-09-13, Elbe 1
Loodsboot Döse brengt onze loods
IMG_7842.jpg
IMG_7842.jpg (289.19 KiB) 8316 keer bekeken
Stations schip Hanse gemeerd te Cuxhaven.
IMG_7879.jpg
IMG_7879.jpg (198.48 KiB) 8316 keer bekeken
Groeten Jeroen
Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

Bembridge pilot cutter-1.jpg
Bembridge pilot cutter-1.jpg (48.09 KiB) 8166 keer bekeken
Bembridge pilot cutter-2.jpg
Bembridge pilot cutter-2.jpg (58.99 KiB) 8166 keer bekeken
Bembridge een van de loodsboten van de Thames vroeger.



Op de Thames had je loodsplicht maar voer je in de HomeTrade dan was je vrij van loodsplicht.
De HomeTrade was als je vaarde op de Britsch Isles en tussen de Elbe 54° N 8.80° E en Brest 48.36° N 4.48° W en daar onafgebroken drie maanden in had gevaren kwam je een keer buiten die grens dan viel je weer buiten de HomeTrade en om er weer in te komen moest je weer onafgebroken 3 maanden in het HomeTrade gebied hebben gevaren hebben om weer rechten te hebben als HomeTrader.
Maar nu komt het rare op bijvoorbeeld het Kielerkanaal heb je de vrijvaarders en doet de kapitein een soort examen en deze patent staat op naam van de kapitein.
Maar dit geldt niet op de Thames want daar staat het patent op naam van het schip.
Dus als een kapitein op een HomeTrader komt te varen en is van zijn leven nooit op de Thames geweest is die toch niet loodsplichtig.

Hoe het tegenwoordig is wait nait
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: loods aan boord

Bericht door lp »

:wink: Loods aan boord voor de schelde.

Afbeelding

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie