Chinese bemanning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hier de VOORNE EN DE WALCHEREN Jos.
Afbeelding

Afbeelding

Gr. Arie.

Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Goeree en Schouwen

Bericht door Gert-jan »

Hay Jos.
Even iets rechtzetten. De Goeree is in 1975 naar een werf in Yokohama gegaan om daar te worden omgebouwd tot boorschip genaamd de Neddrill 1. De Schouwen waar ik in 1976 op zat is, na leeglossing in 2 Jappanse havens, in mei van dat zelfde jaar ook naar de werf gegaan. Deze zou worden verbouwd en Neddrill 2 gaan heten.
De verschillen tussen deze 2 schepen was de manier van het in positie houden tijdens het boren. De 1 kreeg daarvoor ankers en de 2 scheeps-schroeven en een dynamic position system DPS. Met behulp van een computer en een nav systeem (Decca/Loran geen idee) bleef het schip dan keurig op zijn plaats. De 2 was dus geschikt om overal te boren.
De ruimen 5 werden omgebouwd tot hulpmachinekamers. De 1 kreeg 4 Catepillars en de 2 6 of 7 Catepillers, ivm het DPS, geinstalleerd in deze hulpmk's.
Volgens mij is de 1 eind jaren 90 naar de sloop gegaan en de 2 zou er nog zijn.

Jou verhaal over de overgang van Triton naar HBT heb ik dus midden 1977 meegemaakt. We lagen met de Putten in Brazilie toen ik , en de rest van de bem, een brief van de Mij. kreeg. De aanhef was "Geachte Mijnheer 476" en ging over het fijt dat we nu bij de Neddloyd in dienst waren. Dat nummer 476 sloeg dus op de rangenlijst. Er waren dus nog 476 man voor mij om HWTK te worden. Toen dacht ik "wegwezen" wat ik dus in 1978 heb gedaan. Ben toen naar Sylvia Cargo gegaan en heb toen de Europese wateren kunnen bekijken.

Groet, Gert-jan.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Gert-Jan,
Ik was even in de war met twee Gulftankers, die aan elkaar gelast waren en in Esravos als storagetanks waren omgebouwd...
All the best
Jos

Hay Jos.
De Schouwen komt hier bij de werf aan voor de verbouw mei 1976. Voor de Schouwen zie je de deels verbouwde Goeree/Neddrill 1 liggen.
Groet, Gert-jan.

Afbeelding
averheijden

Chinese bemanningen

Bericht door averheijden »

L.S.

Ik wil hierbij een bijdrage leveren aan het onderwerp "Chinese Bemanningen" bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM)

Toen ik bij de KPM voer van begin 1952 t/m eind 1956 als werktuigkundige van l.l wtk t/m tijdelijk 2de WTK heb ik verschillende Chinese bemanningen meegemaakt, zowel aan Dek als in de M.K.

Het hoofd van die Chinezen was de "Number One", hij alleen bood zich aan en onderhandelde met het KPM kantoor.
Hij ontving hiervoor een bepaald bedrag en selecteerde zelf zijn onderdanen, hetzij familieleden of vrienden.
Het werk aan boord was voor hen eigenlijk bijzaak, de hoofdzaak was de lijn waar het schip op voer, bijna altijd tussen de Indonesische havens en Singapore, zodat er gehandeld (gesmokkeld) kon worden.

Was er wat te bij te verdienen op een dergelijke route, dan hadden ze het naar hun zin en werd er zeer goed gewerkt, en waren vakbekwaam voor hun werk.

Afbeelding

Zo voer ik op het "ms Baud" als 3 wtk met een ploeg "Djakarta Chinezen"
Zij woonden in Djakarta en je had soms ook wel een ploeg "Singapore Chinezen"
Zoals reeds gezegd bij een voor hun goede lijnvaart bleven ze zeer lang aan boord en wisten nagenoeg blindelings de te verrichten werkzaamheden in de M.K

De hoofdmotor was een 6 cilinder WERKSPOOR, 4 tact, groot maar beperkt vermogen, maar voor die tijd was dat normaal.
Zuigertrekken gebeurde bij die motor onderlangs, dus het cilinderdeksel bleef gemonteerd.
Het onderste stuk van de cilindervoering bestond uit een siluminkast uit 2 helften die verwijderd werd en na de zuiger losgemaakt te hebben van de zuigerstang werd deze op een dwarsslede naar buiten getrokken en verder bewerkt.
Als 3de Wtk stond je erbij en keek ernaar, voor de chinezen met de No 1 als leider was het een routineklus.
De "smid" (op de Hollandse vaart een bankwerker) deed het meeste mechanische werk, alleen de 3 wtk mocht de voering opmeten.

De 2Wtk besprak het dagelijks werk alleen met de No 1 en de smid.

Bij de KPM als je in de haven van Tandjung-Priok lag was het de gewoonte dat vele KPM schepen tussen 4 en 5 uur s'middags uit de haven vertrokken.

Zoals altijd was het voor de 3 wtk om 3 uur de tijd om dan de M.K. klaar maken voor vertrek.
Eens is het mij gebeurd dat de 2de hulpmotor niet te tornen was, althans geen volle slag.
Geen tijd hebbende om dat verder te onderzoeken werd de andere hulpmotor getornd en bijgezet.
Even voor 4 uur komt de 2de WTK beneden en vertel hem dit.
Waarschijnlijk had hij een voorgevoel en riep de No 1 bij zich, die liet meteen een paar carterdeuren openen en er bleek een kistje in te zitten.
Die laat alle manschappen bij zich komen en één meld zich dat het kistje (met een zekere inhoud) van hem was.
Te zien aan de houding was dat niet naar de zin van de No 1 want er werd collectief gesmokkeld niet individueel!
Deze persoon werd dan ook spoedig vervangen.

Eerder was ik 5 wtk (geen assistent want dat bestond niet bij de KPM) op het "ms Ophir" een passagiersschip.
Ik liep daar de hondenwacht en in Belawan-Deli een haven op Sumatra kwam midden in de nacht een groep Chinezen in de M.K met pakken op hun rug, voorlopig bestemd voor de cofferdam.
De No 1 komt naar me toe, zegt verder niets en geeft me 25 Singapore Dollars en ik begreep al gauw wat dat betekende, van je hebt niets gezien.
25 Dollar aan F 1,25, was voor een 5de WTK mooi meegenomen en heb hier nooit over gepraat, zelfs niet met m'n maten.

Later ben ik over geplaatst naar met "ms Sinabang" en op een gegeven moment krijgen we een andere 3wtk aan boord omdat hij door het kantoor was over geplaatst om reden dat hij op het vorige schip niet met de Chinese M.K bemanning overweg kon.

Wij voeren op de Sinabang met een Indonesische bemanning.
Deze 3 wtk was een "princype mannetje" van smokkelen mag niet, dus doe je het ook niet en ook de Chinezen niet.
Na een klacht van de No 1 op het kantoor werd hij dus overgeplaatst met de mededeling "het is goedkoper om een 3de Wtk over te plaatsen dan een chinese bemanning"
Hij is, als hij nog leeft, daar waarschijnlijk nog nijdig over.

De No 1 zal op het kantoor ook wel z'n vriendjes hebben gehad en met wat dollars hebben gezwaaid.

Dat was dus een verhaal wat ik heb meegemaakt met een "Chinese crew"

A.V.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Meester Verheijden,
Weer een mooi stukje Chinesecrew historie.
De Chinezen lopen als een rode draad door veel verhalen over die goeie ouwe tijd.
Je moest ze hun gang laten gaan, dan liep alles op rolletjes.
Behalve natuurlijk op de Great lakes ze in een bootsmansstoeltje de wal oppiekelen, dan waren ze meteen pleite in het door hun zo verguisde land.
All the best
Jos

Afbeelding

De tekening is van C.E.A. van Boeckel

http://vbp.omnispective.nl/
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Mag ik hier even op inhaken ?.
In de jaren 60 was er muiterij op de "Straat Malakka". Het waren Laskaren die in opstand kwamen. Ik weet even niet meer waar het over ging, maar het was niet best. Zover ik me kan herinneren hadden de officeren zich bewapend en wel verschanst.
Mijn vraag is nu; wat waren eigenlijk Laskaren en waar kwamen ze vandaan. Voer de R.I.L. met meer schepen waarop Laskaren aangemonsterd waren ?.

m.v.g. Roy
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Roy. Laskaren waren patjakkers uit India. Een zootje ongeregeld dat zo hard kon liegen dat zelfs st. Thomas het geloofde. Gr.Gerard.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Gerard,

Hier heb ik even niet genoeg aan.
Kan je dit nader uitleggen ?. Ik weet er n.l. geen lor vanaf.
Serieus hoor, deze keer....................!.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Moi Roy,
In deze topic (3de bladz.)is op jouw vraag eerder al een antwoord gekomen van Norse Leo. Ik heb het stukje maar even gecopieerd.
Vrgr,
Anne

[b]Forum, goede morgen [/b]

Iedereen die in de periode van de "Year of the hungry tiger" (heel goed boek trouwens!!), met Chinese bemanningen voer, kan zich ongetwijfeld nog herinneren dat het niet de prettigste periode was.
De gemiddelde HongKong-chinees, had eigenlijk geen boodschap aan de Culturele Revolutie, maar kon vaak niet anders, omdat de bemanningen geinfiltreerd waren met oproerkraaiers.
Het vernoemde schiet-incident vondt plaats aan boord van het MS. Straat Malakka,, de gezagvoerder van de bewuste schoten, was Capt. Panhuyzen.
Ook nu nog , gezien in het huidige tijdsbeeld, mogen we stellen, dat de Gezagvoerder zijn plicht deed, en een stelletje muiters van zich af hield, niets meer en niets minder.
De repercussies, bleven natuurlijk niet uit, al aangegeven de stakingen en zelfs "blacklisting" van KJCPL-schepen in de diverse Australische havens, waar in die jaren de wharfies het voor het zeggen hadden.
Stakingen van zes/zeven weken waren toen geen uitzondering.
Consequenties waren er ook voor de gezagvoerder, die alleen invulling gaf aan zijn plicht!
Hij is met (vrijwillig?)ontslag gegaan en heeft een functie aanvaardt bij de scheepvaart-inspectie.
Ik ben hem in mijn loopbaan nog wel eens tegen het lijf gelopen in Japan, waar hij aanwezig was tijdens de nieuwbouw van een serie Spliethof-schepen.
De belangrijkste consequentie, waar niemand het meer over heeft, was echter, dat per direct, alle vuistvuurwapens, die op de schepen in de brandkasten van de diverse gezagvoerders aanwezig waren, vernietigd dienden te worden.
Ik voer zelf op dat moment op het MS Straat Lombok en in het scheepsjournaal diende de positie vermeldt te worden waar de pistolen(wij hadden er twee) en revolvers (op de Boissevain hadden we er tien) over de muur waren gezet. Alle schepen op hetzelfde tijdstip, let wel!!
Over die ene revolver, die "Snikkel Erik", mee terug nam naar Zuid-Afrika, om zich in te toekomst tegen het toen al naderende onheil te kunnen beschermen, hebben we het dan even niet!!!
Maar we vonden het allemaal zonde hoor!!
Er zijn ongetwijfeld mensen die meer over het genoemde incident kunnen verhalen, maar dit was ongeveer, wat de gemiddelde Riller er van wist.

Groeten
Leo
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Anne,

Je hebt met je uiteenzetting een tipje van de sluier opgelicht.
Maar wil je hier iets meer over vertellen ?. H.e.e.a., is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
De Laskaren en Chinesen lopen, wat mij betreft, een beetje door elkaar.
Misschien is het toch even te laat...........

Graag tot horens, m.v.g. Roy


Plaats reactie