Grote Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door ferryvaneeuwen » 16 nov 2015 13:57

Hondasevenfifty schreef:If the ship has a docking doppler, monitor this instrument carefully
Wij verkochten ooit de Ametek Straza dopplerloggen. We probeerden in die tijd hun doppler docking systeem te slijten voor aan de wal. We hebben ondermeer proeven gedaan bij ECT. Aan de wal stonden grote displays opgesteld die de naderingssnelheid van het voor- en achterschip lieten zien. Ze hadden ook een meetsysteem dat de kracht registreerde waarmee het schip tegen de wal aankwam, aardig voor claims. Men vond het leuk maar verder was er geen interesse.
image.jpeg
image.jpeg (26.02 KiB) 2941 keer bekeken
Nu bestaan er doppler docking systemen voor aan boord. Dit is de display van de SAM 4683.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11112
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 nov 2015 15:26

zeker 4 X 4000 PK = 16.000 PK als ik dat schat :roll: ) en zeer goed mogelijk meer,
Dat " en zeer goed mogelijk MEER".was dus niet per ongeluk Theo!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Oscar Aardse
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Oscar Aardse » 16 nov 2015 16:03

http://www.marin.nl/web/News/News-items ... -ports.htm

Bovenstaande link geeft weer wat meer informatie over "vesselparticulars" van containerschepen en over de invloed van wind bij het manoeuvreren met containerschepen.
In het artikel staat o.a. een tabel welke laat zien dat de Maersk Triple-E schepen geen stern-thruster hebben, maar in plaats daarvan met hun twee hoofdmotoren en twee roeren werken bij het manoeuvreren. Hoewel de uitvoering met twee motoren/schroeven haar oorsprong vindt in het slow-steaming concept heeft het ongeluk met de Emma Maersk mogelijk ook bijgedragen aan deze keuze.
Daarmee wordt het langszij komen met dwarswind natuurlijk wel een ander verhaal, dan ik me eerder voorstelde. Ik blijf me echter wel verbazen over het feit dat de techniek zoals die in de offshore-industry (ook door Maersk), kennelijk zelfs, niet ten dele in de containervaart wordt toegepast.

In het artikel vond ik ook dat Emma Maersk (399x59m, displ van 213.000t), over een 110.000pk hoofdmotor beschikt en daarboven nog 5 x 8000pk aan hulpmotoren heeft staan.......het vervoer van koel/vriescontainers zal daar niet vreemd aan zijn, maar uiteraard worden die ook aangewend voor de boeg- en hekschroeven (2 x 2200 en 2 x 2000kW. Toch ook geen geringe vermogens .

Voor de goede orde Triple E-class-schepen beschikken over 2 x 30.000 kW en 2 boegschroeven van 2500kW ieder.

Het artikel werd samengesteld door MARIN.

Groeten
OA

Oscar Aardse
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Oscar Aardse » 16 nov 2015 16:44

Wat betreft de ruimte op de bak van containerschepen het volgende:

Op een Maersk site kwam ik overigens nog wat foto's tegen van een E-Class schip, waar ik op de bak 9 tensionwinches meen te ontwaren en als je heel goed kijkt zie je ook nog drie of vier mannen staan. Uiteraard heeft het schip daar ter plaatse niet meer de grootste breedte van 59m maar desondanks is er een zee van ruimte.
zie http://www.maersk.com/VesselsTour/883/900/_DSC3104.jpg

Groeten,
OA
Laatst gewijzigd door Oscar Aardse op 16 nov 2015 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris.dus
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Chris.dus » 16 nov 2015 16:45

Leuke en informatieve discussie hier.
Niks mis mee.
Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Het woord "gedrochten" dekt volgens mij de lading wel.
Je zal er maar op moeten varen.
Dan ben je echt arm. :(

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door ferryvaneeuwen » 16 nov 2015 20:55

@ShipTV Re. Mc-Kinney Møller berthing! It would be very informative if the radio traffic on ch. 12 and 10 was included. Maybe next time!?
Al vrij vlot kreeg ik op Twitter het volgende antwoord:
@ShipTV: @fvaneeuwen see what we can do!

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31470
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Jos Komen » 16 nov 2015 23:04

Chris.dus schreef:Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Met de onderwaterlijn van deze schepen is niks mis.
Alleen zie je daar zo weinig van. :wink:
emmamaersk.jpg
emmamaersk.jpg (60.72 KiB) 2701 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Chris.dus
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Chris.dus » 17 nov 2015 09:23

:lol: :lol:

mikedelfih
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Grote Containerschepen

Bericht door mikedelfih » 17 nov 2015 12:17

h@llo al die lezers en schrijvers ,

ik ben vooral een lezer van de verschillende onderwerpen die heel veel info bevatten vooral voor leken zoals ik .

mijn vraag is nu ivb die grote containerschepen "en ook andere -tankers en bulk-" Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn .

mvg

dirk

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13638
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R » 17 nov 2015 12:29

Cosco Pacific and China Merchants complete acquisition of Turkish container terminal

China Merchants Group has announced that together with Cosco Group it has signed a
share transfer agreement with shareholders of Kumport in Turkey.
tr.jpg
tr.jpg (104.14 KiB) 2549 keer bekeken
Under the agreements, the joint venture established by the two groups will acquire about
65.8% equity shares in Kumport for about $939 million.

Cosco Pacific, China Merchants Holdings International and CIC Capital jointly set up a joint venture
in September for the acquisition of the equity.

Cosco Pacific said the board believes that Kumport Terminal, which is the third largest container terminal in Turkey,
has good development prospects given the potential business synergy between
Kumport Terminal and the company’s existing investment in Piraeus Container Terminal in Greece.

Source: splash247.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 17 nov 2015 13:00

Dirk schreef:Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn.
Die 150.000 hp is wel een tikkie hoog ingeschat. Die Triple-E schepen van Maersk hebben 2 x 32 MW - 64 MW = ongeveer 85.000 bhp.
Die MAN-diesels worden opgegeven voor 168 gram/kWh. Dat betekent dat ze 258 ton brandstof per dag verstoken. Maar dat is als ze volle kracht draaien en dat doen ze al heel lang niet meer. Al die schepen doen aan "slow steaming". Bij die triple-E's bespaart dat ongeveer 37% brandstof, dus dat wil zeggen dat ze dan "maar" iets van 160 ton per dag verbruiken. Twee jaar geleden had Maersk een jaarlijkse brandstofrekening van ergens tussen 5 en 6 miljard dollar. Intussen is de olieprijs aanzienlijk gedaald, dus dat scheelt een heel grote slok op een nog grotere borrel.
Omnia transit sed navigare necesse est

mikedelfih
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Grote Containerschepen

Bericht door mikedelfih » 17 nov 2015 16:57

bedankt voor die bevinding Theo ,

maar ik haal die cijfers uit een vorig berichtje van op 16 nov rond 16u op deze reeks (Ik denk van Aardse , )
waar het gaat over de emma maersk hoofdmotor en hulpgroepen samen.
In een frans tijdschrift las ik dat een rondje een 10.000 ton brandstof verbruikt en dat er met 15 van die schepen evenveel verstookt wordt per jaar als het hele wagenpark van de wereld . zou dat dicht bij de waarheid liggen ? wat doe ik dan met een dieseltje van 1600cc per jaar een 15000km à 6,3l/km daar tegenover ( jawel een druppeltje in vergelijking met de containervloot die op 3500 geschat wordt , reken daarbij het verbruik van al de vliegtuigen dan denk ik dat er hoognodig een ander brandstof zal moeten gevonden worden want de bodem van dat vat is binnenkort bereikt .

en nu maar weer de belastingen rechtstreeks of onrechtstreeks op de brandstof verhogen (bij de wagens alvast )
hopelijk is er iemand die ook op die klimaat-vergaderingen aanwezig is en dit forum volgt maar we mogen dromen .

alvast iets om over te denken

groetjes

dirk

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13638
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R » 18 nov 2015 18:18

Maersk Line named Shipping Company of the Year at Automotive Supply Chain Global Awards.

Maersk Line won the award for continuing to drive sustainability in shipping by cutting emissions and helping
its customers lessen the impact of their supply chains.
mk.jpg
mk.jpg (125.7 KiB) 2343 keer bekeken
The introduction of Triple E ships in 2013 and 2014 have set new standards on energy efficiency,
while the company’s existing fleet is being retrofitted with new technologies to improve energy efficiency and environmental performance.
In 2013 Maersk Line reduced CO2 by 12% in the same year that it grew by 4.1%.

One Judge commented: “Maersk Line’s reliability, innovation and commitment to exceeding customer expectations is testament
to what makes them a carrier of choice for many of the world’s automotive manufacturers.”

David Browne, sales director at Maersk Line UK and Ireland, collected the award on behalf of the company, and said:

“We work with some of the biggest automotive manufacturers in the world, and we are delighted that has been recognised with this award.
We are committed to supporting our customers’ businesses and helping them grow, and would like to thank them for their continued support.”

Maersk Line, which recently announced it had made USD 685 million profit in Q3 2014,
works with original equipment manufacturers (OEMs) such as Ford, Nissan, Honda, Toyota, Hyundai and General Motors.
In 2014 it was recognised by Ford for its work on the environment and CSR at the Ford World Excellence Awards in May 2014,
the first carrier to ever receive recognition.

Source: maersklinesocial.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13638
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R » 21 nov 2015 23:53

Black Sea will be able to welcome 10,000 teu boxships soon

The construction of a deepwater berth at the NUTEP terminal in the Black Sea port of Novorossiysk will allow Russia
to offer regular year-round ice-free calls for vessels up to 10,000 teu for the first time.
bs.jpg
bs.jpg (81.49 KiB) 2171 keer bekeken
NUTEP, a subsidiary of DeloPorts and sister company to multimodal transport specialist Ruscon,
is already the largest container terminal in the port but currently handles most deepsea cargo via transhipment at Istanbul or Piraeus.

Konstantin Kalugin, CCO of NUTEP, commented in a release today:

“The new deepwater quay will alter the status quo on the Black Sea and change existing supply chain networks in the region.
It will reduce both shipping and terminal costs for clients and increase delivery speed by 4-12 days for cargo headed for Russia.”

The first piles have been driven for the new 341 m quay after two years of planning and approvals, with completion scheduled for late 2018.
The berth depth of 15.6 m, compared with two berths of 12.3 m today, will increase LOA (load line) to 320 m from 270 m.
This will allow containerships of up to 10,000 teu in size to make regular calls to the Russian port for the first time.

The 26.5 ha NUTEP terminal will double in capacity to handle 700,000 teu per annum as part of the project.
DeloPorts also owns and operates a grain terminal and a bunkering services company in Novorossiysk.

Source: splash247.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door hondasevenfifty » 22 nov 2015 11:59

grote container schepen

Gistermiddag mocht ik met nog 6 andere oudloodsen wat stoeien met de simulator van het loodswezen in het kantoor in de Europoort.

Met het steeds groter worden van deze schepen kwam jaren geleden al de wens naar voren om de geulnavigator te gaan gebruiken voor deze schepen. De geulnavigator is vanouds een hulpmiddel om tankers en andere geul gebonden vaartuigen naar binnen te loodsen ,vroeger ging dat met de brown box die werkte met Decca.

Nu is dit apparaat door ontwikkelt en werkt met de satelliet navigator op de cm nauwkeurig.

( http://www.qps.nl/display/main/home)

( http://www.marin.nl/web/Home.htm)

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 6818762899

De loodsen komen aan boord en met een soort laptop en antennes die ze buiten op de railing plaatsen daarmee maken ze een baseline en met behulp van een soort Wifi voor communicatie met de laptop.
Het loodswezen heeft nu een 30 tal van deze apparaten die volop gebruikt worden.
Op het scherm zie je dus je schip varen op de kaart met de laatste peilkaarten van het havenbedrijf en een heleboel info .je ziet je ROT en je track en de track die je zal gaan varen als je zo door gaat ,uiteraard is er een docking dopler .
Met behulp van diverse programma ’s reken je uit wat je nodig hebt aan bolard pull van de sleepboten, je ziet ook de andere schepen varen via AIS.

Nu heeft het loodswezen zamen met het Havenbedrijf en het Marin de laatste jaren gewerkt aan het opstellen van regels voor deze grote containerschepen en ook voor de gastankers op de LNG terminal.
Al deze mogelijk en onmogelijkheden zijn gesimuleerd en getest, zonodig zijn er veranderingen aangebracht aan de plannen van de Maasvlakte 2.
In eerste instantie is er gevaren met 1 groot schip met diverse wind en stroom modellen , de laatste generatie Maersk triple E is pakweg 400 meter lang en heeft een windvang van 16.000 M2., heeft 2 motoren van 30.000pk elk en boegschroef van 75 ton BP., vooral de deadweight is het grote verschil met het oude container schip .
Tests hebben uitgewezen dat het tot windkracht 7 (16m/sec) nog gaat een dikke 7 gaat niet meer, daarboven worden deze schepen niet meer beloodst. Bij windkracht 8 20m/sec is 480 ton BP nodig, dat gaat dus niet.

Het volgende probleem is dat er steeds meer van deze schepen komen en de havenbedrijven nu eenmaal graag een schip onder de kranen hebben, dit betekend dat je elkaar tegenkomt ergens in de aanloop naar de ligplaats. Er is veel onderzoek in gegaan waar en hoe dit moet gebeuren, de groep loodsen die deze schepen mag doen is beperkt en alleen na een simulatie cursus en verdere praktijk opleiding ga je alleen naar deze schepen.

Uit de losse pols dit soort schepen varen kan niet meer, daar zijn ze veel te groot voor en is je zicht vanaf de brug te beperkt, je moet vertrouwen op de computer, de Maersk kapiteins trainen ook zo in de aanloop van Rotterdam en ik denk ook wel voor de andere havens.
Ik sta nu al weer een 10 jaar op de wal en het werk als loods is er zeker niet eenvoudiger op geworden zeker als de druk van de rederijen en havenbedrijven steeds wordt opgevoerd om marginaler te gaan varen en de grenzen steeds verlegd worden . Zonder deze hulpmiddelen gaat het niet meer en hoe ver deze computer technologie zal door gaan zal de toekomst uitwijzen , maar een schip met een DP automatisch varen zal mogelijk worden.

Of de groei van de container schepen voorzetgeloof ik niet je loopt gewoon tegen veel te veel beperkingen aan een klein aantal havens zal deze schepen behandelen , de rederijen zullen wel ingecalculeerd hebben dat ze een aantal dagen verliezen door echt weer. de tijd zal het leren of de schaalvergroting niet is doorgeschoten, net als de ULCC in de jaren 70 en 80.

Het was in ieder geval een leerzame en gezellige middag.

Hans de Haan
Bijlagen
nms.jpg
nms.jpg (142.43 KiB) 2102 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6155
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Grote Containerschepen

Bericht door jdbvos » 22 nov 2015 12:13

Mooi, en leerzaam verslag, Hans !
Bedankt !
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie