Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Containerschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Omdat het zo actueel is deze dagen. Deze gaat niet hoger dan 4 lagen boven deks. Cap. 1674 TEU (Incl 300 Reefers)
+
log-in_amazonia_2007.jpg
log-in_amazonia_2007.jpg (106.83 KiB) 6207 keer bekeken
+
2007 CSF PARANAM Gebouwd bij Aker MTW Schiffswerft GmbH Wismar Duitsland voor Thien&Heyenga B&B GmbH Hamburg
2007 LOG-IN AMAZONIA In november al verkocht aan LOG-IN Logistica Int. S.A. Rio de Janeiro
2017 HAIAN FAIR
2018 X PRESS MAHANANDA

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Containerschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

+
mercosul_itajai_2015.jpg
mercosul_itajai_2015.jpg (63.24 KiB) 5999 keer bekeken
+
2015 Gebouwd als NORDPACIFIC voor ER Schiffahrt GmbH & Cie KG Hamburg. Tijdens de bouw in 2015
bij Guangzhou Wenchong Shipyard Co. Ltd Guanghzou China verkocht aan Royal P&O Nedlloyd N.V.
(Koninklijke P&O Nedlloyd Rotterdam (Maersk Line A/S Kopenhagen) en doorverchartered aan
MERCOSUL Line Navegação e Logistica Ltda Sao Paulo als
MERCOSUL ITAJAI
(Cap 2505 TEU Incl531 Reefers)
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Tav. Joost R,
Joost,
Even nog weer een stukje nostalgie van weleer.
Kwam bij opruim wzh. nog m'n tekening schaal lat tegen van de "Atlantic Lady".
Veel gebruikt ten tijde van de nieuwbouw en afbouw.
Was bouwnr. 2017 Verolme Heusden.
Voor de geinteresseerden: Dit was ook zo'n open concept "Borstelboot" a la de destijdse Nedlloyd schepen, alleen wat kleiner.
Was een goeie 1800 Teu. en eigenlijk bedoeld als feeder, maar is in haar varende bestaan toch ook wel merendeels ingezet geworden voor de langere reizen.
Was op dat moment de "Nieuwe Reus van Heusden" waarbij de andere, veel in dit Forum genoemde en geroemde "Reusjes van Heusen"
van hun titel werden ontdaan.
Kon't ook niet helpen.
Gr. Koos
Bijlagen
Tek.schaal lat Atlantic Lady VSH Bnr.2017.JPG
Tek.schaal lat Atlantic Lady VSH Bnr.2017.JPG (154.09 KiB) 5743 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Containerschepen

Bericht door Joost.R »

A L.jpg
A L.jpg (59.58 KiB) 5625 keer bekeken
@ Koos hoe was het ook alweer ... OAL Line ?? Bouwnummer was 1017.1018 was het zusje EUROPEAN EXPRESS die bij Vroon terecht kwam
Bij bouwnummer 1032 een supplier voor de IJsselwerf eindigde het verhaal Verolme Heusden.

De toekomstige machinist van de Atlantic Lady werd in Heusden s,morgens afgezet om reserve onderdelen in te pakken
hoe hij weer terug in Rotterdam kwam ... dat moest hij zelf maar regelen.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Containerschepen

Bericht door Sparks316 »

Volgens miin info waren ze in eerste instantie op stapel gezet voor Joon. In 1991 nam OAL het bouwcontract over en de Atlantic Lady werd in 1992 aan OAL geleverd. De ander zou voor OAL de Atlantic Surprise worden maar werd voor de stapelloop door Vroon als European Express overgenomen. Van 1994-1996 als Freshwater Bay en van 199-2000 als Zim Australia. In 2002 in charter voor MSC als MSC Java en in 2002 weer verkocht aan Wagenborg en in 2003 omgedoopt tot Rhoneborg.
Bron: Nederlandse koopvaardijschpen, Wilde Vaart-2.
Louis
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Hallo Joost,
Je eerste alinea klopt helemaal.
Je 2e alinea dus niet want zo gingen we toch niet om met het personeel, ik althans niet en zeker niet met kundige wtk’s om die beweerdelijk zomaar aan hun lot over te laten.
Zou best kunnen dat ik betreffende wtk na oplevering zelf nog heb meegenomen naar de werf, maar ik laat toch echt niet een hele goeie Kroatische HWTK zomaar aan z’n lot over en hem op eigen initiatief vanuit Heusden de weg naar Rdam zien te vinden.
Dus kan ik daar niet in mee gaan en zat denkelijk toch een beetje anders in elkaar.
Heb nog regelmatig contact met Vjeko en zou hij mij dat nooit hebben vergeven.

Inderdaad, heel wat metertjes op afgelegd van vrijwel het begin tot en met de oplevering en uiteraard ook nog daarna mbt. tot TD begeleiding voor OAL.
Trouwens heel erg jammer dat de werf om zeep gegaan is.
Lag zeer zeker niet aan het product en ook niet aan de mensen die allemaal bijzonder waren begaan met de werf, zo ook je schoonvader Piet.
Heb nog steeds zeer prettige herinneringen aan hem.
Bijgevoegd nog de tewaterlating foto (uit VSH magazine) misschien al eens eerder geplaatst maar a la.
Gr.Koos
Bijlagen
Stapelloop Atl.Lady (4).jpg
Stapelloop Atl.Lady (4).jpg (150.38 KiB) 5476 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Att. Louis:
Ook jouw verhaal klopt.
Destijds inderdaad beide open concept schepen besteld geworden bij VSH door Dhr.Joon (ex Nedlloyd en van de “Water….. schepen).
Denkelijk geinitieerd geworden door feit dat Nedlloyd bezig was met de bouw van open concept schepen en er ook al een paar had opgeleverd (ook wel populair genoemd “borstel schepen”).
Echter liep het in de scheepvaart wat tegen en kon Dhr. Joon niet meer aan de betalingen etc. voldoen.
Ergo: VSH zat met 2 stuks alreeds bestelde schepen welke achter elkaar zouden worden gebouwd.
Niet zo leuk uiteraard en mogelijk ook toen al naar richting debacle.
Oost Atlantic Lijn eigenaar Pa en zoon van den Oever zijn toen in het project gestapt en hebben in 1e instantie het eerste schip Bnr. 2017 ( bij tewaterlating genaamd “Atlantic Lady”) voor hun rekening genomen zodat de bouw kon worden vervolgd.
Echter zat daar natuurlijk ook al Bnr. 2018 aan vast en is deze toen in dat stadium voor rekening genomen door
“Workships Contractors” bij monde van Willem Cordia die beweerdelijk ook op financieel gebied betrokken zou zijn bij VSH.
Resulteerde in het feit dat in ieder geval de werf weer even lucht had en verder kon.
De diverse periodieke besprekingen en vergaderingen bij VSH werden toen uiteraard zowel door OAL (mijn persoon) alswel door en namens een TD medewerker van Workships bijgewoond.

OAL kwam dus in beeld toen net de eerste sectie op de helling was geplaatst en aan mij de taak om namens OAL de bouwbegeleiding ter hand te nemen.
Was daar een paar jaar eerder op verzoek beland als Deputy Chief TD na eerder zo’n ca. 17 jaar dienstverband bij Adriaan Volker/Vost (resp. 3,5 jaar HWTK Hoppers en 13,5 jaar TD superintendent wereldwijd).
Daar toen om uiteenlopende reden het besluit genomen te vertrekken en op het verzoek van OAL ingegaan.

Ten tijde van de betrokkenheid bij de bouw begeleiding gelijk al in het concept en bestek gedoken.
Bleek Dhr.Joon en companen best een leuke gedachte bij VSH te hebben neergelegd.
Heel revolutionair en met alle respect daarvoor, die in theorie wel leuk bleken.
Idee was min of meer gebaseerd op een vliegtuigcockpit waarbij vanaf de brug een heleboel aspecten konden worden geactiveerd, maar praktisch naar mijn idee meer dan normale problemen op zouden kunnen leveren.
Dus gelijk al begonnen een heleboel onnodige-, en kwetsbare automatismen alreeds in het tekening stadium eraf te halen.
Teveel om allemaal hier te noemen en zal daar bij wat meer beschikbare tijd nog wel eens wat over weergeven.

Na tewaterlating de hele handel vershift naar Verolme Machinefabriek IJsselmonde Rdam (trouwens ook weer een verhaal apart en best leuke ervaring onder de div. bruggen door etc.) voor de verdere afbouw.
Vrijwel direct na deze tewaterlating is de kiel gelegd voor Bnr. 2018 die kort daarvoor ook door Oost Atlantic Lijn in deel constructie met de werfbank was overgenomen van “Workships Contractors” en OAL dus ook de bouwbegeleiding zou vervullen.
Kwam ook weer op mijn bordje en ben nog aanwezig geweest bij de kiellegging ceremonie waarbij de naam van het schip werd onthuld, zijnde “Atlantic Surprise”.
Kwam er voor mij dus op neer heen en weer pendelen tussen VSM Rdam en VSH Heusden tbv. de resp.bouwbegeleidingen.
Wel redelijk intensief uiteraard en mijn eega niet zo blij mee want deed de meeste praktische controle en inspectie wzh nadat de werkmensen naar huis waren en je overal vrijelijk bij kon.
Best wel lange werkdagen trouwens.
Echter kwam mbt. Bnr. 2018 (“Atlantic Surprise”) daar na ca. een maand opeens een stop op en kreeg order niet meer de reis naar VSH Heusden te doen daar OAL plotsklaps de handen van dit schip had afgetrokken.
Beweerdelijk ontstaan na verschil van inzichten tussen OAL directie en de bank acterend namens VSH en OAL het besluit heeft doen nemen er verder vanaf te zien.
Enige tijd daarna inderdaad Vroon daarvoor in beeld gekomen en schip als “European Express” tijdens de verdere bouw overgenomen.
Hun Superintendent nog vaak tijdens de afbouw van de AL aan boord toegelaten voor verkenning mbt. tot hun afbouw.
Dit ondanks feit van lichtelijke brouage tussen partijen, ik me daar altijd verre van gehouden en ook altijd welkom geheten.
Beste Louis, en verder klopt je verhaal helemaal.
Jammer dat het uiteindelijk met de VSH werf zo is gelopen.
Hele goede werf met betrokken personeel en een goed product en heeft dat ze misschien wel helaas uiteindelijk de das omgedaan.
Ter completering: Heb in 1997 OAL weer verlaten na eerst weer div. malen te zijn contact geworden door een Baggerfirma die mij bijzonder graag in hun TD wilde inlijven.
Dit nog een poosje afgehouden, maar uiteindelijk toch weer gezwicht (als je eenmaal aan de bagger hebt geroken begint het op een gegeven moment toch weer te kietelen) en dus bij een van de voorgangers van het huidige van Oord en dienst getreden.
Uiteindelijk in dienstverband van toen inmiddels al van Oord de VUT ingegaan met opvolgend pensioen.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Koos schreef: 13 jan 2019 13:59 Hallo Joost,
Je eerste alinea klopt helemaal.
Je 2e alinea dus niet want zo gingen we toch niet om met het personeel, ik althans niet en zeker niet met kundige wtk’s om die beweerdelijk zomaar aan hun lot over te laten.
@ Koos
De HWTK was in Heusden afgezet door zoon van den Oever de Atlantic Lady lag in IJsselmonde in de eindfase van afbouw.Hij was bij ons in goede handen :wink:
Mijn meerdere heeft volgens zijn zeggen hem in Heusden naar de bushalte gebracht.
Piet is niet mijn schoonvader maar de schoonvader van mijn dochter.

nog een vraag betreffende Van Oord hoe kan een bedrijf dat in 1998 haar 50 jarig jubileum vierde ( volgens het boek Een Gedurfde Onderneming de geschiedenis van Van Oord Groep nv door J.G. VAN OORD )in 2018 150 jaar bestaan ??? Als men de datum aanneemt van Govert van Oord Zelfstandig Griendbaas 1868--1912 klopt het wel
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Fire-hit Maersk Honam to be shipped to Hyundai Heavy for rebuilding

International sources say the ship has been cut in two at the Drydock World Dubai (UAE).
The heavy-lift vessel Xin Guang Hua will transport the 228.5-meter-long sound section, from midship to stern, to South Korean shipyard Hyundai Heavy Industries, where it would be rebuilt, in February. The section is expected to arrive at the shipyard in March 2019, where it would be rebuilt with a new forward section.
The rebuilt ship is planned to resume operations in the second half of 2019

Source: Safety4Sea
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Containerschepen

Bericht door Joost.R »

ONE Achieved Container Loading Records in two Consecutive Weeks by MOL TRUST and MOL TRADITION

In late December 2018, two vessels operated by Ocean Network Express (ONE), namely MOL TRUST and MOL TRADITION, set a loading record of 18,694 TEU and 18,767 TEU respectively.
one.jpg
one.jpg (49.13 KiB) 4878 keer bekeken
MOL TRUST, which operates in ONE’s “Far East Loop 2 (FE2)” service in THE Alliance, achieved the record on her Singapore westbound departure destined to North Europe on 24 December 2018.

MOL TRADITION, which operates in the same FE2 service, renewed ONE’s record on her Singapore westbound departure on 29 December 2018. Both vessels are the largest container ships in ONE fleet.

These loading records were achieved by the strong customer support to this service, excellent performance and cooperation of the terminal operators, as well as the continuous challenges made by ONE’s stowage planners and shipping crew to optimize vessel’s capacity and cargo weight distribution.

Source: ONE


Plaats reactie