Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Containerschepen

Bericht door Jaco »

Onderweg naar Antwerpen:

MSC Pamela, Voor het eerst in de "zeeuwse wateren".
Volgens Omroep Zeeland Nieuws het grootste Container schip ter wereld.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan »

Wat is tie groot kom nog 12 schermen te kort.gigigigigig.
Gr Jan
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

kijk effe gauw op ais live dan zie je de msc pamela varen.
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

De regionale omroep van Zeeland bracht gisteravond uitgebreid het nieuws dat het grootste containerschip ter wereld op weg naar Antwerpen in de namiddag Vlissingen was gepasseerd.
De Provinciale Zeeuwse Courant had een dag te voren al een artikel aan de Pamela gewijd. Dat was zeer lezenswaard.

Wat is nu eigenlijk de grootste?

Is dat de lengte? Dan moet de Pamela het onderspit delven met 337 meter tegen de 26 Maersk bootjes van de Serie S met een lengte van 352 meter, en de Gudrun Maersk met een lengte van 367 meter. Met de woorden van de PZC: de Pamela is ruim drie voetbalvelden lang, maar de Gudrun nog twee strafschopgebieden langer (en dat kan een doelpunt schelen).

Is dat de breedte? De Pamela wint met 45,6 meter en zijn ene kistje meer in de breedte. De Gudrun is 43 meter en dat is precies een kistje minder breed.

Het aantal doosjes! Daar zit de clou. Over de gehele lengte een plakje meer telt natuurlijk door. Daar komt die 9000 vandaan. Voor de Colombo Express wordt 8750 opgegeven en die waren dus aardig op weg, De Gudrun zou er 7000 kunnen laden, maar insiders menen dat er meer in en op kunnen: misschien wel 9000. Maersk is niet (meer) zo scheutig met informatie.

De foto hierboven is van opzij genomen. En dat is niet de voordelige kant om de afmetingen van het schip te tonen. Zeker niet op afstand. Vandaar dan ook een paar teleurstellende reacties van Vlissingers die naar de boulevard gekomen waren.

Het sluit allemaal een beetje aan bij het onderwerp dat ik een paar dagen geleden schreef: Waar gaat dat naar toe?

Antwerpen bouwt een enorme containerhaven, eigenlijk om zulke en nog grotere schepen af te kunnen werken. Er is echter een klein probleempje: de toegangsweg over Nederlands grondgebied is eigenlijk niet diep genoeg! Nu staat er weer een verdieping voor de deur. Niemand zal toch geloven dat dat de laatste is! Die overeenkomst uit de 19de eeuw met betrekking tot de vrije toegang tot Antwerpen valt echt niet vanzelf in de prullenmand.
Het is niet alleen de verdieping maar ook de milieumaatregelen die hiermee samenhangen.
Waarom , waarom zoveel geld uitgeven in plaats van een haven aan diep water te bouwen?
jannuh
Berichten: 190
Lid geworden op: 22 jul 2004 06:38
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

Bericht door jannuh »

Dat je zo diep het binnenland invaart is natuurlijk ook het grote voordeel, dat hoef je over de weg al niet meer af te leggen, of per spoor natuurlijk.

Zullen jullie in zeeland wellicht niet zo realiseren, maar België oefent momenteel enorme druk uit om de IJzeren Rijn, de spoorverbinding van Antwerpen via Limburg naar het Rijn/Roergebied weer in ere te herstellen.
Ook hier zijn er contracten uit een ver verleden (spoorlijn is ong. 15 á 18 jaar buiten gebruik).

Ook hier mag de nederl. belastingbetaler, veel, zeer veel, gaan betalen om Antwerpen als haven te promoten.
Alleen een spoortunnel bij Roermond, door een natuurgebied, gaat al miljarden kosten, mag nederland gaan betalen is onlangs duidelijk geworden...

Dus wij wel de lasten, maar waar blijven de lusten??
gr., jannuh
------------
NL Maritiem Forum Archief
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

In Sines (Portugal) is een haven gebouwd speciaal voor deze grote jongens.
Ze mogen nog wel 5 maatjes groter gebouwd worden ook, want Sines heeft van nature al een diepe haven.
De haven is gefinancieerd door met name Singapore, en in mindere mate door Rotterdam.
Doel is om de containers vanaf de grootste containerjongens over te laden op feeders. Dat kan direct of eerst via de wal.
Achterliggende gedachte is dus inderdaad dat "onze" havens, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en Hamburg deze diepgaande schepen niet kunnen ontvangen.
Er zitten wel wat addertjes onder het gras.
Zo is er bijvoorbeeld niet zoveel ruimte om containers op de wal op te slaan.
Het grootste probleem is echter de deining, die vanaf de Atlantic direct de haven binnen komt.
Om die reden is het moeilijk om met een spreader de containers op te pakken, want die container is constant in beweging.
Factor snelheid is daardoor nihil.
Ik zie pas een toekomst voor deze haven als ze nieuwe pieren met een sluisdeur maken, maar aangezien het op de plek van die pieren al 70m diep is........
Toen men het over de plannen had, zei ik al dat ze problemen zouden krijgen met de deining (en met mij vele anderen). Iedereen die iets met zeevaart of overslag te maken heeft kon dat zien. Ik werd voor gek verklaard. Maar we hebben nu dus toch gelijk gekregen.

Groeten,
Eric
Maar nu heb ik toch gelijk gehad
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

hier nog een fotoke van de Pamela tijdens aankomst in antwerpen aan de westerschelde terminal
Afbeelding
(helaas een beetje wazig)

gr niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
pluijmpje

Bericht door pluijmpje »

Afbeelding
De haven van Eric, Sines.
groeten
Jan van der Pluijm
Aad v Staveren (RIP)

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

De Gudrun Maersk is nu in de vaart.Ik heb haar vanmiddag zien vertrekken uit de Europoort.Foto stuur ik op aan Jos.
HG Aad
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de beloofde "Gudrun Maersk"


Plaats reactie