Autopilot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
die konden niet anticiperen zoals dat bij een elektronische autopilot wel kan.
Ik heb eind jaren zeventig op destijds redelijk moderne schepen gevaren, maar als je een grote koersverandering moest maken of in slecht weer, toch bleef handsturen altijd een stuk beter.
Dat anticiperen van de autopilot heb ik nooit echt kunnen waarderen.
Op de "Vanessa" van Beck hadden we een automaat, die op het magnetisch kompas stond aangesloten, je draaide echt als een drol in een pispot als je die bij had staan als er op de noordzee meer dan een zessie stond, maar dat lag aan het kompas en niet aan de automaat, die deed ook zijn best...Bij gebrek aan een gyrokompas.
All the best
Jos

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Denk dat de automatische stuurinrichting toch wel een flink aantal jaren
na de 2e wereldoorlog pas geen bijzonderheid meer was.
Mijn eigen ervaring was dat toen ik bij de H.S.M. voer van '60 tot '65
geen enkele stroomboot een automaat had en ook hun H.W.A.L. schepen
niet (Liberiakust b.v.). Toen ik in '66 bij D.v.d.H. ging varen waren
(zover ik weet) al hun schepen van het half reefer type met een Arkas
automaat uitgerust als ook hun droge lading kusters (Westzaan,Santa Maria etc.). Die Arkas werkte op het magnetisch stuurkompas (met de bekende ring) en heb daar in al die jaren nauwelijks problemen mee gehad. Wel viel het mij altijd op dat de meesten die er "last"mee hadden
ook nooit de moeite hadden genomen om het instructieboekje eens rustig
na te lezen....men ging maar direct aan een stel knoppen zitten draaien
en als dat geen effect had werd het prompt tot "kloteding" gepromoveert.

Met de nieuwste stuurautomaten is ook het instructieboek ongeveer
3x zo dik geworden en alle (on)mogelijkheden worden er in beschreven.

Doch nog steeds zijn er maar weinig die de moeite nemen om dat eens
op een rustige wacht door te nemen zodat men alle do's en dont's ervan
kent.Heel jammer.

Beide rederijen hun schepen in het genoemde tijdsbestek hadden toen wel allemaal radar.

Ik denk dat je nog wel een hele leuke topic kunt maken over de gezagvoerders toendertijd met hun neiging om de instrumenten allemaal
uit te zetten en/of de stuurlui te verbieden dit weer aan te zetten!!

B.V., radar,radiorichtingzoeker,zender/ontvanger en ga zo maar door.
Denk dat je zo wel een hele harde schijf vol hebt met leuke anecdotes daar over!

Groeten,K.Brouwer.
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Theo, en in navolging van Jos, ook hallo tegen stuurlui/kapiteins en dekhengsten en vetputters!

Ik ben vanaf de Waingapoe in december 1956 met verlof naar huis gegaan, mede omdat ik malaria had. Toen was er zeker geen autopilot aan boord, ook geen radar, nee een rudimentair uitgevoerd navigatie instrumentarium.
Ik denk dus dat jij er later op gevaren heb. Enfin dat kun je zelf nagaan want in december 1957 vond de exodus van de KPM-ers plaats.
Op de Waingapoe heb ik met kapitein Bennink de staking in november 1956 meegemaakt: meer dan 4 weken ten anker liggend in Pangkal Pinang bij Banka.

De Selo had een Sperry kompas en daar mee uit. Wat reeds vermeld is over het onderhoud van dat kompas kan ik beamen. Ik kan me nog herinneren dat er een brandalarm werd gegeven in Sungei Gerong omdat we bij het laden benzine haden verloren die stroomafwaarts dreef. Op het veerbootje dat net aankwam was een goochemerd die zij peukje weg wierp. Dat was genoeg om een stukje rivier in vlammen te zetten met als resultaat dat de jachthaven met jachten zwaar beschadigd werd.
Van de Selo stonden de kapitein en de Hwtk gehuld in nachtkleding, dat was een sarong!, aan de wal en de 2de stuurman stond te schreeuwen dat hij terug aan boord ging voor zijn kompas!!

Zal nog eens zoeken naar een foto van een stukje Selo en dan zul je zien dat je daar geen autopilot kunt verwachten in 1959.

Gr

Jan[/img]
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de fraaie nostalgische foto van de "Stanvac Selo" van Jan Dikker.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Gevonden via Google:
Op 12 en 13 februari 1959 laadt MS Callisto te Pepel, West-Afrika, 9.600 ton ijzererts. De bemanning bestaat, inclusief de kapitein, uit 34 personen. Callisto is uitgerust met radiotelefoon, telegraaf en richtingzoeker, echolood, radar (type RCA, met scherm van 12" diameter), gyrokompas en automatische stuurinrichting.
Het Liberiaanse Liberty ship Andros Stream vaart Callisto aan onder een vrijwel rechte hoek aan SB in ruim 1, ongeveer 5 m achter het voorpiekschot en dringt haar boeg tot aan het luikhoofd binnen. Spoedig raken de schepen vrij van elkaar, waarna Andros Stream in de mist verdwijnt en niet meer wordt gezien

Het Ms. "Pendrecht"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Vaerderij,
Op de Callisto voer ik in 1955, dus dat wist ik. Dat was een Brown gyro en autopilot. De Leto had een Sperry. Die aanvaring gebeurde bij de Noord Hinder; de wrakboei heeft er heel wat jaren gelegen of ligt er misschien nog wel.

Zo vanaf 1950 moet de autopilot vrij normaal zijn geweest, maar wanneer begon dat nu eigenlijk? Om te beginnen de gyro: vanaf wanneer behoorde een gyrokompas tot de standaarduitrusting van een GHV schip? Want nogmaals: van gyro naar autopilot is dus een simpele stap.
Joop Kieviet (RIP)

Autopilot

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Theo er staat een heel verhaal over de gyroscoop op;

www.xs4all.nl/~robmahn/

Joop
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een mooi en duidelijk verhaal, Joop, maar ook dat geeft me geen antwoord op mijn vragen. Zo belangrijk is het trouwens ook weer niet, hoor. Ik zou het alleen graag willen weten. Wanneer de autopilot een normaal verschijnsel werd, bedoel ik.

Over Liberty's en Victory's is erg veel te vinden, maar ik heb tot nu toe tevergeefs gezocht naar een overzicht van wat die standaard aan apparatuur hadden. Ik neem aan dat ze een gyrokompas hadden, maar een bevestiging daarvan heb ik niet kunnen vinden, dus al helemaal niets over automatische stuurinrichtingen.

Het Instituut voor Maritieme Historie - dat is dus van de Koninklijke Marine - heeft handboeken van Sperry en Brown gyrokompassen vanaf 1917 in huis en een mailtje daarheen zou voldoende zijn om aan de weet te komen vanaf wanneer de schepen van de KM standaard met gyrokompassen werden uitgerust, maar daar heb ik niets aan voor de koopvaardij.

Intussen weet ik dat het ook Sperry was die de eerste automatische piloot fabriceerde, bijgenaamd "Metal Mike", door anderen "Iron Mike" genoemd, maar dat maakt niet uit. Die werd tijdens de oorlog van 1914-1918 aan boord van schepen van de Amerikaanse marine geplaatst.
Het eerste koopvaardijschip dat met een autopilot de Atlantische Oceaan overstak, was de tanker W.H. TILFORD van Standard oil in 1922.

Ik weet ook dat Chrysler Dodge tijdens de Tweede Wereldoorlog Sperry MK14 kompassen in licentie fabriceerde en dat de Amerikaanse overheid er 5500 afnam. Als je bedenkt dat er 3000 Liberty's zijn gebouwd, lijkt het me voor de hand liggen dat die allemaal zo'n Sperry kregen.

Het vervelende van dit soort dingen is dat ik het zo moeilijk los kan laten als ik eenmaal begonnen ben met zoeken. :)
.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

Theo, ik heb op 3 verschillende Liberty's gevaren bij de VNS,
daar was alleen 'n hydraulische stuurinrichting en Sperry compassen,
en uiteraard 'n vloeistof kompas, geen autopilot,
want wij liepen gewoon, iedere wacht één roertorn, één uitkijk, en één vrije,
op de ABBEKERK wel,
daar was wel 'n autopilot, heb ik 3 reizen Oost-Azië op gemaakt,
en 2 kustreizen (moest ik wel) hahaha,
te veel geld opgemaakt onder de reis.
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.


Plaats reactie