Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Heren,
Hier nog een paar plaatjes van het achterwerk van die 'Atlantic Lady" tijdens de bouw.
Slanker kon bijna niet.
Foto's zouden ze bijna op kunnen nemen in die afslankboekjes voor dames. :oops: :lol:
Ter info: De eerlijkheid dient mij hier te melden dat de door mij hier geplaatste zw/w plaatjes heb onttrokken uit het destijdse "Verolme Compass.
Was het personeelsblad van VSH en kwam er bij opruim wzh. weer een stelletje tegen.
Hegb ik die bouwperiode ook vaak zelf zeer regelmatig foto's gemaakt en ging dan ook vaak met het bakje in de kraan omhoog.
Waren zeer interessante beelden kan ik mij nog herinneren en ook vaak verhelderend tijdens de vaart bij nog eens wat napluizen ed.
Echter zijn die allemaal bij OAL gebleven.
Gr. Koos
Bijlagen
Bijna kontje van Atl.Lady (1).jpg
Bijna kontje van Atl.Lady (1).jpg (155.63 KiB) 9028 keer bekeken
Het strak gelijnde kontje van Atl.Lady (2).jpg
Het strak gelijnde kontje van Atl.Lady (2).jpg (241.47 KiB) 9028 keer bekeken

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Containerschepen

Bericht door jacko »

Koos
Nee hoor nooit gerookt , die sloffen sigaretten waren voor de stap centjes in Brazilië.
Ik bedoelde je hele verhalen die je schrijft.
Ook voor een dekzwabber interessant om te lezen.

Groetjes
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Containerschepen

Bericht door Joost.R »

@ Koos..
Was de Atlantic Lady ook niet uitgerust met voor de accomodatie en achter t.h.v. de MK een spudpaal op hartschip ??
of heb ik abuis met een ander schip.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Hallo Joost,
Klopt helemaal.
Kom er tzt. nog wel een keertje op terug.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Joost & anderen,
Op onderstaande foto bij de rode geimproviseerde pijl, in het midden voor de brug/accomodatie, de spudpaal lier waaronder in een schacht de spudpaal.
Daarbij gelijk al bij overname OAL te kennen gegeven de lier uit te rusten met "constant tension" principe zodat de paal niet uit de bodem kon worden gedreven bij opkomend tij.
En ook ter voorkoming van uit de grond drijven bij wisselende diepgang agv. snelle beladings activiteiten.
En verder mede ter voorkoming van onklaar geraken van de hijsdraad bij slack vallen agv. van eb en zodoende niet tussen paal en horizontale geleiding kon geraken.
Verder te kennen gegeven om het systeem van een horizontale klemcilinder te voorzien.
Deze werd geactiveerd nadat paal was opgehaald en in de borgen was gezet waardoor de paal naar 1 zijde werd gedrukt en bij zeegang geen rammelende en klap/bong/bong geluiden kon maken.
Zou niet erg lekker zijn met de slaapvertrekken zo dichtbij.
Werkte goed trouwens.
Ook thv. achterschip inderdaad uitgerust met zo'n zelfde paal.
Gr. Koos
Bijlagen
Atl.Lady spudpaal lier.jpg
Atl.Lady spudpaal lier.jpg (187.69 KiB) 8918 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Even vergeten en ter verduidelijking:
Spudpaal achterschip was gesitueerd in een koker juist voor het MK schot.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Heren,
Onderstaand nog een beknopt container plan van "Atlantic Lady".
De verticale spudpaal ruimtes zijn te zijn voor de brug opbouw en vooe het MK schot.
Deze ruimtes zijn uiteraard open vanaf tot door bodem.
Gr. Koos
Bijlagen
Atl. Lady Beknopt container plan.jpg
Atl. Lady Beknopt container plan.jpg (119.34 KiB) 8908 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Containerschepen

Bericht door Breeze »

Interessant die spudpalen, nog nooit gezien bij de g.h.v. Maar waar dienden ze precies voor? Afmeren in havens zonder kades?

Adri
Gebruikersavatar
asuncion
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jan 2019 23:54
Locatie: torrevieja

Re: Containerschepen

Bericht door asuncion »

De Dock Express schepen waren er ook mee uitgerust
ook uit Heusden
Maar die hoorde je wel in je hut bij slecht weer
Waren wel makkelijk zeker bij achteruit tegen de kant
Groet Joop
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Containerschepen

Bericht door Koos »

Heren, Breeze & Asuncion,
Volgens mij enkele jaren geleden ook al eens door mij uitgelegd in eoa. Topic, maar is alweer een poosje geleden, dus hier gemakshalve nog maar een keer.
Inderdaad Breeze, redelijk apart voor GHV schepen, maar zoals Asuncion al aan refereerde , was dit al eerder uitgevoerd bij de, ook bij VSH gebouwde, “Dock Express” schepen.
Echter bij mijn weten alleen ter plekke van voorschip en diende daar om op de rede, ofwel in een havengebied op de paal met de stroom of wind mee te kunnen draaien om zodoende het op-, of afvaren van de drijvende lading te vergemakkelijken en je niet over je vooranker(s) bleef draaien.
Maar Asuncion zal dit welhaast wel beter weten want die heeft dat aan den lijve meegemaakt.
Dat rammelen van de paal bij zeegang dus bij “Atlantic Lady” zoals gezegd wel ondervangen door die horizontale hydrauliek cilinder die op zee onder constante druk bleef staan om de paal(en) aan één kant in het “nest” te blijven drukken.

Omtrent de spudpalen van de “Atlantic Lady” waren deze al door Dhr. Joon & Co bedacht en op de tekentafel meegenomen.
Op zich helemaal geen slecht idee, zij het dat deze Heren wel een heel positieve gedachte daarover hadden, maar behoudens die gedachte de palen wel degelijk bijdroegen in versimpeling en vergemakkelijking mbt. bepaalde aspecten.
Ooit in de begintijd wel eens stukken onder ogen gekregen dat de gedachte was dat je zo met schip naar binnen kon stomen, zijnde zonder sleepboothulp etc. en bijna voor de kant een klappie achteruit, vervolgens spudpalen zakken en aan de grond, en dat was ie dan.
Dit dus ook nog zonder assistentie van roeiers want trossen hoefden ook niet aan de wal (beweerdelijk).
Dit alles dus in de optiek van Dhr Joon & Co.

Maarja , zo simpel is dat nu ook weer niet !!!!!
Nu wil het toeval dat ik voor die periode wat jaren in de bagegerij werkzaam ben geweest en veel dikkere spudpalen heb zien krom gaan en diverse zien breken en dat moet je natuurlijk niet hebben.
En kan die nog beter breken (als er dan toch wat moet gebeuren in zo’n geval) dan buigen.
Paaltjes zijn eigenlijk paaltjes van niks en konden naar mijn mening een nog bewegend schip niet stoppen van die beweging.
Doe je dat wel, dan heb je de kans dat je paaltje mogelijk krom geraakt en zal dat het gedeelte onder het schip zijn en krijg je’m niet meer naar binnen in het schip getrokken.
Wat dan: Dan kan je het geluk hebben als zoiets bij laag water gebeurd, je dan kan wachten op de vloed en dan naar buiten te stomen en het ding er maar onderuit laten vallen.
Maar stel, bij hoog water, dan heb je een probleem, want kom je niet meer weg.
Ofwel zouden een deel van de containers er weer af moeten om weer voldoende omhoog te kunnen komen.
Zit ook niemand op te wachten.

Heb daarom bij overname schip van werf uitdrukkelijke instructies opgesteld voor het brugpersoneel hoe met de spudpalen om te gaan.
Ergo: So wie so een sleepboot(en) nemen bij aanlopen haven.
Meestal moet je ze toch betalen ongeacht of je ze gebruikt of niet.
Bij afmeren, eerst trossen voor en achter uitgeven.
Dan zo manouevreren dat je over de gehele scheepslengte ca. een meter van de kade vrij ligt en als je dan helemaal in “stand still position” ligt, dan pas beide palen aan de grond.
Voordeel van die spudpalen was dus zeer zeker meerledig.
Voor de kraandrijver bleef het schip en dus ook de Bay’s waar hij moest zijn, steeds in dezelfde positie.
Hoefde de kraandrijver dus niet elke keer stukjes opzij kwispelen en weer terug als schip door stroming of wat dan ook van plaats veranderde.
Was dus wel degelijk een voordeel en tijds besparend.
Verder bleef ook het verfwerk aan de huid onberoerd omdat het schip middels de spudpalen vrij van de kade bleef liggen en dus geen schuring van huid met kade of fenders.
En verder kon men kort voor vertrek al de trossen binnen halen door de eigen bemanning en bij definitief vertrek “paaltjes omhoog” en wegstomen en kon dit in geval (al naar gelang de behoefte) wel zonder sleepboten.
Kortom een zeer goede gedachte destijds van Dhr. Joon & Co, zij het dat de theorie iets verschilde van de praktijk, maar wel degelijk voordelen had zeker in de functie van” feeder” met veel havens aanlopen in korte tijd.
Bij mijn weten nimmer enige problemen hiermee ondervonden.
Was wel zo dat vooral de stuurlieden die aan de voorzijde op bakdek hoogte hun verblijf hadden in een haven een slechte slaap hadden want stond continue de hydraulic voor de hijslier wisselend “te halen” om bij op en neer gaande scheepsbeweging de spudpaal draad strak te houden.
Gr. Koos


Plaats reactie