Medische zorg aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door John Baar »

Zoals meerdere van ons al hebben aangegeven op de meeste koopvaardij schepen was de medische kennis wat minder, zo is mij gebeurd dat ik een dag voor dat ik aan boord ging ( ik ben de naam van het schip en de precieze datum kwijt)ik naar de tandarts ging .Deze moest een plekje uitboren en repareren. Maar tijdens het boren schoot hij uit en raakte het tandvlees. Ik hoor het hem nu nog zeggen ,,oh dat heelt wel” ik ben de dag er na op de boot gestapt en wij vertrokken richting Zuid Afrika.
Na drie dagen begon ik pijn te krijgen en er zat een bultje boven de tand die behandeld was. De stuurman heeft meen ik via radio Holland advies gevraagd en men kwam tot de conclusie dat er een ontsteking zat en dat dit met penicilline in toom moest worden gehouden. Maar de pijn werd er niet minder om. En de bult werd maar groter boven mijn tand.( als ik dit nu nog eens zou hebben had ik een naald warm gemaakt en het geheel open geprikt.) op drie dagen voor Kaapstad heb ik geen penicilline spuit laten zetten en heb ik me een stuk in de hakken gezopen. En dat was de eerste nacht sinds lange tijd dat ik 7 uur had geslapen. Aankomst Kaapstad naar de tandarts. Open gemaakt en schoon gemaakt. Aankomst port Elizabeth. Open gemaakt en schoon gemaakt. In Durban kwam de tandarts op het idee om maar eens een röntgenfoto te maken en men kon zien dat de kaak was ontstoken en was al aangetast. Toen de tand getrokken en het bot schoon gemaakt . Ik ben bij thuis komst naar de tandarts gestapt en heb het resultaat laten zien van zijn,, oeps even een beetje uitgeschoten. Waarop hij zei ,, O maar waarom bent u niet naar mij gekomen u had niet naar mijn collega’s hoeven te gaan. “Hij had dus zo goed geluisterd dat de naam Kaapstad en Durban volgens hem collega’s waren. Het is wel zo dat men mij achteraf in Durban op de thuisreis tijdens de controle vertelde als we geen penicilline had gespoten het veel slechter met me wat afgelopen.
Het gaat jullie goed.
Groeten John Baar

shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door shassing »

MD_cruise.PNG
MD_cruise.PNG (560.89 KiB) 4356 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Bob R.I.P. »

Tandarts in Durban. Wat had die een mooie assistente. Ik natuurlijk stoer doen en wees de verdoving af. Deden we in Nederland toch ook niet als er een gaatje gevuld moest worden? Maar die tandarts was gewend in verdoven kaken te boren, dat het ging dus af en toe een tikkie mis. Maar stoere zeeman en mooie meid dus je laat je niet kennen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Alle tanden en kiezen er uit laten trekken door mijn lieve japaneese tandardsin,Mooi kunstgebitje ligt in een margarine bakje in mijn badkamertje in water met een schot tepol.Gaat alleen in de bek als ik de wal op moet... of naar bruiloften en partijen.....dus zelden ,want ik kan er niet mee eten.Och ik ben zònder bijtertjes best nog te aanschouwen....en mijn honden blaffen niet tegen me.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Martinus »

Ik natuurlijk stoer doen en wees de verdoving af. Deden we in Nederland toch ook niet als er een gaatje gevuld moest worden?
Dat heb ik in Brazilië heel snel afgeleerd. De tandarts bood me aan om te verdoven en zei me dat het spul bestond dus waarom niet gebruiken???
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door renirie »

Een minder pijnlijk voorval,maar toch vervelend.
Op de reis met de acteon van de schelp Singapore naar Bangkok en danang.
In Bangkok een mooie vriendin aan boord, toen we vertrokken radio kwijt en allemaal beestjes in het kruis.
Als ze me aan dek tegen kwamen liepen ze snel over de kippenloop.
😁
Kreeg eerst het advies om boven een emmer met haring te gaan zitten.
Toch maar langs de stuurman.
Na 3 weken dtt verlost van het gepriegel.
Kan dit verhaal nu rustig thuis vertellen
Hennie
keep on ringing the bells
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mét verdoving kan het soms een bloedbad zijn.Ik kreeg een kaak operatie want er was een stukkie kies blijven zitten...de lenspomp kon het amper bijhouden ..........Ik zit nu met de bijtertjes nog in want ga ff Skypen met mijn maatje in Italië, die kan er òòk niet mee eten,maar houdt het bovenstuk nog steeds in de bek.Ben net terug van de mndl pillen bevoorrading en bloeddruk test(was iets hoger dan normaal)Dus nu een ''Presidentje '' ter verdunning ha.Bij de Kon Marine het ontsmettingsritueel hier al eens uitgebreid beschreven.Op de Kust en Grote vaart aangewezen op de walslurpdokters.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kreeg eerst het advies om boven een emmer met haring te gaan zitten.
:lol: :lol: :lol:
Typisch advies op een tanker tijdens het potje na de wacht. :)
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door jandikker »

allemaal beestjes in het kruis

De dokter op de schepen van de KPM, het technisch vernuft, had een ander middel.

De flitspuit. Herhalen tot nodig was.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hij had(indien ruimte) ook in zijn blote reet over dek kunnen gaan rennen...en dan plotsklaps stoppen,kans dat ze loslaten.....na een vrije wacht rennen ben je er wel vanaf. :idea: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie