Warm hé.......

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johan

Bericht door Johan »

Al met al morgen 30 graden een bbqtje op het achterdek en een bierdoos erbij in de andere poort......

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou kom ik af en toe in een controle kamer en dan grijp je naar je winterjas! Goeie zaak voor het hoofdschakelbord en de electronica.
Maar o wee als dan de airco uitvalt! Dan is alles gelijk zeiknat en krijg je alle problemen in één keer.

We moesten de nieuwe sleepboot Marjan VII uit Singapore halen. Op de dag dat we moesten proefvaren, komen we 's morgens in alle vroegte aan boord - de Engelse hoofdmachinist en ik - ligt de hele bemanning op het werkdek te snurken. We waren met 12 man aan boord en daaronder hadden we 8 verschillende nationaliteiten, maar daar aan dek lagen dus Indonesiërs en Koreanen. Eentje keek me opgerold in zijn deken aan, dus ik vroeg: "Wat is er loos? Airco kapot?"
"Nee," zei hij. "Veel te koud binnen!"

Dat was ook zo. De airco was gebouwd op de PG en berekend op temperaturen van 50+ Celcius. Hij had maar één stand: volaan. In Singapore was het 32 graden of zo en hartstikke vochtig, binnen was het 18 en kurkdroog.
Daar hebben we ook niets aan kunnen veranderen. Gedeeltelijk dichtstoppen van de openingen was de enige oplossing en de enorme hoeveelheid water die hij produceerde, voerden we naar de tank met "huishoudelijk water".

Afbeelding

De MARJAN VII op de rede van Singapore. Was gebouwd voor Aramaco en moest naar Ras Tanurah.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Maar eh... niet om het een of 'tander, maar ik zie dat we zilveren strepen hebben! Afbeelding

Zijn we bij de civiele dienst verdaagd of zo? :shock:
Johan

Bericht door Johan »

Ondanks de witte strepen die we krijgen op het forum heb ik een heerlijk bbqtje gehad op het achterdek.....en als de bierddoosjes hun dienst hebben gedaan ga ik straks cool m'n kooi in.......
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Theo geen airco is tegenwoordig uit den boze,

Heb het ook een keer meegemaakt toen die russische hwtk vergeten was om spares te bestellen voor de AC dus op een mooie warme zomerdag ter hooghte van Häiti begaf dat ding het. Was op dat momment op de brug om aan wat verslagen te werken toen die ouwe effe naar bovenkwam en helemaal over de rooie ging. Het schijnt namelijk ook niet zo goed te zijn voor sommige apparatuur. Maar eindelijk mochten de deuren van de brug open iets wat toch een echt caribisch sfeertje gaf

Ik kon er niet mee zitten, was er al redelijk aan gewend. Heb toen in Baranquilla waar het snacht nog gewoon lekker 30 graden buiten was een cilinder kop van de homo moeten vervangen midden in de nacht.


En Theo misschien dat je na een tijdje wel gouden strepen krijgt wie weet :lol:
Johan

Bericht door Johan »

Ik hoop dat er niet teveel zeegang is vannacht want dan mot ik dweilen....ja sorry heb altijd als matroos gevaren en dan hadden we die luxe niet met airconditioners.....gewoon poort open lege bierdoos erdoorheen en gaan...als je mazzel had deed de meester de fan op afzuigen zetten als die in en good mood was.....maar benedendeks was het altijd heet voor de dekdienst dan...
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Loopt een blondje met haar vriend door de bloedhete woestijn. Vraagt een blondje aan haar vriend: "Heb je vanmorgen het weerbericht nog gehoord?" "Ja", zegt de haar vriend "40 graden in de schaduw." Zegt het blondje: "ben ik blij dat er hier geen schaduw is!"

Een Belg komt bij Blokker en ziet een thermosfles staan, hij vraagt aan de verkoopster: "Wat is dat?" "Nou, zegt de verkoopster: Dat is een thermosfles, alles wat je er koud instopt, blijft koud en alles wat je er warm instopt, blijft warm." "Ik neem er een." zegt de Belg. Terug gekomen in België neemt hij de thermosfles mee naar z'n werk, en zijn collega's vragen wat het is. Dus hij zegt: "Dat is het nieuwste uit Nederland, een thermosfles alles wat er warm in gaat blijft warm en alles wat er koud ingaat blijft koud. Vraagt zijn collega: "Wat heb je er nu inzitten?" Zegt die Belg: "Twee koppen koffie en een magnum!"


Plaats reactie