Rederij Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Amstelpark

Bericht door ferryvaneeuwen » 11 jun 2007 21:25

Hallo Jos en Arie,

Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.

De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.

Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.


Ferry

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 11 jun 2007 21:53

Hallo Jos,

Ik denk dat de "Amstelpark" met de Nedlloyd schoorsteen en containers aan dek toen voor de OGEM naar de P.G. voer. De OGEM was een bouwbedrijf die daar een grote klus had. Vraag me niet meer waar precies, maar het was de P.G. Hier heeft de Nedlloyd de nodige bulkcarriers voor ingezet.
Als ik het me wel herinner is de OGEM ook aan dit project naar La Klota gegaan....................
De Nedlloyd schijnt hier wel aardig de kost mee verdiend te hebben. We hebben het nu over midden jaren 70.

De "Amstelpark" kan ik me nog goed herinneren toen ze voor de afbouwkade bij Verolme-IJselmonde lag. Ik was toen net bij Boele begonnen.
Ach ja, wat was het leven toen nog overzichtelijk....................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30039
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 11 jun 2007 23:05

Hallo Roy,
Tja, ze wisten niet hoe snel ze al die HBT schepen moesten lozen, maar sommige zijn toch nog goed terecht gekomen. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gert-jan
Berichten: 572
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Ogem

Bericht door Gert-jan » 06 aug 2007 20:31

Hay Roy.

Hier het eerste deel van het Ogem verhaal.

De Voorne en de Putten zijn in 1977 voorzien van tussendekken.

Afbeelding

Groet, Gert-jan.

Gert-jan
Berichten: 572
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Ogem

Bericht door Gert-jan » 06 aug 2007 20:35

Afbeelding

Gert-jan
Berichten: 572
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Ogem

Bericht door Gert-jan » 06 aug 2007 20:42

Dit is dus het 2de deel, Roy. Hoe het eindigde weet ik niet precies. Was toen al weg bij de Nedlloyd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Gert-jan.
Laatst gewijzigd door Gert-jan op 07 aug 2007 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 06 aug 2007 20:48

Hallo Gert-jan,

Prachtig hoor !.
Je haald zo een mooi stukkie business history boven water !.
Ik zie uit naar het vervolg.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door johan.H » 25 jan 2009 14:40

hier een foto van Marc Piché van de Amstelhoek

Afbeelding

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Willem Oldenburg » 05 apr 2011 19:02

Hoi kombuizers en gasten

Hier onder een paar foto's uit de verzameling van Glijn de Jong:
Amstelmeer.jpg
Amstelmeer.jpg (293.52 KiB) 1644 keer bekeken
Boven: het vrachtschip "Amstelmeer"
Gegevens:
Name: Amstelmeer
Imo: 5015385
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 8377 GT
Length: 146 m / Beam: 18,8 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1956 als Amstelmeer - 1969 Elpida
Yard: Vuijk - Capelle/NLD - Yard no: 735
Gesloopt in 1982 te Calcutta/India.
Amstelveen.jpg
Amstelveen.jpg (231.24 KiB) 1644 keer bekeken
Boven: de bulker "Amstelveen"
Gegevens:
Name: Amstelveen
Imo: 5414737
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 12256
Length: 163,1 m / Beam: 21,3 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1963 als Amstelveen - 1982 Saudi Taj - 1984 Dutchman - 1986 Eastern Glory
Yard: Verolme - Alblasserdam/NLD - Yard no: 670
Gesloopt in 1987 te Wenzhou/China.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5215
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door jdbvos » 05 apr 2011 20:25

Hier de link naar een filmpje dat ik maakte op de Amstelburcht in het OGEM-project
http://www.youtube.com/watch?v=lfUPIACaWpA
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
toine
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 jul 2005 16:16
Locatie: Curacao

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door toine » 05 apr 2011 21:32

HBT = Hollands Beton Transport
ik heb daar ook nog een paar ogem reisjes op gemaakt op de amsteldiep (putten)

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Willem Oldenburg » 24 jul 2011 09:01

Hoi kombuizers en gasten

Hier een paar foto's van de "Amstelbrug":
Amstelbrug 1943 1.jpg
Amstelbrug 1943 1.jpg (115.69 KiB) 1376 keer bekeken
Gegevens:
Name: Amstelbrug
Imo: 1168753
Call sign: PCPG
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7091 GT
Length: 131,01 m - Beam: 17,50 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1943 als Empire Courage - 1943 Philips Wouwerman (Staat der Nederlanden - in beheer HAL) - 1946 Philips Wouwerman (SMN) - 1947 Ceram (SMN) - 1953 Amsteltoren (NV Rederij Amsterdam) - 1953 Amstelbrug (NV Rederij Amsterdam) - 1959 Armathia - 1965 Calliman
Yard: Barclay, Curle & Co Ltd - Whiteinch/Schotland - Yard no: 689
Engine: Doxford diesel, 4 cyl, 2-takt / Power: 3850 PS / Speed: 12 kn
Type: Vrachtschip (Empire-type)
Gesloopt: 01-04-1968 te Kaohsiung/Taiwan.
Amstelbrug 1943 2.jpg
Amstelbrug 1943 2.jpg (171.15 KiB) 1376 keer bekeken
Boven: op het Noordzeekanaal.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4283
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door gerard tenerife » 24 jul 2011 21:53

"Amstelbrug":
Deed er een reisje op als matroos o/g. 1/2/ 1957 tot 1/4/1957. Ballast Rotterdam / Kaapstad, graan voor Amsterdam.
Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30039
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Jos Komen » 24 jul 2011 22:46

Ik heb ooit voor de keus gestaan om op moderne "supertankers" te gaan varen of bij de rederij Amsterdam. :)
Tja, je kan niet alles tegelijk doen, maar vind het toch wel jammer dat ik nooit op deze schepen gevaren heb.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4283
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door gerard tenerife » 25 jul 2011 15:02

Op de "pollux" in 1954 moest ik een keuze maken bij welke rederij ik wilde varen, ik koos de rederij Amsterdam, waarom. De rederij Amsterdam was wilde vaart, je wist nooit waar je naar to ging, terwijl veel andere rederijen, lijndiensten onderhielden dat leek mij niets. Tankers werd op de pollux nooit over gepraat dacht ik. Maar ja wat weet je als je 14 ben, heb er tog nooit geen spijt van gehad.
Overpeinzingen van een oud(e) zeeman in TenerifeGerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30039
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Jos Komen » 26 jul 2011 15:13

Met de Voorne lagen we in 1971 samen met de Amstelmolen maandenlang op de rede van Bandar Shapur te stinken.
Ben daar toen regelmatig aan boord geweest, heel gezellig. :)
amstelmolen1.jpg
amstelmolen1.jpg (52.38 KiB) 1106 keer bekeken
Foto van CD Nautiek
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten