De"Oude Glorie"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 13 okt 2007 18:03

M.S. Ophir 1929

Afbeelding

S.S. Van Swoll 1930

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 13 okt 2007 22:15

Kan iemand mij vertellen , waarom het vrijboord bij een "Indiesbootje" altijd zo diep ligt? Het lijkt altijd of die schepen veel te veel diepgan hebben en de opbouw te hoog is :roll:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 13 okt 2007 22:43

Hallo Ton,

k zie je punt - vraag niet !.
Naar mijn idee hebben deze schepen toch een normaal vrijboord, ook als ze full-and-down zijn..........

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 13 okt 2007 22:46

Hallo Roy :-D Als ik op oude foto's kijk van schepen die in Indonesie varen lijkt me de verhouding opbouw hoogte tov de romp anders gesitueerd.... of heb ik dat nou mis? :shock: :shock:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 13 okt 2007 22:56

Hallo Ton,

Ja, die ouwe "tropenstokers" hadden inderdaad veel opbouw. Dat had weer alles te maken met het doel waar ze voor gebouwd waren. Naast gewoon stukgoed werd veel levend vee, dek passagiers, maar ook passagiers die een hut wilden hebben vervoerd. Dit vereist wel een grotere opbouw dan je bij een schip van gelijke grote welke in b.v. noord-west Europese wateren voer nodig had.
Toch heeft het niets van doen met het vrijboord. In die zin, dat in tropische wateren wel dieper afgeladen mag worden dan b.v. Winter North Atlantic, om maar eens een tegenpool te noemen..............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3036
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 13 okt 2007 23:09

Inderdaad Roy. Tropengebied en dus altijd op tropenmerk afladen. En aangezien veel van die schepen een certifcaat hadden met als vaargbied uitsluitend de Indische wateren mochten ze nóg een beetje dieper. En omdat er in die omgeving ook geen Tropische stormen voorkomen waren ook de verdere constructie eisen lichter als die voor een 'Ocean going vessel'

Groeten,
Bert de Boer

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 13 okt 2007 23:12

Kijk :-D :-D dát zijn sluitende antwoorden! Dáár kan ik wat mee :-D

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 15 okt 2007 16:01

S.S. Houtman

Afbeelding

M.S. Janssens 1935

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 16 okt 2007 17:32

Haven Tg.Priok

Afbeelding

M.S. Van Heutsz strandde nabij Hongkong 1937

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3222
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 16 okt 2007 17:51

Hier wat gegevens over de van Heutsz.

NAAM m/s van Heutsz
ROEPNAAM PIDU IMO NR -
BOUWJAAR 1926 BOUWNUMMER 180
BOUWWERF N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.
BOUW kiellegging 15 april 1925, tewaterlating 13 maart 1926, overdracht 8 november 1926 aan de K.P.M.
BRT 4.552 NRT 2.678 DWT 3.734 LxBxH 123,44 x 15,90 x 8,23 DG 6,40
TYPE SCHIP
Passagiers Vracht / passagiersschip,
accomodatie voor 16 eerste-, 30 tweede-, 25 derde klasse en 2137 tussendek passagiers, 76 bemanningsleden.
MACHINE 2 Sulzer diesels, 2 tew, 2 x 6 cyl. PK 3.400 rpk. MIJL 13,5
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.

HISTORIE 08.11.1926-1947 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
7 januari 1942 door de de Nederlandsche Indische Regering gevorderd. 25 juni 1942 gecharterd ,
door het Ministry of War Transport. 4 september 1945 aan de K.P.M. teruggegeven.
15 maart tot 16 oktober 1946 in charter van de Nederlands-Indische Regering.
07.07.1947-1947 VAN HEUTSZ, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1955 VAN HEUTSZ, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
21.09.1955 1957 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
01.01.1957-1959 BARENTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
19 februari 1959 gesloop bij Chiap Hua Manufacturing Co. Ltd. te Hong Kong.

Groetjes, Jos2.

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 17 okt 2007 17:35

M.S. Van der Capellen

Afbeelding

M.S. Tegelberg in convooi varend invasie Noord Afrika 1943

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 18 okt 2007 18:22

Beaso

Afbeelding

Tarempa

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 19 okt 2007 18:17

M.S. Van Riemsdijk 1948

Afbeelding

M.S. Kaloekoe 1948

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 20 okt 2007 18:49

M.S. Sinabang 1948

Afbeelding

M.S. Waikelo 1948

Afbeelding

Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 25 okt 2007 17:36

M.S. Sabang 1950

Afbeelding

Brand S.S. Bontekoe

Afbeelding
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 9854
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Joop Klaasman » 31 mei 2008 10:22

Oude Glorie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht


http://www.brugbarendrecht.punt.nl
http://www.zeeslepers.punt.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fluks en 18 gasten