De ramp met de Elbe

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

De ramp met de Elbe

Bericht door arij »

Mijn grootvader had een reproductie achter glas aan de muur hangen. Het was een prachtige prent. En als snotaap die ik toen nog was moest ik er altijd naar kijken als ik bij hem was. Het was een kleuren prent van een schipbreuk. Die prent is uiteindelijk bij het grof vuil te recht gekomen. Later hoorde ik van een oom dat die prent de Elbe voor moest stellen. En die prenten werden verkocht met de bedoeling dat de opbrengst voor de nabestaande van de ramp met de Elbe bestemd werd. Ik heb nog wel eens gezocht naar zo'n prent maar nooit gevonden.
De ramp met de Elbe gebeurde op 31 januari 1895 op de Noordzee. De Elbe was een passagiersschip van Norddeutscher Lloyd. Zij kwam in aanvaring met de Britse Crathie. De Elbe groot 4510brt zonk binnen 20 minuten. Het aantal slachtoffers is nooit duidelijk geweest. Men had het over 332 en 358 doden. Slechts 20 personen overleefden de ramp.
De Elbe was gebouwd op de werf van John Elder & Co te Glasgow, Schotland
Op 2 april 1881 werd zij te water gelaten, en op 26 juni maakte zij haar maidentrip. Die ging van Bremen via Southamton naar New York. Het schip was toen het snelste schip van de Norddeutscher Lloyd vloot.
Zijn er lezers die die prent ook kennen? Of weten zij of die prent nog te krijgen is?
Gr arij

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding
Afbeelding
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Arij,
Waar die te verkrijgen is, weet ik niet, maar heb er nog wel afbeeldingen van, waarvan 1 die ik bewerkt heb.Misschien zag zij er zo uit?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes ruud
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Deze afbeeldingen kon ik niet.
De prent die ik bedoel, is een getekende kleuren prent. Voorstellend de Elbe diep in het waterliggend met brekende golven over haar heen, en mensen die van dek spoelen.
Er moet een Engelsboek zijn, waar een getekende prent in staat. Alleen de titel weet ik niet van dat boek.

gr arij
die

Re: De ramp met de Elbe

Bericht door die »

De berichten zijn al even geleden, maar ik heb zeer grote interesse in de foto van de Elbe, Ruud.

Kun je me laten weten of ik een afdruk of scan van je kan overnemen?

Of als iemand anders dergelijke foto's van de elbe heeft, hou ik me aanbevolen...

Alvast dank
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De ramp met de Elbe

Bericht door Roy »

Als de naam van het topic veranderd wordt in Norddeutscher Lloyd, worden de mogelijkheden wat uitgebreider.
't Is maar een iedeetje / suggestie..........
Wel vreemd dat de Duitsers de naam van de rederij wel afkorten als N.D.L., terwijl het 1e gedeelte van de naam aan elkaar gescheven wordt.
Het moge welbekend zijn dat de N.D.L. uit Bremen gefuseerd is met de H.A.P.A.G. uit Hamburg en zo de de Hapag Lloyd vormde.
Zeg maar een soort Duitse Nedlloyd, maar dan anders.................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Ruud (R.I.P.)

Re: De ramp met de Elbe

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy die[Arjan],
Helaas de foto's die ik 7 jaren geleden heb geplaatst, heb ik niet meer, na diverse crashes van PC's,dus zul je het met deze moeten doen, wel had ik nog wat ander materiaal wat ik per email verstuurd heb, hopelijk kan je hier wat mee.
Beer 55

Re: De ramp met de Elbe

Bericht door Beer 55 »

Zou dit die tekening kunnen zijn.
Bijlagen
elbe2.jpg
elbe2.jpg (38.48 KiB) 3493 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

De ramp met de Elbe op 30-01-1895 332 tote

Bericht door Vaerderij »

Norddeutscher Lloyd Elbe 001.jpg
Norddeutscher Lloyd Elbe 001.jpg (437.7 KiB) 3369 keer bekeken
Norddeutscher Lloyd Elbe 002.jpg
Norddeutscher Lloyd Elbe 002.jpg (467.76 KiB) 3369 keer bekeken
Norddeutscher Lloyd Elbe 003.jpg
Norddeutscher Lloyd Elbe 003.jpg (544.86 KiB) 3369 keer bekeken
Anne
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: De ramp met de Elbe

Bericht door Hannes »

Hieronder nog wat plaatjes van de Elbe met een stukje informatie van de ramp.
Elbe.jpg
Elbe.jpg (612.42 KiB) 3149 keer bekeken
Elbe1.jpg
Elbe1.jpg (244.3 KiB) 3149 keer bekeken
Elbe2.jpg
Elbe2.jpg (191.32 KiB) 3149 keer bekeken
Kapitein von Goessel, de gezagvoerder tijdens de laatste reis van de Elbe.
von Goessel.jpg
von Goessel.jpg (540.55 KiB) 3149 keer bekeken
Een pamflet m.b.t. de Elbe.
Elbe4.jpg
Elbe4.jpg (274.88 KiB) 3149 keer bekeken
Elbe N.D.L (Norddeutscher Lloyd)
Roepsein: QDKR

Werft: Elder, Glasgow
Bouwnr: 248
Tewaterlating: 4-4-1881
In dienst: 24-6-1881

L 127,46m X B 13,72m, holte 10,81m.

Aandrijving: 4 cilindrische ketels 5,6 bar, vuuropp. 1460m², 24 stookplaatsen.
1 driecilinder compoundmaschine Elder, 5.200 iPk (6.130 max).
Snelheid: 16 kn (16,3 max)

Passagiers: 1e kl 179, 2e kl 142, tussendek 796.
Bemanning: 148

Historie:
26-6-1881 Maiden voyage Bremerhaven-New York.
10-1889 de eerste van drie reizen Bremerhaven-Australie.
30-1-1895 op de Noordzee, na aanvaring met het Engelse stoomschip Crathie gezonken (332 doden).

De laatste reis.

De ondergang van de Elbe was de grootste ramp wat een stoomschip van de Lloyd in vredestijd ooit overkwam.
De uitspraak van het Seeamt in Bremerhaven beschreef de gebeurtenis als volgt:

"Am 30 Januar 1895 morgens zwischen 5 und 6 Uhr hat in der Nordsee etwa 45 Seemeilen südwestlich von Haaks-Feuerschiff zwischen den von Rotterdam nach Aberdeen bestimmten englischen Frachtdampfer "Crathie" und dem von der Weser nach New York bestimmten Schnelldampfer des Norddeutschen Lloyd "Elbe" ein Zusammenstoß stattgefunden, welcher den Untergang der Elbe mit 332 Personen und eine starke Beschädigung der Crathie zur folge hatte."

Het volgende was er aan vooraf gegaan.

's Morgens ca. 5.20 U liep de Elbe op volle kracht door het duister met goede zicht, toen de twee officieren van de wacht en de uitkijk aan bakboord vooruit het groene licht van een stoomschip zagen.
Naast de opmerking van de eerste stuurman Glamann korte tijd later dat men nog steeds geen rood licht zag, volgde er verder geen reactie op de brug van de Elbe.
Minuten later knalde de Crathie 30 m voor het achterschip in de Elbe, verwoeste daar een schot en dreef daarna achteruit.
25 minuten later was de Elbe met 332 mensen verdwenen.

Dit ongeluk wierp een hele serie vragen op.
De Crathie had moeten uitwijken dat staat vast.
De officier van de wacht had de brug van de Crathie verlaten om koffie te drinken.
Dit werd door de Lloyd enorm hoog opgespeeld, steeds was er de rede van "sträflichsten Leichtsinn", waarmee de Engelsen de catastrofe veroorzaakt hadden.
De officieren van de Elbe wezen op het feit dat ze in deze situatie wettelijk verplicht waren om koers te houden.
Hoe het ook zij, men had in iedergeval gebruik kunnen maken van de stoomfluit of een lichtsignaal geven.
Omdat de Crathie stoer haar koers volgde had men ook een uitwijkmanoevre kunnen overwegen.

Na het ongeluk werden de bevelen van kapitein von Goessel -die overigens niet werd gered- door de bemanning van de Elbe gediciplineerd uitgevoerd.
Het kwam niet tot paniek, waaruit blijkt dat de 195 passagiers zich niet van de fatale situatie bewust waren waarin ze zich bevonden.
Van de tien sloepen was er op het tijdstip van de ondergang een heelhuids in het water gekomen, twee waren omgeslagen en vier waren gereed om in het water te laten.
De sloepen aan stuurboord waren waarschijnlijk door de slagzij niet te gebruiken.
De scheepsleiding had op tragische wijze de vrouwen en kinderen naar stuurboord bevolen.
In totaal werden 20 mensen gered, allen uit sloep nr. 3.
Het waren 13 bemanningsleden, 2 loodsen, vier mannelijke passagiers en een vrouw.
Tegen 11 uur werden ze door de Engelse vissersboot Wild Flower aan boord genomen en rond 5 uur in Lowestoft aan land gebracht.

Uiteraard was het publiek en de Raad voor de Scheepvaart zeer geinteresseerd waarom er slechts een sloep met 20 mensen lukte om veilig van boord te komen en waarom het stoomschip zo snel zonk.
De Raad voor de Scheepvaart nam aan dat er in de constructie van de Elbe geen fouten zaten.
Men moet dit echter goed interpreteren.
De bewoording van de Raad van scheepvaart luidde als volgt:

"dat de Elbe aan de voorwaarden met betrekking tot de veiligheid voldeed, welke tijdens de bouw maatgevend en vereist waren"

Hieuit kan men opmaken dat de Elbe op het tijdstip van de ramp niet meer aan de eisen voldeed.
Gezien het feit dat de Seeberufsgenossenschaft (vakvereniging voor zeevaart?) na deze ramp nieuwe richtlijnen heeft uitgewerkt en dat er in 1896 wettelijke voorschriften voor de constructie van waterdichte schotten voor passagierschepen met meer dan 50 passagiers ingevoerd werden, spreekt voor zich.
Inderdaad reikten de watedichte schotten op de Elbe slechts tot het tussendek terwijl men ze vanaf het midden van de 80er jaren in de 19e eeuw op passagierschepen tot het hoofddek hoog trok.

Een andere oorzaak voor de vele slachtoffers waren de omstandigheden bij de sloependienst.
Er was wel een sloepenrol vastgelegd, die de bemanning van elke sloep regelde.
Anders dan tegenwoordig kregen de passagiers toendertijd geen bepaalde sectie toegedeeld, waarin ongetwijfeld een kiem voor paniek en wanorde lag.
Oefeningen op zee waren op de schepen van de NDL niet gebruikelijk merkte de Raad voor scheepvaart op.
De NDL gaf als reden op dat de passagiers tijdens de oefeningen in paniek konden raken.
De Raad voor scheepvaart adviseerde oefeningen op zee af en toe ook 's nachts en bij hoge zeegang te houden.
Nu moest men nog beredeneren waarom de Crathie niets voor de redding van de slachtoffers van de Elbe deed.
De Raad voor scheepvaart toonde veel begrip voor de Engelsen, die in eerste instantie de situatie op hun eigen zwaar beschadigde schip moesten polsen.
Daarna was er volgens de kapitein van de Crathie van de Elbe niets meer te zien geweest.

Een ramp van deze omvang ging uiteraard ook niet onopgemerkt aan de Duitse Rijksdag voorbij die het onderwerp op 9 en 14 februari en op 16 maart 1895 behandelde.
Feitelijk bestond er een gegronde reden de oorzaak van dit ongeluk te onderzoeken en zo nodig wettelijke maatregelen te treffen om dergelijke ongelukken -of in iedergeval de verschrikkelijke gevolgen daarvan- in de toekomst te vermijden.
De notulen van de Rijksdag wekken eerder de indruk dat zo menig afgevaardigde een poging deed om te voorkomen dat een nationaal instituut in een kwaad daglicht gesteld werd.
Hoewel er nog geen rapporten voor de afgevaardigden ter inzage voorlagen, moest -gezien de snelle ondergang van de Elbe en het gering aantal geredden- het zelfs voor een leek duidelijk zijn dat er snel maatregelen genomen moesten worden.
Sommige afgevaardigden wezen op mogelijke constructiefouten vooral bij de schotten.
Ook het verloop van de reddingswerkzaamheden stuitte op massieve kritiek.

De afgevaardigde Bebel las een bericht voor waaruit bleek dat er zeelieden waren die meer dan tien jaar in dienst waren nog nooit aan een sloepenrol deelgenomen hadden.
Deze bewering werd in de Rijksdag niet weerlegd.
Daarvoor in de plaats kon men van maritiem ervaren afgevaardigden vaak onzinnige redevoeringen horen.
De afgevaardigde Lieber beweerde dat de NDL op zee nog nooit een mensenleven had verloren.
Ten eerste klopte dat niet en ten rweede speelde dat in het geval met de Elbe geen rol.
De Bremer afgevaardigde Frese wees alle verwijten tegen de Norddeutsche Lloyd van de hand en verraste de vakwereld met een eigen interpretatie over het doel en constructie van de schotten en de dubbele bodem.
De afgevaardigde en Reder Jebsen gaf ten beste dat de Elbe over meer waterdichte schotten beschikte dan normaal gebruikelijk was.
Als gevolg van de ramp met de Elbe werden in de jaren 1896/97 de zusterschepen Trave, Saale, Aller, Lahn en Ems omgebouwd en aan de nieuwe voorschriften voor de waterdichte schotten aangepast.


Groeten, Hans.


Plaats reactie