Kapitein Haga

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Marvoorteus1

Kapitein Haga

Bericht door Marvoorteus1 »

hallo,

Ik ben op zoek naar foto's van kapitein Haga.
Een kapitein die oorspronkelijk afkomstig moet zijn uit Scandinavie, waarschijnlijk Zweden.
Geboortejaar moet ongeveer 1890 zijn.
Hij heeft gevaren op rivier tankers, waaronder de Papendrecht, in Zuid Amerika.

al vast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Kapitein Haga

Bericht door Brazuca »

Marjon,

op deze site http://www.zeevlootvos.bebelaar.nl/
kun je foto's terug vinden van de diverse schepen van rederij Van Ommeren, waaronder de Papendrecht.
De schepen van rederij Van Ommeren waren vrachtschepen, en geen tankers.

Referenties naar Kapitein Haga (Kapten Haga in het Zweeds) heb ik niet kunnen vinden, behalve op een verzekeringspolis in Stockholm
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kapitein Haga

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De schepen van rederij Van Ommeren waren vrachtschepen, en geen tankers.
Dat is wat kort door de bocht, Dick.
De eerste Papendrecht van 1917 was inderdaad een vrachtschip.
De tweede Papendrecht van 1940 was een tanker. In 1940 bijna afgebouwd. Door de Duitsers al LOTHRINGEN in de vaart gebracht als bunkertanker voor de slagschepen Bismarck en Prinz Eugen. In 1941 door de Engelsen opgebracht en tot prijs verklaard. In de vaart als Empire Salvage en later Papendrecht.
De Papendrecht van 1961 was weer een vrachtschip en de Papendrecht van 1989 een bulkcarrier.

Van Ommeren had veel tankers. Hoe de verhouding tankers/vrachtschepen was, weten anderen veel beter dan ik.

Maar daarmee hebben we kapitein Haga nog niet gevonden. Een heel goed zoekinstrument vanaf 1618 tot 1995 is de site Historische Kranten van de Koninklijke Bibliotheek. Vier eeuwen kranten! Ik heb daar sinds de start de meest interessante zaken gevonden. Tik je daar alleen "kapitein Haga" in, dan rolt er een beroemdheid uit ons koloniale verleden uit. Over een kapitein ter koopvaardij Haga vind ik daar niets, wel van alles over Van Ommeren en (de) Papendrecht.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Kapitein Haga

Bericht door Brazuca »

@Theo,
Toen ik gisteren al in bed lag, was dat ook mijn gedachte, 'maar V.O. had toch ook tankers ?'
Ik had vamorgen nog wel even doorgezocht.
Op de site die ik al had aangegeven staat de verhouding type schepen:

Tk = Tanker (27)
Vs = Vrachtschip (38)
Bc = Bulkcarrier (18)
Bcc = Bulk/Container carrier (8)
Cc = Container carrier (3)

Die 'sjökapten' Haga is inderdaad niet zo makkelijk te vinden...
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kapitein Haga

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In de jaren 50 voer er bij de Nederlandsche Pacific Tankvaart Maatschappij (Caltex) een zekere kapitein Haga.
Dit was voor mijn tijd en ik heb alleen de naam regelmatig horen vallen, zijn bijnaam was: Freiherr Von Haga.
Vanwege die bijnaam kan ik me dit dus herinneren. :)
Hoe hij aan die bijnaam gekomen is weet ik niet meer.
All the best
Jos
jan scheveningen

Re: Kapitein Haga

Bericht door jan scheveningen »

ik ben jan de ruiter uit scheveningen. ik heb lang met kap.haga gevaren op de caltex den haag en de caltex pernis.ik heb nog een foto van hem .ik zal proberen er een copy van te maken als ik uw e .mail adres heb kan ik hem naar u toe sturen.vr.groeten.j.de.ruiter
jan scheveningen

Re: Kapitein Haga

Bericht door jan scheveningen »

ik ben jan de ruiter uit scheveningen ik heb in de jaren 50 lang gevaren met kap.haga op de caltex den haag--c.pernis.--c.eindhoven. ik moet nog foto.s hebben van het neptunusfeest.ik zal kijken hoe ik dat ga regelen.groeten uit scheveningen.
rinus

Re: Kapitein Haga

Bericht door rinus »

groeten uit scheveningen terug
jan scheveningen

Re: Kapitein Haga

Bericht door jan scheveningen »

heb thuis nog een paar foto.s van kap. haga.
rinus

Re: Kapitein Haga

Bericht door rinus »

zet ze dan hier op jan


Plaats reactie