gezocht informatie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
nienja

gezocht informatie

Bericht door nienja »

hallo allemaal!

ik ben op zoek naar informatie voor mijn vader over schepen waar hij op gezeten heeft en ook nog eventueel bemannigsleden zoals bv Bertus (hij kent de avhternaa niet meer) en Janus Lautenbach uit Leensde schepen waar hij op zat, was in de periode 1940? tot 1954 denk ik zo, hij was een 14 jarige knaap toen hij begon te varen bij :


Kornelis Eefting was destijds eigenaar van de Kunstvaart Unie. Zij hadden een aantal schepen waarvan de namen met Uni begonnen:
Uni-T: Hierop voer onder andere de schoonzoon Jo Salomons. Dit schip liep op de rotsen in de Botnische Golf en werd later weer in de vaart gebracht als de Ariël. Dit schip zonk tijdens een storm in de Golf van Biscaye door het inslaan van de luiken. Enkele bemanningsleden kwamen om en de rest kwam verkleumd aan land.Hierop zat mijn vader en is er gelukkig goed vanaf gekomen
Uni-F: van dit schip weet ik niet zoveel
Uni-S: ook van dit schip weet ik niet veel, maar blijkbaar heeft het gevaren in het Carabisch gebied.
Uni-E: op dit schip voer mijn vader Teunis Eefting. Ook in Amerika. De thuishaven was toen New Orleans. Daar woonde enkele gezinnen van de familie Eefting/Salomons. Zij woonden in huizen die zij als 'bouwpakketten' hadden meegebracht naar New Orleans. Deze huizen waren bekend als de "Holland houses" en stonden zo'n 10 jaar geleden nog op hun plek. Ik weet niet of ze er nog staan na de ramp met de orkaan Catharina.
hij verteld ook veel over Carabeka, dat was een verzekeringsmaatschappij en Inter Ocean
de bevrachter???
kan er iemand me helpen, wil hem dolgraag vanalle info geven en een boekje als een present!!
bedankt nienja

Jolly Sailor

Re: gezocht informatie

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Nienja

Op het forum staan krantenartikelen zowel van de UNI T en na de naamswijziging in Ariel zie hier.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: gezocht informatie

Bericht door Compass »

Hallo Nienja,

Zoals ik begrijp ben je dus 'een Eeftinkje' (om maar even in kustvaarttermen te blijven :) )

Ik denk dat je kansen op onderstaand Kustvaartforum het beste liggen. Er zitten daar een aantal personen die er zoveel van weten en hebben dat de rest de moeite van het weten/hebben niet waard is. 8)

De inlogprocedure en de presentatie van dat forum zijn hetzelfde als hier.

Het beste kun je deze vraag dan ook even publiceren op

http://www.kustvaartforum.com

Dan onder kustvaartforum naar
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... &start=180 (= Onderwerp Foto gezocht.)

en ook

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... 9&start=40 (= onderwerp Bemanning gezocht)

Ik weet zeker dat er daar nóg meer gegevens loskomen dan hier.

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Re: gezocht informatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Nienja,
Ik heb alleen een paar fotootjes in de aanbieding. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Uni-T 1951.jpg
Uni-T 1951.jpg (32.74 KiB) 6925 keer bekeken
Uni-F 1949.jpg
Uni-F 1949.jpg (40.44 KiB) 6924 keer bekeken
Uni-S 1947.jpg
Uni-S 1947.jpg (40.29 KiB) 6924 keer bekeken
Uni-S 1951.jpg
Uni-S 1951.jpg (34.39 KiB) 6922 keer bekeken
Uni-E 1948.jpg
Uni-E 1948.jpg (31.08 KiB) 6921 keer bekeken
nienja

Re: gezocht informatie

Bericht door nienja »

nee ik ben geen Eeftinkje, maar een dochter van een bemanningslid die op de Uni F en Uni T heeft gevaren ,
ook op de Uranus en de Albet D heeft ie gezeten!!
zodoende!!!

voor de info bedankt in ieder geval, ik ben op zoek naar andere bemannigsleden, en weet niet goed hoe het moet!! ik heb die woelige baren niet getrotseerd en nu weet ik niet waar ik iets kan vinden
in ieder geval bedankt!!

nienja
nienja

Re: gezocht informatieover de Glorie

Bericht door nienja »

wel gistern even paps toch gevraagd naar zijn monsterboekje en met een omweg,en hij vertelde me dat zijn eerste reis met de Uni-F was en de laatste met de Glorie, op deze was de kapitien Anne Visser
kan ik ook ergens fotos of nfo vinden over de Fiat, daar heeft ie ook een kleine zeevaart mee gemaakt???

BEDANKT NIENJA
Jolly Sailor

Re: gezocht informatie

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Fiat 1956

Afbeelding
En deze foto van de Fiat is door iemand ooit op het internet geplaast met de tekst hout laden in Kemi Finland.

En wat betreft Anne Visser als het dezelfde is deze overleden omstreeks 1985.
Jos Komen (R.I.P)

Re: gezocht informatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als ik kijk naar de periode op zee, dan denk ik dat het deze Fiat uit 1933 moet zijn. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Fiat 1933.jpg
Fiat 1933.jpg (28.5 KiB) 6562 keer bekeken
arendnet

Re: gezocht informatie

Bericht door arendnet »

Foutje bedankt :oops:
nienja

Re: gezocht informatie Irene

Bericht door nienja »

hoi ik ben het nogmaals!!
nu breekt helemaal mijn klomp, zoals jullie het in Nederland zouden zeggen, want nota ben wij wonen in Belgie,
daarstraks de fotos van de Fiat, de laatste toch aan paps laten zien, maar daar was ie niet meer bij vertelde ie me,en als ik nu de uitleg lees van het kan ie daar nooit opgezeten hebben daar hetschip in de jaren '50 van naam is veranderd!

ik heb hem uitdrukkulijk gevraagd naar zijn aanmonsterboekie, en dat zou ie zoeken, want voor ie bij de de rederij Eeftink verzeild geraakte op de Uni-F was zijn eerste lange bootreis met de Irene
sorry voor het ongemajk, maar tja als vrouw weet ik ook niet hoe alles in de haak zit!!

doei nienja


Plaats reactie