Uniform?!

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Abraham

Uniform?!

Bericht door Abraham »

OK Vraagje. Na gesodemieter bij verschillende douanes in verschillende landen, is mij aangeraden om een uniform aan te schaffen. Nu heb ik in de buurt waar ik woon, helaas is dat Almere, geinformeerd, maar daar wordt ik aangekeken alsof ik van een andere wereld afkom. Heeft er misschien iemand een adres waar ik eens kan informeren naar een uniform? Ik heb al iets gehoord over een winkel in Rotterdam die levert aan de HAL, maar ik weet de naam er niet van. Of heeft iemand wat beters?

Ab

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Abraham,
Wat voor werk doe je?
Als je een uniform aantrekt moet het wel overeenkomen met je functie.
All the best
Jos
Adrie

Bericht door Adrie »

hoi Abraham,
Kijk eens op
www.hc-94.nl

Het is wel in Stadskanaal
Gr. Adrie
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Nou of een uniform nu echt helpt, dat betwijfel ik, wij oud-zeelieden, werden er bijna altijd uitgehaald, met onze Delsey's en Samsonite's, en pakkie stijf aan, zal wel aan 't "loopje"van ons geweest zijn, want al zat er 1 zeeman in 't vliegtuig, dan kon je er gif op innemen dat je je koffers kon open maken.Plus wat Jos schrijft, een uniform is "beschermd", als het een officieel is, anders kan je wel ergens een kloffie huren, van de bewaking of zo.Maar een beetje rederij vroeger had z'n eigen adres waar je je uniform kon laten maken.Kreeg je ook nog kledingsgeld voor, als ik mij goed herinner.
Gast

Bericht door Gast »

DE uniformleverancier sinds mensenheugenis was Jos. Cohen aan de Scheepstimmermanslaan in Rotterdam maar zie nu net op internet dat die een paar maanden geleden failliet zou zijn gegaan.
Ab Plugge
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uniformen,
Als leerling begon ik bij de Caltex en daar tilden ze er niet zo zwaar aan.
Kaki was ok, ook aan tafel en een battledress was genoeg.
Maar het was wel een rib uit mijn lijf, die aanschaf bij Smit en van Rijsbergen in Haarlem.
Ik kon de rekening maandelijks aflossen via een maandbrief en als je nagaat wat ik verdiende, nog geen 200 gulden per maand en na 10 uur mocht ik pas overwerk schrijven.
Met de "Caltex Arnhem"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, de KPM en uniform... Determeijer in Amsterdam leverde je hele uitrusting, compleet met kist. Daar zat ook zo'n stijf Engels petje bij - de KPM kroon besloeg bijna de gehele voorkant. Op zekere dag liep de voorman van de batjo's met die pet op. Zo groos als een aap met een glazen kont! Had hij van mij gekregen. Nou, dat gaf een gesodemieter, zeg, niet te geloven. Maar hij gaf hem niet meer af en gelijk had hij.

Ik voer op de Waiwerang een veeboot. Dat was soms net wild-west, terwijl ik in Holland al bang van een koe was. We lagen in Priok te laden, 's morgens al heel vroeg begonnen, kregen ook een kudde witte stieren, die beesten met zo'n bult op de nek. Dát is pas leuk werk. Eerst willen ze niet aan boord en op de plaats van bestemminging willen ze niet van boord. Een manier om zo'n stier te laten lopen, is hem uit te dagen. Dat moet je wel op de juiste plek doen zodat je weg kan als hij op je af komt stormen. Hij gaat staan snuiven en met z'n kop schudden en met zijn hoeven schrapen... en dan komt ie! Dan schiet jij een hoek om en hij loopt door, zo doe je dat. In geval van nood trek je je op aan de pijpen onderdeks en gaat de stier onder je door.

Nu moge het duidelijk zijn dat je dergelijk werk niet in uniform doet. Dat doe je in een khaki shortje en hemd en een paar schoenen waar je snel op weg kunt komen. Verder ben je voorzien van een bamboe stok om de viervoetige passagiers op de kont te slaan en daar was ik dus vlijtig mee bezig toen de 1ste stuurman, die een rijtje koeien verderop met hezelfde bezig was, vroeg: "Heb jij al ontbeten?"
"Nee, stuurman."
"Nou, doe dat nu dan even, maar wel vlug terug, ja?"
Handen wassen, strontschoenen uit, slippers aan en naar de messroom.
Daar zat alleen de gezagvoerder aan de voor hem en de HWTK bestemde tafel, verder was er niemand.
"Goedemorgen, kapitein. Eet u smakelijk."
"Goedemorgen, meneer Horsten."
Bordje pap, kopje koffie. Net begonnen. Stem van de kapitein.
"Meneer Horsten?"
"Ja, kapitein?"
"Kent u het maatschappijreglement niet?"
"Nou, eh... kapitein, dat zijn tien delen of zo dus ik durf niet te zeggen dat ik dat helemaal..."
"Ik bedoel speciaal het deel waarin de uniformvoorschriften staan. Kent u dat?"
"Ja, dat ken ik wel."
"Dan weet u dus dat bij het ontbijt kort wit wordt voorgeschreven, met witte kniekousen, witte schoenen en met epauletten op de schouders."
"Ja, maar kapitein, ik kom net tussen de koeien uit en we hebben weinig tijd, dus ik dacht..."
"Niets mee te maken. U gaat zich nu omkleden of u ontbijt niet in de messroom."
Waarop ik tot dat laatste besloot.

Toch was die kapitein een beste brave man. Maar voorschriften zijn nu eenmaal voorschriften.

:roll:

.
Abraham

Uniform?!

Bericht door Abraham »

Ik ben 2e wtk bij wagenborg. Ik heb bij HC-94 en Determeijer geinformeerd en wacht antwoord af.

Ab
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Zo komen de praatjes in de wereld......

"Heb jij dat ook gehoord ??"

"Wagenborg gaat weer met Uniformen varen !!!!!"

"Ja, en niet alleen voor de dekdienst, maar ook voor de MK"

"Heb het zelf gehoord van een 2e Mach !!"
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Abraham

Wat???

Bericht door Abraham »

Yep dat klopt, het schijnt wat handiger te zijn bij douanes want in Egypte hebben ze mijn laptop gejat! Was niet echt blij, Had ik netjes alle papieren bij mij, alle vieze dingen en mp3's van mijn laptop afgehaald en nog nemen ze hem in voor een of andere duistere reden. Ja, ik mag hem wel weer volgend jaar komen afhalen, als ze hem niet kwijt raken! Ja ja, zijn familie zal wel blij zijn met zo'n ding.

Heeft er eigenlijk iemand een pagina of afbeeldingen van de verschillende strepen die er zijn?

Ab


Plaats reactie