scheepsramp tussen sept. 51 en mrt. 1952

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
martens

scheepsramp tussen sept. 51 en mrt. 1952

Bericht door martens »

Hallo tussen 17-09-1951 en 15-03-1952 verging er een schip.
De kranten stonden er vol van. Niemand heeft het hellaas overleefd.
Dit schip was afkomstig uit Noorwegen, Bergen en opweg naar de haven in Rotterdam.
Er werd in rottedam volgens mij groente en fruit geladen om in Oslo verkocht te worden.
Dit gebeurde bij door bedrijf: D. Burger & zoon.
Weet iemand misschien de naam van het schip en misschien de datum van de ramp.
Ook ben ik opzoek naar een afbeelding.

Ik zoek hiernaar voor Leo Martens die toen bij Burger & zoon werkzaam was.

Vast bedankt,
Viola

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

even een vraagje voor mensen die ook op topic "Het spoor" zitten...
Ik heb in mijn jeugd, vooral in Duitsland, nog regelmatig dit soort locomotieven gezien...
Mij werd destijds verteld -én dat heb ik ook eens in een documentaire op tv gezien. dat die grote loc's destijds zgn 'Kriegs-lokomotive" waren: in de oorlog ontworpen voor grotere capaciteit en groter bereik, maar vooral om meer snelheid...
Zijn deze ook nog van dat type ? En waren die dan al oliegestookt ? (Niet die Duitse tijdens de oorlog: die waren kolengestookt; alle olie ging naar de strijdkrachten, voor zover ik weet...)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor »

Ik ben ooit in de jaren 60 met de trein naar Hamburg geweest we moestenm toen opstappen
in Rotterdam Noord we gingen met een electrische trein in de buurt van Almelo of Hengelo als ik dat
nog goed onthouden heb werd de electro loc los gekoppeld en een Duitse stoomloc aangekoppeld.
Dat was dus in de jaren 60 nog

Cor Boer
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Johnny »

jdbvos schreef: 01 okt 2021 10:54 even een vraagje voor mensen die ook op topic "Het spoor" zitten...
Ik heb in mijn jeugd, vooral in Duitsland, nog regelmatig dit soort locomotieven gezien...
Mij werd destijds verteld -én dat heb ik ook eens in een documentaire op tv gezien. dat die grote loc's destijds zgn 'Kriegs-lokomotive" waren: in de oorlog ontworpen voor grotere capaciteit en groter bereik, maar vooral om meer snelheid...
Zijn deze ook nog van dat type ? En waren die dan al oliegestookt ? (Niet die Duitse tijdens de oorlog: die waren kolengestookt; alle olie ging naar de strijdkrachten, voor zover ik weet...)
Ja, er zijn nogal wat van deze locomotieven aanwezig al dan niet rijdbaar, het is baureihe 52 en dat type heet kriegsloc vanwege de eenvoud en het lage gewicht.
In Nederland staat er in Apeldoorn bij de VSM een 52er die nog regelmatig de baan opkomt en op Youtube staan veel filmpjes van ritten in Duitsland met deze locs.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsramp tussen sept. 51 en mrt. 1952

Bericht door jdbvos »

Dank voor je antwoord, Johnny...
En die na-oorlogse loc's, zoals deze die naar Indonesie weden verscheept, waren die dan inmiddels oliegestookt ?
Of beter gevraagd: hoe lang bleven die loc's kolengestookt (arbeidsintensief, en dus duur)?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: scheepsramp tussen sept. 51 en mrt. 1952

Bericht door Jinny »

Wellicht dat je hier je info zal kunnen vinden Jan.
De site breid nog steeds uit overigens...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie