Wie heeft kapitein Holtman gekend?

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
HanH

Wie heeft kapitein Holtman gekend?

Bericht door HanH »

Beste mensen,

Ben één van de drie zonen van kapitein Holtman. Mijn vader heeft vele jaren voor Dammers gevaren.
(Tom van der Heide, Atlantic Pearl, Fedala, Linda e.a.) Er is bij mij niet zoveel bekend over deze periode. Was 14 jaar toen de M/S Francina is vergaan. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen over mijn vader.

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Heb een kapt. Holtman meegemaakt, die kwam uit Heilloo.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jan v derLugt (RIP)

Bericht door Jan v derLugt (RIP) »

Hallo hr Holtman .
Sorry hoor ik was je bericht kwaad geraakt.Maar als je je Email adres stuurt dan kan het op Word zetten dat lees gemqakkelijker.Mijn EMail adres is j.vanderlugt@chello.nl. In afwachting op uw bericht.Met vr Gr jan
geilo

Re: Wie heeft kapitein Holtman gekend?

Bericht door geilo »

hallo heer holtman.
ook een familielid van mij is omgekomen op de franchina zijn naam was bennie hij was de kok
mvrg willem
BeKruize1941MKN

Re: Wie heeft kapitein Holtman gekend?

Bericht door BeKruize1941MKN »

Hr. Holtman,
Op het ms.Kenitra hebben we een "inval" kapt. gehad vanwege het feit dat de "vaste "kapt.door een hond was gebeten ( AGADIR of CASA-BLANCA ?) die besmet zou zijn met het hondsdolheidsvirus.
De vervanger was kapt. Holtman.
Tijdens deze periode dat kapt.Holtman (om en nabij de 7-8 wkn ) aan boord was ontstond er een andere sfeer.Het was bij de vaste kapt.niet de gewoonte dat er s'avonds op de brug door de wachtlopers een bak koffie werd gedronken, maar tijdens de periode van de aflos kapt. wel en dat gaf een prettig onderond gevoel.
Het is een betrekkelijk korte tijd geweest in het begin van 1959, maar wel een periode die in mijn geheugen is blijven hangen.
Ook zat tijdens die periode de eerste machinist Piet Vink uit Scheveningen aan boord van de Kenitra.
Deze Piet Vink is ook om het leven gekomen bij de scheepsramp met de Francina.

Vr gr. Be Kruize.
aldabi@upcmail.nl

Re: Wie heeft kapitein Holtman gekend?

Bericht door aldabi@upcmail.nl »

Antwoord - 22 november 2015
Na mijn pensioen, heb ik wat meer tijd om op internet te zoeken naar dingen van onder meer het verleden. Zo kwam ik op de site van "Kombuispraat" en trof daar jou vraag aan " Ben erg benieuwd naar jullie verhalen over mijn vader". Hierbij mijn reactie.

Vanaf 12-02-1958 t/m 30-08-1958 heb ik als machinist gevaren bij
Dammers & van der Heide's Scheepvaart- en Handelsbedrijf N.V.
Calandhuis Willemskade 18, Rotterdam op de:
Tom van der Heide, Mathilda en Cassablanca.

Mijn eerste reis begon op 12 februari 1958 de "Tom van der Heide". J. Holtman, was daar Kapitein en woonde samen met zijn vrouw en zoontje "Klaasje" aan boord.

Zowel jou vader als 1ste machinist M. de Engelsman zijn mede bepalend geweest voor mijn toekomst. Zij hebben mij de belangrijkheid van zelfstandigheid, teamwerk en verantwoordelijkheid in de praktijk laten zien.

Op 18-03-1958 werd ik (17 jaar) als gevolg van een liesbreuk in het "Walton Hospital" te Liverpool opgenomen. Het deed mij goed van heel de bemanning een precent te krijgen met begeleidende brief met de handtekeningen van de bemanning en ook die van jou moeder, (M.C.C. Holtman Baillestone).
Nadat ik weer hersteld was heb ik nog een aantal reizen gemaakt met de Mathilda en Cassablanca via Caribisch gebied, New York, IJsland, naar Tampa-Floroda met als lading: ingevroren ingedikt Sinasappelsap voor Hamburg.

In September 1958 ben ik gaan studeren voor het "Voorlopig Diploma als Scheepswerktuuigkundige".

Vanaf 05-04-1960 t/m 15-03-1968 ben ik gaan varen als "WTK" bij
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij N.V.
Veerhaven 2, Rotterdam op de:
Alchiba, Alhena, Asmidiske, Asterope, Alcor Aludra, Alkes, Aldabi en Algol.

Na mijn vaartijd heb ik "aan de wal" diverse functies vervult tot mijn pensioen.

Groeten,
Jan van de Merwe (mobiel: 0626887410)


Plaats reactie