Marineschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Marineschepen

Bericht door kabo » 16 feb 2019 22:36

NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1301.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1301.jpg (194.43 KiB) 2773 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1308.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1308.jpg (166.99 KiB) 2773 keer bekeken
De Poolster bevoorraad de Amsterdam op 2-9-1965, met o.a.brandstof, goederen en personen.
gr.Bas
Bijlagen
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1302.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1302.jpg (175.41 KiB) 2773 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1303.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1303.jpg (150.22 KiB) 2773 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1305.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_918-1305.jpg (233.6 KiB) 2773 keer bekeken

kabo
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Marineschepen

Bericht door kabo » 16 feb 2019 22:38

ships-1018_1920.jpg
ships-1018_1920.jpg (157.92 KiB) 2774 keer bekeken
Hier nog een jonger plaatje met hetzelfde werk.
gr. Bas

kabo
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Marineschepen

Bericht door kabo » 04 mar 2019 17:05

NL-HaNA_2.24.01.05_0_914-0292.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_914-0292.jpg (149.58 KiB) 2539 keer bekeken
De Overijssel stookt op bij vertrek naar Nieuw Guinea op 15-6-1962.
gr.Bas

Jacob Bothof
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Marineschepen

Bericht door Jacob Bothof » 04 mar 2019 17:22

Als een stoker bij ons aan boord voor de kant zulke rookwolken fabriceerde kon die gelijk
z'n plunjezak gaan inpakken. :mrgreen:

roy
Berichten: 11025
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door roy » 04 mar 2019 18:45

Er zal toch ook aan roetblazen gedaan moeten worden...………….
Ketels zat op die destroyers :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jacob Bothof
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Marineschepen

Bericht door Jacob Bothof » 05 mar 2019 10:31

Het is alleen jammer dat de wind verkeerd stond :lol: :lol: :lol:

roy
Berichten: 11025
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door roy » 05 mar 2019 12:11

Ja, het had inderdaad leuker kunnen zijn. :mrgreen: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Laurent
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Marineschepen

Bericht door Laurent » 05 mar 2019 12:25

Het beste schip waarop ik ooit heb gevaren, A961 Zinnia, belgische Marine

Afbeelding

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3632
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Marineschepen

Bericht door Allen » 13 mar 2019 00:14

Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Door Sergeant-machinist b.d.Fulco Bouwmeester


Abraham Crijnssen000.JPG
Abraham Crijnssen000.JPG (31.78 KiB) 2070 keer bekeken
Abraham Crijnssen001.JPG
Abraham Crijnssen001.JPG (83.94 KiB) 2075 keer bekeken


100-jarige ontsnapte op ‘drijvend eiland’ Abraham Crijnssen

Het is een legendarisch verhaal: Hr. Ms. Abraham Crijnssen ontsnapt in maart 1942 vermomd als tropisch eiland vanuit Nederlands-Indië naar Australië. Aan boord zat ook stoker-olieman Fulco Bouwmeester. “Of ik de overtocht spannend vond? Volgens mij viel dat wel mee. Je was jong en daar piekerde je niet zo over.” Sergeant-machinist b.d. Bouwmeester tikte inmiddels de 100 jaar aan. Alle Hens ging bij hem langs in het verzorgingshuis in Den Helder. Soms zocht hij naar woorden, maar vaak ook schoot het vuur nog uit zijn ogen, bij de herinneringen aan de oorlogstijd.

Op zijn 19e meldde Bouwmeester zich in Soerabaya op Java voor het vervullen van de dienstplicht. Hij kon kiezen uit de landmacht of de marine. Hij koos voor het varen en belandde aan boord van het opleidingsvaartuig Soerabaya. Hierna volgde een plaatsing als stoker-olieman op de mijnenlegger Krakatau, in de rang van milicien-matroos.


Abraham Crijnssen002.JPG
Abraham Crijnssen002.JPG (22.45 KiB) 2075 keer bekeken


Oorlog ‘finished’

Begin 1942 zette de Japanse expeditionaire vloot koers richting Nederlands-Indië. Bouwmeester was op dat moment 23 jaar. “Onze grote schepen gingen naar zee. De kleinere vaartuigen, waaronder de Krakatau, moesten de haven van Soerabaya beschermen. Nadat eerst een Japans verkenningsvliegtuig een rondje boven ons vloog, zijn we tot 2 keer toe vanuit de lucht aangevallen. Eerst op zee en vervolgens toen we weer tegen de wal lagen.” Door de overmacht van Japan en de verloren slag in de Javazee, op 27 februari 1942, was de situatie al snel hopeloos. “Na 12 dagen oorlog was het finished op zee”, aldus Bouwmeester.

Admiraal Conrad Helfrich, de Commandant der Zeemacht in Nederlands-Indië, vertrok daarop per vliegboot naar Colombo op Ceylon, het huidige Sri Lanka. Hier richtte hij een nieuw hoofdkwartier in. Per telefoon kreeg de commandant van de Abraham Crijnssen, luitenant ter zee Anthonie van Miert, het bevel om het schip te vernietigen of om een veilige haven te bereiken. De 3 andere mijnenvegers van de Jan van Amstelklasse werden alvast tot zinken gebracht, om te voorkomen dat ze in handen van de vijand kwamen. “Maar Van Miert wilde ontsnappen!’, vervolgt Bouwmeester. “Ik ben toen kort voor vertrek overgestapt van de Krakatau op de Abraham Crijnssen. Ik hoefde voor niemand in Indië te blijven; mijn ouders leefden niet meer. Op de Abraham Crijnssen zijn we toen meteen begonnen met het camoufleren van het schip.” Het werd geschilderd in camouflagekleuren en met behulp van netten, takken en ander groen vermomd als tropisch eiland.


Abraham Crijnssen003.JPG
Abraham Crijnssen003.JPG (55.05 KiB) 2075 keer bekeken


Al Japanners gezien?

De Abraham Crijnssen vertrok op 6 maart 1942, bij invallende duisternis, vanuit Soerabaja richting Australië. De bemanning bestond uit ongeveer 45 man. De bewapening, voor het geval de mijnenlegger aangevallen zouden worden, bestond uit een 7,6 centimeter-kanon en 4 stuks 12,7 millimeter luchtafweergeschut. De eerste tussenstop was het oostelijker gelegen Gili Getting. Hier werden de voorraden aangevuld en de camouflage bijgewerkt. ’s Nachts kwamen de 1.600 pk’s tot leven en voer de Abraham Crijnssen met maximaal 15 knopen verder. “Overdag lagen we dan weer gecamoufleerd tegen een van de vele eilandjes aan. Keer op keer verversten degenen die geen wacht hadden de takken en struiken die ons aan het zicht onttrokken. Ook zochten we contact met de plaatselijke bevolking, om te vragen of ze al Japanners gezien hadden. Dat was gelukkig niet zo. Overdag stond alles aan boord trouwens uit, behalve de kombuis.”

Vooral vertrek spannend

“Of ik de overtocht spannend vond? In mijn herinnering viel dat wel mee. Je was jong en daar piekerde je niet zo over. Eigenlijk was vooral het vertrek spannend, daarna werd het snel minder. Ik herinner me vooral dat ik beneden in de machinekamer mijn werk deed. Later werd je dan bijgepraat door de mensen boven. Die hadden de wacht aan dek en stonden op de uitkijk.”

Zonder noemenswaardige rimpelingen sloop de Abraham Crijnssen door de Indische wateren. Via Sapoedi bereikte het schip op 9 maart in alle vroegte de noordwestkust van Soembawa. De avond van diezelfde dag werd de Straat Alas doorgevaren. Hiermee was het schip op de Indische Oceaan en kon het aan één beweging doorstomen naar Australië, waar het op 12 maart aankwam. “Na 9 dagen: land in zicht. Hiep-hiep-hoera! Australië! We kwamen aan in de haven van Geralton. Natuurlijk was ik opgelucht.”


Abraham Crijnssen004.JPG
Abraham Crijnssen004.JPG (59.16 KiB) 2075 keer bekeken


5 maanden rust

In Geralton zou het schip (deels onder Australische vlag) tot 1945 dienstdoen als patrouillevaartuig. Bouwmeester zelf reisde via Perth, Fremantle en Melbourne door naar Sydney. “Hier kregen we 5 maanden rust. Ik zat met 4 man in een hotel; dat werd voor ons betaald en we kregen nog ook nog Australische ponden als salaris.

Na die periode ging hij weer varen, in eerste instantie naar Colombo. “Vanaf daar voer ik schepen heen en weer naar Calcutta in India, veelal voor reparaties. Eenmaal brachten we een gehavend schip naar Port Elizabeth in Zuid-Afrika, omdat het niet in India hersteld kon worden.”


Abraham Crijnssen005.JPG
Abraham Crijnssen005.JPG (63.29 KiB) 2075 keer bekeken


Krijgsgevangenen ophalen

Toen kwam de dag dat Japan capituleerde en de oorlog voorbij was. Bouwmeester ging van Colombo terug naar Soerabaya. Hier kwam hij al snel terecht aan boord van de torpedobootjager Hr. Ms. Piet Heijn. “Daarmee zijn we nog 3 keer naar Australië geweest. Ook hebben we veel geallieerde ex-krijgsgevangenen van allerlei eilanden opgehaald en naar Soerabaya gebracht.”

Uiteindelijk kwam Bouwmeester in 1947 met de torpedobootjager Hr. Ms. Van Galen naar Nederland. Hij bleef in dienst van de Koninklijke Marine en vervulde nog functies bij bijvoorbeeld de Mijnendienst en op de kruisers Hr. Ms. De Ruyter en De Zeven Provinciën. Tussendoor bracht hij ook anderhalf jaar door in Nederlands Nieuw-Guinea (1951-1953). Hij volgde in zijn diensttijd nog de korporaalsopleiding en sergeantenopleiding. Op 50-jarige leeftijd verliet hij ten slotte in 1968 de dienst, als sergeant-machinist.

Jaren gaan tellen

Niet dat Bouwmeester daarmee klaar was. “Ik heb nog voor de boer gewerkt, in een garage van kennissen, bij een Vigo-kruidenierszaak en ten slotte bij de visafslag. Op mijn 75e moest ik verplicht met pensioen; jammer, want ik wilde nog wel door.”

Dat was 25 jaar geleden. Inmiddels de eeuw gepasseerd, moet Bouwmeester graven naar zijn herinneringen, maar ook zoeken naar zijn woorden. De jaren gaan tellen. ‘We willen allemaal oud worden, maar oud zijn valt niet altijd mee.’ Bouwmeester moet voorzichtig glimlachen om dit gezegde. Hij geeft toe dat het leven hem eigenlijk niet meer zo interesseert. “Ik kan niet meer zoveel.”

Hoe anders was dat in 1942 toen de jonge olieman-stoker samen met zijn collega’s een hachelijke ontsnapping optuigden en met hun schip-als-eiland, onderweg naar de vrijheid, in één keer de marine-geschiedenis binnenvoeren.


Abraham Crijnssen006.JPG
Abraham Crijnssen006.JPG (54.07 KiB) 2075 keer bekeken
Abraham Crijnssen007.JPG
Abraham Crijnssen007.JPG (90.84 KiB) 2075 keer bekeken

BRON: Alle Hens maart 2019
Grtn @Allen

Meestertje
Berichten: 404
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Marineschepen

Bericht door Meestertje » 13 mar 2019 09:46

In de blauwe wimpel van november 1982 staat een artikel over m.s Kampar.
Die mannen haalden dezelfde camouflage truc uit op 13-2-1942. :-D
(foto geleend van arendnet)
Bijlagen
kampar.jpg
kampar.jpg (91.37 KiB) 2023 keer bekeken
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3632
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Marineschepen

Bericht door Allen » 13 mar 2019 11:06

Zie voorgaande bericht.

KAMPAR

Kampar001.JPG
Kampar001.JPG (66.22 KiB) 2004 keer bekeken
Grtn @Allen

kabo
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Marineschepen

Bericht door kabo » 16 mar 2019 15:57

8904054_orig.jpg
8904054_orig.jpg (144.38 KiB) 1839 keer bekeken
3328114_orig.jpg
3328114_orig.jpg (25.85 KiB) 1839 keer bekeken
Jacob v. Heemskerk, was een mooie serie jagers.
gr.Bas

roy
Berichten: 11025
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door roy » 16 mar 2019 17:57

Ik meen dat er twee van deze fregatten waren. Ze zijn bij mij weten naar Chili of Peru gegaan.
Dit alles in het kader dat er geen Koude oorlog meer was...…………..
Het waren nl. relatief nog jonge schepen die er uitgetrapt werden. :roll: :!: :idea: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Marineschepen

Bericht door jeroen » 16 mar 2019 23:20

Het waren er idd 2, de Jacob van Heemskerck (F812) en Witte de With (F813). Beide naar Chili verkocht in 2005 en 2006, na 18 jaar in dienst te zijn geweest bij de NL-marine.
Groeten Jeroen

Jaap van Dorp
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Marineschepen

Bericht door Jaap van Dorp » 24 apr 2019 09:43

MOAWIN (ex Hr Ms POOLSTER) HEADING FOR THE BREAKERS

PNS MOAWIN (ex-Dutch Naval Vessel AOR Poolster) under tow Seamax Harmony to Gaddani POOLSTER entered service on 29 June 1964. In 1994 she was decommissioned and on 28 July 1994 and transferred to the Pakistan Navy which renamed her MOAWIN. In 1995, while anchored in harbor at Karachi, 37 crew members aboard MOAWIN died when fire broke out during repair work. At the time it was the largest accident that had happened in the existence of the Pakistani Navy.the old lady is now heading for the her last resting place the breakers

roy
Berichten: 11025
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Marineschepen

Bericht door roy » 24 apr 2019 11:04

Dat was dus het laatste stoom-turbine-schip van onze Kon. Marine.
Nu dus echt exit !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Plaats reactie