Clearwater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Oké Jos bedankt .

Gr Bert.Romeling.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Clearwater info uit Telegraaf van 23-10-2005

Bericht door Ton Pekel »

TER INFO: UIT TELEGRAAF VAN VANDAAG 23-10-2005


Clearwater gevonden!
Het schip Clearwater is gevonden! Dankzij onze lezers zijn we erachter gekomen dat het tegenwoordig Bon Accord heet. U klom in de pen toen mevrouw C. van Oyen enkele weken geleden op deze pagina naar het schip op zoek bleek te zijn. Haar man Jan van der Kleij, inmiddels vier jaar geleden overleden, heeft er als kapitein op gevaren. De Bon Accord vaart nog steeds, maar als mevrouw Van Oyen het schip nog eens wil zien, moet ze wel haar koffers pakken.
Blijkbaar hebben er meerdere Clearwaters op de wateren gevaren. Maar de Clearwater waarnaar mevrouw Van Oyen op zoek was, bevaart de zeeën nog steeds, althans onder de naam Bon Accord. De nieuwe Clearwater werd in 1969 gebouwd op dezelfde scheepswerf, werf Appingedam.
De nieuw gebouwde Clearwater is het schip waarop de man van mevrouw Van Oyen als kapitein voer. Dit werd gebruikt als onderzoeksschip voor de offshore-industrie, oftewel olie-industrie. De Clearwater ging op zoek naar olie en onderzocht of pijpleidingen in zee goed lagen. Het schip voer onder Engelse vlag. In 1973 kocht het bedrijf Decca Navigator de Clearwater en werd het schip omgedoopt tot Decca Recorder. Zijn nieuwe taak was de fouten opsporen van het Decca-navigatiesysteem dat Noordwest-Europa dekte.
Nieuwe eigenaar
In 1979 kreeg de voormalige Clearwater weer een nieuwe eigenaar, J. Mckee & Partners, waarna het schip Bon Accord ging heten. Zo heet het onderzoeksschip nog steeds, hoewel het inmiddels wederom een paar keer van eigenaar is verwisseld. Het schip vaart nu in het Caribische gebied.

- De voormalige Clearwater is getraceerd in het Caribische gebied, waar het onder de naam 'Bon Accord' vaart.

Er was wat verwarring over de Clearwater die vermoedelijk in 1964 is gebouwd en in 1968 zonk voor de monding van de Nieuwe Rotterdamse Waterweg nadat het op een pier was gelopen. Lezer Adri Lokker (60) kon ons kort vertellen over de levensloop van deze Clearwater. Lokker heeft 36 jaar bij Smit Tak gewerkt, waarvan de laatste tien jaar als directeur van een zusterbedrijf van Tak Smit, Takmarine.
Deze Clearwater werd oorspronkelijk gebrouwd als hekkekotter, een vissersschip dat over de achterkant van het dek vist (tegenwoordig wordt er over de zijkant gevist). Het schip werd overigens nooit voor het vissen gebruikt; al snel deed het dienst als bevoorradingsvaartuig.
Nadat het schip was gezonken, borg Smit Tak het. Scheepswerf Appingedam verbouwde de kotter in 1969 en gaf het de naam Orca. De vader van Lokker heeft als kapitein op het schip gevaren. In India is het uiteindelijk één of twee jaar geleden gesloopt.
Overigens is er nog een Clearwater die in 1995 de zee op ging. Deze chemicaliëntanker hoort bij de Clearwater Group, een Nederlandse rederij.

Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Bedankt voor het plaatsen van het artikel Ton , de "CLEARWATER" was het laatste zelfstandig gebouwd schip van de werf "Appingedam" daarna ging ze een fusie aan met "Niestern" in Delfzijl.
In de latere jaren kwam de werf Sanders hier bij ,waaruit de tegenwoordige "Koninkijke Niestern Sander" onstond .

Gr Bert.Romeling.
italdutch

Re: Clearwater

Bericht door italdutch »

Ik vraag mij af waarom die dame meer wil weten over de Clearwater. Zij was niet getrouwd met J. van der Kleij en al helemaal niet in de periode dat hij op de Clearwater voer.


Plaats reactie