Chinese bemanning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Zo heeft blijkbaar iedereen zijn ervaringen met chinesen.
Ik heb op de Sinoutskerk bijna een jaar met een compleet Chinese bemanning gevaren en ik moet zeggen de beste bemanning waar ik ooit mee heb gevaren.
Chinese fitter, een electricien, olielieden en wipers.
Prima werkers ,nooit problemen, gek op een overuurtje maar dat was ik ook.
Ik heb ook met complete Nederlandse bemanningen gevaren, met kaap verdianen met west Afrikanen maar de chinesen waren het beste.
Maar ja ze waren wel heel gevoelig voor "losing face".
Je moest ze niet uit gaan schelden of kleineren zoals een 2de wtk merkte.
Maar ja dat pikte ik ook niet dus waarom zij wel?
Dus er zijn ook goede ervaringen met Chinesen.

vr gr Henk

averheijden

Re: //

Bericht door averheijden »

Gerard schreef:Ahoy Roy. Ik was serieus. Het waren mensen uit India, een soort moslim-hindoes, uit de zuidelijke Indiase provincies. Dat zijn mensen totaal zonder vast karakter. Gr.Gerard.

Beste Forumleden,

In mijn bijna 40 jarige zeemansloppbaan heb ik ook met diverse soorten bemanningen gevaren.
Bij de KPM:
Met Indonesiers, Djakarta Chinezen en Singapore Chinezen.
Bij "Van Ommeren":
Met Nederlanders, Spanjaarden gemengd met Portugezen en Kaap Verdianen, LASKAREN en op het laatst als HWTK samen met een "Van Ommeren" Kapitein nog met alleen Philipijnen.

Ook "van Ommeren" begon op een gegeven moment uit zuinigheids overwegingen enkele schepen met "LASKAREN" te bemannen.
Een Kapitein werd naar Bombay gestuurd om daar de zaak te gaan verkennen en de samenstelling van de crew te bespreken.

Afbeelding

Dus kregen we op een zeker moment deze "medewerkers" aan boord op het Ms Moordrecht ex "Hoegh Transporter" waarmee we vismeel en visolie vervoerden tussen Peru (Chimbote) en Vlaardingen of Hamburg.

Die Laskaren waren inderdaad een vreemd volkje zoals reeds eerder door andere forumleden opgemerkt.
Het waren dan ook bemanningen die steeds de meeste aandacht vroegen en constant moelijkheden gaven aan boord.

Ze waren goed en wel een dag aanboord en stonden met z'n allen voor het kantoor van de 1ste Stuurman (de dokter) met klachten.
"Sorry sir, when we go to toillet we have snakes sir"
Ze bleken geen ontwormingskuur te hebben gehad en zaten onder de lintwormen.
De voorraad ontwormijngspillen was dan ook zo op en de 1ste Stuurman ging dan maar over op het bekene aspirientje om ze in elk geval weer een paar dagen tevreden te stellen.
De 1ste Stuurman kon er dagelijks wel een uurtje voor uittrekken om hun zogenaamde kwalen aan te horen, maar aspirientjes of zouttabletten doen soms wonderen.

De maaltijden die ze namen is ook een verhaal waard!
Borden vol tot op een toren met rijst en curry of andere sjako-tashi.
"Hebben is hebben" was het motto, maar de helft werd uiteraard met het linkerhandje uit het bord gegraaid.
Niet met het rechter handje want dat werd ook bij hen voor andere doeleinden gebruikt en daar eet je dan ook niet mee.
Overschot niet in de carry-emmer maar over de muur op het achterschip.
Dat waaide natuurlijk op, zodat de dekwertuigen en de poop inclusief de scheepshuid daar ter plaatse constant onder de plakkerige rijst zaten.
De dekwas lag daar ook altijd "stand bij" zodat om de 2 dagen het achterschip weer schoongespoeld moest worden.

Werd er vlees ingekocht of rijst dan moesten de beide Serangs mee de wal op ter controle.
Het vlees moest "Moslim killed meat" met certificaat zijn en de rijst "long grain".
Waarschijnlijk allemaal voorschriften van hun "union"

Werken ho maar, alles ging uiterst traag, maar dat kon ook bijna niet anders met zulke tengere kereltjes.
En geregeld werd het werk neergelegd om een futuliteit en ze hadden ook dikwijls onderling slaande ruzie.
Ik heb dan ook dikwijls bebloede hoofden of bloedneuzen gezien.

De bankwerker die we toen hadden kon werkelijk niets van mechanisch werk.
Volgens de dek serang kon je in India een dergelijk diploma gewoon kopen. Ook niet verwonderlijk in een dergelijk corrupt land.

Het bleek dat de bankwerker in het geheel niet kon lassen maar een handlanger kon dat wel redelijk en die haalde hij er dan ook bij als er gelast moest worden.
Wat weer niet naar de zin was van de MK Serang want die handlanger was van een lagere "kaste" en mocht dit werk niet doen.
Hij deed het toch met het gevolg weer hooglopende ruzie.
De 2de WTK had z'n handen vol om de ruzie en het dagelijks gezeur de baas te blijven.

Ze zullen dan wel een paar centen goedkoper zijn geweest dan de Spanjaarden waar we toen meestal mee voeren maar de "last" was voor de officieren aan boord.

Later heb ik nog een ploeg Laskaren op het ms Duivendrecht meegemaakt en je kon merken dat het enigzins beter was in vergelijking metde eersten die we kregen.
Maar het bleven toch altijd zorgenkinderen die constant om aandacht vroegen.
Voor mij hoefde het dan ook niet, en het waren dan ook de minste bemanningen die ik heb meegemaakt.!
De Rederij is er dan ook uiteindlijk mee gestopt met dit soort bemanningen.
Groeten
A.V.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Op SS Zeeland hadden de Chinezen trammeland met een 5e WTK gekregen ik kan me nog herinneren dat de machinekamer deur tegenover de kombuis woorin ik als kok werkte met grote klappen open en dicht geslagen werd en een hoop onverstaanbare kreten gelost werden door de Chinezen.
Het gevolg was dat de de WTK van boord af moest en de Chinezen aan boord bleven.
In die tijd heersten toch eigenlijk twee wetten aan boord de Hollandse en de Chinezen wetten.
Elke keer als we in de States kwamen waren er zo'n twaalf Chinezen met de noorderzon vertrokken en bij vertrek kwamen er zulke aantallen weer terug die gepakt waren.
De Chinezen aan boord waren ras handelaren als ze konden zouden ze nog hun eigen moeder verkopen en de handel varieerde van radio's, horloges, sigaretten enz en druks.
Maar toch bleven ze aan boord en wij Hollanders kregen de zak als je zulken dingen deed.

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Goedemiddag hr. Verheijden,

Bedankt voor uw reactie op het Laskaren vraagstuk. Zo alles bij elkaar is h.e.e.a. toch een stuk duidelijker geworden. Voor mij was het in ieder geval totaal onbekend dat V.O. ook met deze bevolkingsgroep gevaren heeft.

m.v.g. Roy
averheijden

Chinese bemanning

Bericht door averheijden »

Chinees "WONG"

Toen ik bij de KPM op het "ms SIBEROET" voer in 1955 als 3de WTK had ik ook een leerling op wacht.

Deze had een gewoonte om onder de wacht de stuurmachine te gaan controleren door de tunnel, via de vluchtkoker en na de stuurmachine te hebben gecontroleerd terug te komen over dek.
Hij controleerde dan meteen de tunnelaslagers en de schroefaswerkbus.

Op een keer vertrokken we uit Tandjong-Priok voor en reis naar Singapore.

Op de eerste Hondenwacht weer het zelfde ritueel van deze leerling, maar deze keer kwam hij terug uit de tunnel en keek wat verbaasd.
Hij vertelde me dat chinees "WONG" die in Priok ontslag had genomen nu in de vluchtkoker zat.
(Wong behoorde voorheen tot de MK crew en wist dus de weg om zich schuil te houden.)

De Leerling had 25 Singapore Dollars gekregen als hij z'n mond hield.
Ik kende die "gift" reeds van toen ik 5de WTK was op het ms OPHIR.

Ik zeg hem: "dat is mooi meegenomen en we zwijgen er over".
Hebben toen de 2WTK op wacht kwam dit dan ook niet vernoemd, en zijn leerling ging altijd over dek naar de stuurmachinekamer.

Wong probeerde dus in Singapore te komen zonder te moeten betalen en voor zover ik weet is hem dat nog gelukt ook.

Tot zover dit waar gebeurd verhaal

mvg
Alfons
Bob

Bericht door Bob »

Ik meen dat het volgende verhaal als eens verteld is in een of ander topic, maar hier hoort het eigenlijk thuis.
Als sparks had ik eigenlijk weinig te maken met de chinese bemanning op de Cinulia, smeerolieboot van Shell. Ik herinner me alleen prettige en leuke ervaringen met deze mensen.
De chinese kok wist niet wat loempia's waren. Hij werd in Engeland de wal opgestuurd om eens bij een walchinees te gaan kijken wat een loempia of tewel a springroll was. We hebben het geweten. Ze waren zo groot dat ze aan twee kanten over de rand van het bord hingen. Maar lekker waren ze wel.
Omdat de kok heel slecht europees kon koken is er scheepsraad gehouden. Besloten werd dat hij (de kok dus) zo weinig mogelijk europees zou koken. Dit culimineerde op zondag in een wekelijkse feestmaaltijd. Van alles zoveel als je maar wilde. Maar op een zekere dag kregen we in plaats van een stuk of tien gehaktballetjes slecht drie stuks. Trouwens alles was miniem. Wat was er gebeurd. We voeren voer de wind, kracht 10-12, uit. In verband met overkomend water was de kombuisdeur aan de achterzijde gesloten. Het werd de jongens wat te warm, zodat ze toch maar de bovenste helft van de deur open maakten. Op een gegeven moment stapte er een enorm bak water naar binnen. Daar ging onze wekelijkse feestmaaltijd. De derde stuurman zei altijd bij het begin van de maaltijd, "Niet tegen me lullen. Als ik praat kan ik niet eten en ik moet voor de hele week bunkeren". Het wekelijkse gratis biertje van de baas moest dicht blijven, want waar bier zat kon geen rijst zitten.

Volgende keer smokkelen en krab eten.

Bob
Simon Vollers

Re: Chinese bemanning

Bericht door Simon Vollers »

Ik werd nieuwschierig en heb even doorgezocht over laskaren:

P.J. Veth e.a. (1889/1910, 2003), Uit Oost en West: Verklaring van 1000 woorden uit Nederlands-Indië

laskar, laskarijn [matroos]. Indische, ook Maleise en Javaanse matrozen, op Europese schepen varende, worden thans dikwijls ook in Nederland laskars genoemd. De Woordenlijst van De Vries en Te Winkel en Van Dale’s Nederlandse woordenboek geven de vorm laskaar, meervoud laskaren, die echter minder gebruikelijk en mijns inziens ook minder juist is; eerder ware dan als vernederlandste vorm laskar aan te bevelen.

Dit woord is het Perzische lasjkar, dat eigenlijk ‘leger’ betekent en in die zin ook in de Maleise taal is overgegaan, zoals blijkt uit de in Marsdens Malayan Dictionary aangehaalde voorbeelden. Het tegenwoordige gebruik van laskar voor Indische matrozen hebben wij van de Engelsen overgenomen. In Stocquelers Oriental Interpreter wordt het aldus verklaard: ‘Lascar, a European term for certain descriptions of menials in India. Sailors (shipkeepers), employed in harbour, tent-pitchers, the people employed to do the dirty work of the artillery and the arsenals etc. are called lascars. The term is derived from lushkur, literally an army man.’ Lucas, Englisch-Deutsches Wörterbuch verklaart lascar door ‘der Lasker, der Indische Matrose im Dienste der Englischen Compagnie.’

Bij deze verklaringen moet echter worden opgemerkt:
1. Dat het Perzische lasjkar nooit iets anders betekent dan ‘leger’, en de betekenis ‘krijgsman, soldaat’ alleen toekomt aan het denominatieve lasjkari, waarvan onze oude schrijvers zeer juist in het Nederlands laskarijn maakten, bijvoorbeeld Van Linschoten, Itinerario, p. 59. En zo wordt ook bij Baldaeus, Beschrijvinge van Ceylon, p. 66, 71, 80, 90, enz., aan de inlandse soldaten in dienst van de Compagnie de naam Lascaryns gegeven.
2. Dat de samenhang en overgang van de betekenissen waarschijnlijk deze is: a. soldaat, b. inlands soldaat in dienst van de Engelse of Nederlandse Compagnie, aan wie, in vergelijking met de Europeanen, mindere diensten werden opgedragen, c. sjouwer, werkman op de werven en kaden, d. inlands lichtmatroos, met het gewone scheepswerk belast.
wereld
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Chinese bemanning

Bericht door wereld »

In de jaren 60 een behoorlijke tijd met een Chinese bemanning uit Singapore gevaren op de Westertoren. Ik heb alleen maar goede ervaring met deze bemanning en natuurlijk gebeurde er ook wel eens wat. Ik weet nog dat wij in de Middelandsezee voor het Suez kanaal lagen om naar de golf te gaan toen weer de oorlog tussen Egypte en Israel uitbrak. We kregen dus opdracht op te stomen in de richting van Gibraltar. Wat was nu het geval, de Westertoren was in dok geweest in Amsterdam en zou weer via de PG naar de Oost gaan. Wat hadden nu de meeste Chinezen gedaan, hun Opium in Amsterdam verpatst. Onze timmerman (broodmager) leefde alleen op opium en melk, dus heeft onze Kapitein de timmerman en nog twee Chinezen op het vliegtuig gezet naar Singapore. Waarschijnlijk had de timmerman de oversteek naar Curacao niet overleefd. Tijdens de lange oversteek van Curacao via Panamakanaal naar Yokohama en Singapore sloeg de "meligheid" toe. Een 4e wtk deed tijdens zijn wacht geheugenspelletjes met zijn stoker. Wat bleek deze stoker was leraar wiskunde geweest. De meligheid op zijn wacht ging zover dat ze af en toe treintje op een bankje speelden of krijgertje. De stoker heeft helaas de dag na afmonsteren zelfmoord gepleegd, waarom weet ik niet meer.
Wij lagen in Singapore samen met ons zusterschip de Munttoren en deze hadden HongKong chinezen aan boord met allemaal een rood boekje. En blij dat ze daarmee waren!

Hans
http://varen.familiestart.nl/ Van lichtmatroos tot scheepswerktuigkundige

Hans Slot
jangoedhart (R.I.P)

Re: Chinese bemanning

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Laskaren.Zou een boek kunnen schrijven over mijn belevenissen met die gasten als werknemer van een shipschandler.
Kuddedieren.Zie er maar vanaf.Jan :(


Plaats reactie