Rederij Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
shihan

Rederij Amsterdam

Bericht door shihan »

Beste mensen,
Ik heb op de Salawati gevaren in 1956/1957 ergens onderweg werd dat schip omgedoopt in de Amstelkade Ik monsterde aan bij de reederij Amsterdam ik weet nog dat de 2e machinist Ben Zwart hete.
Ik was koksmaat op dat schip en ging de hele wereld over in de wilde vaart.
Ik heb op dat schip een muiterij meegemaakt met vechtpartijen die er niet om logen de hofmeester werd de ziekenboeg ingeslagen schedelfractuur, de zieken boeg bestond uit een koelcel daar heeft hij een week of zo gelegen. we waren in de Indische oceaan dus die koeling had hij wel nodig
In Perth Australie ging hij van boord inclusief een van de aanstichters van de muiterij die door de Ouwe een paar dagen eerder met een pistool overmeesterd was en aan de reling was geboeid daar heeft hij in weer en wind die dagen gestaan zijn naam was Gerrit een grote blonde matroos waar ik als een van de weinige heel goed mee kon opschieten.
Ik kan nog wel wat meer verhalen vertellen over mijn tijd op dit schip, en dat zal ik zeker later doen.
Wat mij o.a. intereseert is het volgende zijn er mensen hier die op dat schip hebben gevaren en waar is de ss Amstelkade gebleven is er misschien nog een foto van dit schip te bemachtigen.
Groet Gerrit

willem v arendnet

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Gerrit.
Hier nog wat Data gegevens van het schip.
Afbeelding
shihan

Te gek

Bericht door shihan »

Jos & Willem,
Mannen wat leuk om dat schip weer eens te zien, daar ben ik een kerel geworden hardstikke bedankt dat jullie zo snel gereageerd hebben ik had eigenlijk nooit gedacht dat er nog wat over dit schip te vinden was ik heb al heel wat verhalen over amstel schepen en ook over de reederij Amsterdam gelezen op deze leuke site maar nog nooit iets over de Amstelkade laat staan een foto ook niet over zijn bemanningen met name uit de tijd dat ik erop voer.
Jammer genoeg kan ik mij de namen van de mensen waar ik mee omging niet meer herinneren zoals de bakker en de kok de chefkok en de hofmeester en natuurlijk de bootsman die mij voordat ik voor de eerste keer de wal op ging appart nam en een halfuurtje tegen mij preekte mij 2 tubetjes (practolacta hete dat geloof ik) meegaf vertelde hoe ik het moest gebruiken en 1 condoom dat was nog zo'n dikke die je kon hergebruiken denk erom niet te veel betalen hoor zei die nog, nou dat zat er toch niet in met mijn 60,00 gulden per maand.
Groet Gerrit
Gerard,

.

Bericht door Gerard, »

Ahoy Shihan. Het was Profylacta menne jonge.....hielp ook goed tege de mugge.... :D :D vr.gr.gerard
shihan

Bericht door shihan »

Ja dan is dat schip kort nadat ik eraf monsterde gesloopt, ik kan me niet herinneren dat het een wrak was ik vond het wel een mooi schip in die tijd ik had zelfs een eigen hut, als koksmaat zag je dat niet veel heb ik me laten vertellen, mijn hut was naast de hut van de chefkok, in de perziese golf hadden we uiteraard windvangers uit de ramen steken ik wist niet eens wat dat was en had er geen elke avond dus in een snikhete hut.
Op een ochtend moest ik een ton met keukenafval overboord gooien er stond een flinke bries de bakker zei nog tegen me gerrit kijk je uit het waait hard hou je goed vast, een hand voor je eige, en kijk ook uit welke kant je opgooit, natuurlijk deed ik dat, ik keek goed naar de golven en gooide de handel overboord de smurrie werd meteen door de wind opgepakt en zo de windvanger van de chef in geblazen die lag net even te rusten ofzo ik hoorde in iedergeval een gevloek en geschreeuw, daar stormde de chef zijn hut uit ik stond even verbaasd te kijken naar dat rare mannetje met allemaal slierten over hem heen. Toen nam ik de benen rennend door het gangboord over de luiken naar de poep en hij maar achter me aan schreeuwend en tierend dat ie me overboord zou gooien van de poep weer rennend terug, ik denk ik ga hulp bij die ouwe zoeken ik rende naar de stuurhut rende de trap op help roepend, een van de stuurlui kwam naar buiten bekeek het tafereel stompte me meteen weer naar beneden schreeuwend jij mag hier niet komen oprotten. ik sprong over de leuning en rende maar weer richting het achterschip. Ik werd niet meer achtervolgd gelukkig had de bakker zich opgesteld als bemiddelaar.
De hele verdere dag was ik de hut van de chef aan het schoonmaken, ik heb dat denk ik heel goed gedaan want ik heb er nooit meer wat over gehoord van de chef.
De rest van de bemanning lachte me nog weken erna om uit, uiteindelijk kon ik er zelf ook om lachen.
Maar ik wist wel vanaf toen wat een windvanger was en had er ook snel een in mijn raam zitten.
Gerrit
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van de site van Han. :D
All the best
Jos

Bij het afladen in een australische haven werden 's nachts de beide ankers en kettingen uitgepompt op de bodem van de haven. 's Morgens kwam de surveyor, keek bij het Plimsollmerk of het schip niet over het merk lag, tekende de papierwinkel en toen hij vanboord was werden de ankers en kettingen weer binnenboord gehieuwd. Scheelde mooi weer een 25 a 30 ton wat er extra was geladen.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De "Amstelsluis"
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Rederij Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

Ik had nooit de indruk dat de tankers waar ik op voer in de katagorie " Kleuterschooltje" vielen, ECHTER " Rederij Amsterdam" had een behoorlijke "reputatie" :wink: :roll: als het toevallig eens "ter sprake kwam".
ZO voer ik ooit met een sparks die eerder bij die klub had gevaren en de meest wilde verhalen wist te vertellen, waaronder een verhaal dat ie met een boot van die klub weeeken, maaanden en daaagen ergens op de Aleouten had gelegen (misschien Dutch Harbour maar dat weet ik niet meer zeker!!) met een gebroken krukas van de hoofdkar en allerlei rampen daarmee betrokken.

Zou best DAT verhaal eens willen horen van "deze of gene" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Rederij Amsterdam

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nee Harry, met de Amstelkroon zijn we niet verzeild geraakt in Dutch Harbour maar wel in Canada. Het was mijn tweede reis en volgens mij ben ik toen allergisch geworden voor pakjesboten en daarna vermijdingsgedrag gaan vertonen.......:wink:

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/amstelkroon.htm

Mijn derde schip was een tanker en ik kwam van de hel in de hemel, zo leek het althans. De tankers ben ik mijn verdere carrière voor de zekerheid maar trouw gebleven.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Amstelkroon

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha Ferry,
Mooi verhaal, "echte" HerenMaatschappij die Rederij Amsterdam :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie