Chinese bemanning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan, inderaad heel mooi, al die ouwe foto's van de Vlaardingse visserij. Dit zal Leen Don ook wel mooi vinden.


Cor Boer heeft alles van de "Goeree"

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

re cor boer

Bericht door cor »

Hallo jos

Dissie lookie berry good

Ik zal ook eens kijken om van de andere bulk schepen een scan te maken
weet je dat er een cd rom is van alle Lloyd schepen ook die bulkschepen
te weten Rotterdamsche Lloyd 1883-1947 en Koninklijke Rotterdamsche Lloyd 1947-1970 daarin staan ook de WRZ schepen

groeten Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
Die CD, daar ben ik wel benieuwd naar.
Het valt wel op, dat er we met slechts 3 stuurlui aan boord zaten, die met 7 wtk's waren opgescheept...
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In Marsa el Brega gingen we platen staal lossen.
We lagen midden in de stad, maar mochten vanwege politieke onlusten de wal niet op.
Die stalen platen werden op wagens geladen met een paard ervoor, een paard en wagen dus.
Kees Bloemkool bestelt ook wel eens een paard en wagen in een keilewinkel, maar dat is iets heel anders.
Een kade met kinderhoofdjes en het regende al die tijd.
Die arme paarden konden dat niet trekken en gleden steeds uit als ze met zo'n plaat van twee ton achter hun kont af wilden zetten.
Ik heb wat afgevloekt aan dek als ik die klerelijers die paarden zag mishandelen, die steeds door hun hoeven gingen.
Dat dokken in Malta ging niet door, want Triton had uitstel kunnen regelen, zo ging dat vroeger...
We gingen betaalde ballast laden in Sardinië, en een paar Spaanse havens. Een of andere klei, die ze voor de glasindustrie gebruikten.
Ben effe de naam kwijt"¦
Bestemd voor Cleveland Ohio, de Lakes dus op.
Na leeglossing hebben we in Duluth nog net voordat de hele handel dichtvroor de laatste restjes corn uit de silo's inclusief de ratten geladen.
We maakten al driftige plannen, want het zat er dik in dat we in Duluth zouden overwinteren in het ijs, om van de Goeree een Chinees restaurant te maken.
Helaas ging dit niet door.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

cd

Bericht door cor »

die cd is te koop bij het scheepvaart of wel maritiem museum maar u woond in Haarlem je kunt deze ook kopen bij Erato Kleine Houtstraat 70 2011 dr Haarlem

Ik zal een scan maken welke cd-roms er zijn

groeten Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
Bedankt, ook voor je mailtje.
Ik zal er een dezer dagen eens langs fietsen.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Stuurmannen WTK's

Bericht door cor »

Hallo Jos

Op de Lloyd schepen waar ik op gevaren heb had je de 1e, 2e ,3e en 4e stuurman en ook wel eens 1 a 2 stuurmans leerlingen

Dus waar dat verschil aan lag op de bulkschepen weet ik niet het was mij
mij ook opgevallen

Als ik tijd heb zal ik nog eens andere Lloydmails doorkijken hoe dat bij die bulkschepen was.

groeten Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
Het varen op bulkcarriers was voor een stuurman minder arbeidsintensief, dus waren er niet zoveel nodig.
Geen moeilijke stuwplannen, zoals op de pakjesboten.
Vaak slechts een laadhaven en een loshaven.
In een haven kon je het vaak met één stuurman af aan dek en je zat vaker op zee, dus werden er meer zuigers getrokken, daarvoor waren er meer wtk's.
All the best.
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij de "Lloyd Mail"
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Hallo allemaal,

Ik vind het erg leuk al deze verhalen te lezen en volg dit onderwerp met iets meer dan normale belangstelling.

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb nooit met een Nederlandse bemanning gevaren. Bij de KPM varen het Javanen, bij de KPM maar dan in KJCPL verband waren het Hong Kong Chinezen. Bij Stanvac had ik te maken met Singapore Chinezen en later op de z.g. Hollandse vaart waren het voornamelijk Spanjaarden uit Gallicie. Een uitzondering vormden de koks. Soms op de Hollandse vaart een Nederlander. Ik heb er zelfs een meegemaakt, - ik had toen voor het eerst mijn vrouw aan boord -, die in Spanje altijd een pop meenam. Tot mijn vrouw er achter kwam dat de pop in zijn hut lag en de Spaanse steward de volgende dag mompelde: I fock you for a klockjoe! De kok was een horlage lichter...

Over de Chinese bemanningen: De Hong Konders waren in het algemeen meer zeelaui dan de Singaporianen, maar veel problemen heb ik nooit meegemaakt. In het algemeen harde werkers.

Daarom is de kombuispraat vaak extra leuk voor mij, want de typische uitdrukkingen van de Hollandse vaart leer ik nu kennen. En je moers taal kan zo mooi zijn.

Jan


Plaats reactie