Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Kruzer

Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door Kruzer »

Beste allemaal,

Ik wil graag een beroep op jullie know how doen: ik ben namelijk in het kader van stamboomonderzoek op zoek naar de Passagierslijst van passagiersschip de Frisia KHL, die op 06-02-1918 vanuit Nederland naar New York is gevaren. Op dit schip reisde mijn oudtante naar haar kersverse echtgenoot die in Kisaran, Sumatra Nederlands Oost Indië woonde.

Heb via internet geprobeerd de lijst te vinden, maar zonder succes - wel een bericht gevonden over de Frisia die in oktober 1918 een aanvaring heeft gehad.

Wie van jullie weet waar die lijst te vinden is - ik zou jullie heel erg dankbaar zijn voor de juiste aanwijzingen.

Alvast hartelijk dank voor de moeite. Groet, Paul

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3226
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door jacko »

Hoi Paul

Kijk eens op deze website, http://www.ellisisland.org/
Alle immigranten komen daar eerst binnen en werden gecheckt voor ze in de VS worden toegelaten.


groeten
Hans Keetlaer (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Uit je bericht maak ik op, Paul, dat ze dus niet al immigrant naar New York reisde. De lijsten van alle immigranten zijn op verschillende te vinden, maar als ze simpelweg een passagier van de Frisia was en op doorreis, dan wordt het moeilijker en biedt Ellis Island zeker geen uitkomst.
Dat was overigens wel een merkwaardige reisroute: vanuit Nederland via New York naar Sumatra. Hoe is ze verder gereisd?
De schepen van de Koninklijke Hollandse Lloyd kwamen in die jaren vrijwel nooit in New York. Dat is alleen tussen 1917 en 1919 een paar keer gebeurd en die reis van je oudtante was dus een van die gelegenheden. DE KHL vervoerde vooral immigranten naar Buenos Aires.
Als je haar volledige naam geeft, zou dat het zoeken aanmerkelijk vergemakkelijken.
Intussen succes!
Kruzer

Re: Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door Kruzer »

Beste Theo, bedankt voor je reactie en je hebt gelijk dat ze geen immmigrante was en passagier op de Frisia op doorreis. Helemaal mee eens dat de reisroute erg merkwaardig was, maar in de Huwelijks Akte Bijlagen staat er een speciale vermelding van en ook dat haar paspoort op de achternaam van haar man moest worden gezet - zij was met de handschoen getrouwd, namelijk.
Haar eigen naam was Mathilda Jeannette Jager en de achternaam van haar man was Kroon - ik weet niet helemaal zeker of vrouwen in die tijd op de passagiesrlijsten stonden met hun meisjesnaam of de achternaam van hun man. Zowel Kroon als Jager zouden dus voor kunnen komen. Ik ga verder met zoeken en hoop in de tussentijd op goede berichten van dit forum - nogmals bedankt.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Om je een voorbeeld te geven hoeveel er te vinden is, klik HIER. Je ziet dan welke Nederlanders er allemaal in Buenos Aires arriveerden en zie je ook dat de Frisia in juli 1918 weer immigranten naar Argentinë voer.
Nou heb jij daar dus voor jouw doel helemaal niets aan. :)

Toch moet het op deze manier ergens te vinden zijn. Ik maak me sterk dat de Frisia die reis naar New York ook wel immigranten aan boord had, dus als we die lijst nu eerst eens opsporen, hebben we in elk geval al iets. Ik zal een beetje meezoeken. Het probleem is mede dat er ook nog een immigrantenschip van de Hamburg Amerika Lijn voer die ook Frisia heette. Die duikt overal op met lange passagierslijsten.
Die merkwaardige omweg die ze maakte heeft mogelijk te maken met het feit dat de Eerste Wereldoorlog toen nog in volle gang was. Misschien was die route veiliger.
P.Jong
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:57
Locatie: Oosthuizen

Re: Passagierslijst Frisia KHL 06-02-1918 naar New York

Bericht door P.Jong »

Dit bericht draagt niets bij aan de opsporing van je oud tante, maar is als wetenswaardigheid misschien wel leuk.
Toen ik in 1976 in het oude Wilhelmina gasthuis in Amsterdam lag wegens een stuk ijzer in mijn oog, lag daar op een zeker moment een oude heer van in de 90 die vertelde dat hij in 1918 samen met zijn vrouw naar het voormalige Indie was vertrokken om daar als onderwijzer te gaan werken. Hij reisde toen met de boot uiteraard naar Amerika waarschijnlijk New York in verband met de 1e Wereldoorlog die toen nog aan de gang was. Door Amerika ging het eerste deel met de trein tot aan de Mississippi rivier die werd per vlot overgestoken en daarna per paard verder tot ze aan de Westkust waren waarna ze met de boot vanuit San Francisco naar Indie verder gingen


Plaats reactie