Chinese bemanning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Norse Leo

chinese bemanning

Bericht door Norse Leo »

Forum, goede morgen

Iedereen die in de periode van de "Year of the hungry tiger" (heel goed boek trouwens!!), met Chinese bemanningen voer, kan zich ongetwijfeld nog herinneren dat het niet de prettigste periode was.
De gemiddelde HongKong-chinees, had eigenlijk geen boodschap aan de Culturele Revolutie, maar kon vaak niet anders, omdat de bemanningen geinfiltreerd waren met oproerkraaiers.
Het vernoemde schiet-incident vondt plaats aan boord van het MS. Straat Malakka,, de gezagvoerder van de bewuste schoten, was Capt. Panhuyzen.
Ook nu nog , gezien in het huidige tijdsbeeld, mogen we stellen, dat de Gezagvoerder zijn plicht deed, en een stelletje muiters van zich af hield, niets meer en niets minder.
De repercussies, bleven natuurlijk niet uit, al aangegeven de stakingen en zelfs "blacklisting" van KJCPL-schepen in de diverse Australische havens, waar in die jaren de wharfies het voor het zeggen hadden.
Stakingen van zes/zeven weken waren toen geen uitzondering.
Consequenties waren er ook voor de gezagvoerder, die alleen invulling gaf aan zijn plicht!
Hij is met (vrijwillig?)ontslag gegaan en heeft een functie aanvaardt bij de scheepvaart-inspectie.
Ik ben hem in mijn loopbaan nog wel eens tegen het lijf gelopen in Japan, waar hij aanwezig was tijdens de nieuwbouw van een serie Spliethof-schepen.
De belangrijkste consequentie, waar niemand het meer over heeft, was echter, dat per direct, alle vuistvuurwapens, die op de schepen in de brandkasten van de diverse gezagvoerders aanwezig waren, vernietigd dienden te worden.
Ik voer zelf op dat moment op het MS Straat Lombok en in het scheepsjournaal diende de positie vermeldt te worden waar de pistolen(wij hadden er twee) en revolvers (op de Boissevain hadden we er tien) over de muur waren gezet. Alle schepen op hetzelfde tijdstip, let wel!!
Over die ene revolver, die "Snikkel Erik", mee terug nam naar Zuid-Afrika, om zich in te toekomst tegen het toen al naderende onheil te kunnen beschermen, hebben we het dan even niet!!!
Maar we vonden het allemaal zonde hoor!!
Er zijn ongetwijfeld mensen die meer over het genoemde incident kunnen verhalen, maar dit was ongeveer, wat de gemiddelde Riller er van wist.

Groeten
Leo

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Leo,
"Snikkel Erik"

Verstandige jongen.
Maar waarom noemen ze jou Norse Leo?
Je komt heel vriendelijk over op Kombuispraat.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Op tijd in de kooi!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeh Jos,

Mot je niet naar je kooi?? :wink: morgenochtend in dat wilde verkeer in Haarlem riiden ze de vouwen uit je fietsje 8) :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Norse Leo

chinezen

Bericht door Norse Leo »

Jos, goede morgen

Ja die bijnaam he, als je Dirk zijn boek leest, zul je ongetwijfeld vaststellen dat hij ook geprobeerd heeft dat fenomeen te ontrafelen.
Maar je weet zelf, een goede naam krijgen, duurt jaren, een slechte naam heb je in twee seconden(daar kan willem Scholten ook over meepraten!).
In mijn geval heb ik het maar zo gelaten en iedere keer wat olie op het vuur gegooid, door mijn bijnaam waar te maken. Dit gebaseerd op;"Ze kunnen beter over je fiets lullen,..........dan....." Juist!
Ook op de bewuste morgen, dat de pistool(en?) door "Snikkel Erik" over de muur werden gegooid, kwam ik net de brug op. Uiteraard met meteen de vraag;".......eh......gaan we weer gissen?.....daar was mij niets van bekend!!" Op die manier hou je ook de mythe gaande!
Overigens werd de gezagvoerder van de "Malakka", meteen "Pistolen Paultje" gedoopt, omdat we al een "Bliksemsnelle Rinus" en een "Triggerhappy Japie" hadden. Nogmaals "what's in a name?"
Trouwens even over Dirk, je hebt hem nu ontmoet!, hij snapt nog steeds niet, dat ze hem vroeger op de vloot...."Neus" noemden! Kun jij dat nou begrijpen?
Mooie tijd Jos, met iedereen een bijnaam, zoals nog bij mij op het dorp(Sluiskil), waar ze de persoon, met behoorlijk dwarse voeten, nog steeds "tien voor twee" noemen, moet kunnen vind je niet?, iedereen weet dan over wie het gaat!

Prettige dag nog allemaal, of zoals Dirk altijd zegt; "Have fun!"

Leo
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Norse Leo,
Tien voor twee, ik zie deze dorpsbewoner zo voor me.
Maar als je achter hem loopt duidt zijn linkervoet op dit tijdstip.
Maar jouw excollega Harry G.Hogeboom moet ik toch wel even op de vingers tikken, (die nu waarschijnlijk vanwege het gemis aan zuigertrekken geen rouwrandjes meer hebben).
riiden ze de vouwen uit je fietsje
Harry is een beetje in de war met de "Hoestbui op vier wielen" van Dorus, die daarmee de vouwen uit de broek van de verkeersagent bij hem op de hoek reed.
Ik heb geen vouwfiets, maar een echte Herenfiets.
25 jaar geleden aangeschaft voor het woon-werkverkeer, toen ik als walslurp aanmonsterde bij een bedrijf in het centrum van Haarlem.
Gelukkig zit er een oud fietsenmakertje op de hoek, die nog ouwerwetse prijzen rekent als er een klein technisch mankement is aan het rijwiel.
Hij heeft onlangs mijn versnellingsnaaf nog vervangen. Kwam eerst even naar de zaak om te vragen of ik dit financieel wel verantwoord vond.
Naast mijn via de dynamo aandreven voor- en achterlicht heb ik als extra van die lampies op batterijen voor en achter bevestigd.
Inderdaad proberen automoblisten die zo snel mogelijk in de file willen staan me af en toe de vouwen uit mijn broek te rijden, maar ik hou ze verdomd goed in de peiling.
Voel het aan mijn water, als ze niet gaan uitwijken.
Van de week weer een rondtorn moeten maken.
Ik fiets op een door haaietanden beveiligde weg en op twee streken achterlijker van dwars komt er een automobilist aan. Het scheelde een haartje.
Vandaar dat ik mijn navigatieverlichting heel goed in de peiling hou.
Over gissen buitenboord gesproken, Jaco had het er onlangs nog over, ze schijnen tegenwoordig nog steeds met de puts de zeewatertemperatuur te moeten meten voor het OBS-je.
De zeildoeken puts, die ligt de hele dag aan dek in de bloedhete zon.
Volgens de voorschriften moet hij net zo lang in het water hangen totdat de puts de temperatuur van het zeewater heeft aangenomen.
Zie je dit al voor je?
Dat ding wordt in het water gepleurd en blijft dan nog een tijdje in de zon naslingeren en is dan al half leeggelopen.
Termometer erin en in de stroomatlassen van 2006 staat dat de gemiddelde temperatuur in dat gebied minstens 10 graden celsius verschillen met de actuele temperatuur.
Met een sateliet wordt het ter plekke tot op tienden van graden celsius gemeten, zoals Jaco al stelde.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Phylosoof

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Jos,

As jij straks op dat bankie onder die palmboompies echt een beetje tijd hebt om te dromen wordt je nog phylosoof in je "3e karriere"
Volgend mij had je dat scherp in de peiling door 25 jaar geleden een "Herenfiets" aan te schaffen, al dat gejakker in auto's en ZEKER in Nederland, wordt je helemaal mataglap van. Je moet trouwens net als je zegt die knakkers wel in de peiling houwuh, vandaar dat ik me dan ook zorgen maak als jij niet op tijd naar je kooitje gaat :wink: :roll: je bent uiteindelijk ook geen 25 meer!! :D
Wat betreft het veilig op de fiets blijven en de auto's op afstand houden heb ik toch een mooie suggestie voor je, als volgt:
Toen ik in de 2e helft van de 50tiger jaren door de Sallandse dreven over de Ijsseldijk naar school in "de Stad" reed op m'n fietsje samen met een hele ploeg leeftijdsgenoten "uut ut darp"; waren er af en toe automobilisten, die je toen heeeel wat minder had!, die dus vonden dat ze het alleenrecht hadden op "DE Dijk", de dijk was toen ook heel wat nauwer en slingerde ook veel meer!!

WIJ op onze fietsjes slingerden toen ook regelmatig, allerlei cholere streken uithalende, wel of niet met meisjes van doen hebben de etc.etc.
Een zeker knakkertje uit het dorp die een "Goggomobieltje" had maakte ons de pap wat al te zuur en had veeel te veeeeel kapsones vonden wij, dus op zekere dag rappido besloten dat we de klompen aan gingen houden op de fiets en de volgende keer dat die knakker TE dicht langs kwam een paar flinke trappen tegen z'n "Goggo-deurtje" aan te pleuren.
Dit gebeurde toen ie dus weer z'n zelfde kunsten uithaalde en wij vervolgens UNANIEM tegen de politie verklaarden dat we alleen maar getracht hadden om te voorkomen dat ie tegen ons "onschuldige fietsers" aan zou rijden.
WIJ....deuken in ZIJN deur getrapt??? HOE kom je daaaar nou bij!! De man reed levensgevaarlijk............Einde verhaal!!!
Volgens mij werkt dat nog steeds :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Nou snapt Jos ook waarom wij zeiden in de familie GO WEST MAN, GO WEST. Het werd meteen een veiliger op de Nederlandse wegen.

Groeten,
Harry
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Even terug van de fiets van Jos naar een jonge "fietsenmaker" op het s.s. Valentijn. Hij had wel ervaring met stoom, een triple, maar werd nu met een Lentz kleppenmachine geconfronteerd en kolenstook. Na even wegwijs brengen in de middag op de 8-12 toch maar op wacht. Nou ja, alles liep normaal, dacht onze techneut. Een kijkje in het ketelruim leerde dat er maar beter niet met stoken kon worden bemoeid!
Tegen tienen even tijd voor een kop koffie. Voor de machine liep een statige Javaanse olieman heen en weer. Niets van zijn gezicht af te lezen. Hij bracht de koffie en vervolgde zijn weg: van voor naar achter en weer terug. Een wel zeer luide knal veroorzaakte bij ons machinistje grote schrik, -of was het de hete koffie over (laten we maar zeggen) onderbuik, (we houden het netjes!). Op de schreeuw van "Apa ini?" kwam alleen het beleefde en zangerige antwoord van onze stoicijnse olieman, overigens bijna zonder zijn wandeling te onderbreken, "Ini toean, ini operstroomklep...".
Dit ter illustratie dat deze Javanen die al zo lang aan boord waren hun vak verstonden.

Een andere ervaring op het vorige schip van ons vetputtertje was trouwens dat na vast werken, 's middags op het bootdek met z'n allen van het schuimend nat genietend er een wel heel luid gebrom en gerommel werd gehoord. Het kwam uit de vetloods. Als of er een bom was gevallen waren de zwarte jongens (in hun witte kleertjes) ter plaatse. Een leerling stoker (dat was een rang bij de KPM!) had vergeten een branderplaatje te monteren en bij de iets dalende stoomdruk de betreffende brander bijgezet.
Daar beneden waren de gevolgen niet zo groot want de brander was al af gezet, maar aan dek was het beter te zien: een dikke laag roet. Het gekke: de witte kleertjes van de vetputters waren nog nagenoeg wit, maar... enfin vul zelf maar aan.
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Afbeelding
Een voorbeeld van een Chinese stuurautomaat. Het is de brug van de Stanvac Djirak met de derde stuurman.
De Chinees heette Yang Tse .. en nog wat, maar werd altijd Jantje genoemd. Als er iets in de mast gedaan moest worden of buitenboord: Jantje was haantje-de-voorste.

De Chinezen liepen een roertorn van 5 kwartier en sliepen, als het kon op de brug op een matje op dek.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Ik heb het formaat van bovenstaande prachtige actiefoto aangepast.
De dekchinezen waar ik bij Triton mee voer die waren of Quartermaster, of Sailor.
Een wereld van verschil.
Mooi tankertje!
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie