oudvarenden ms Amor

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
gekkehenkie

oudvarenden ms Amor

Bericht door gekkehenkie »

Hallo, ik ben op zoek naar oud varenden van de ms Amor in 1955, omdat mijn overgrootvader Pieter Kuiper hierop gevaren heeft. Tot nu toe heb ik niet veel gevonden...foto's(of bouwplannen) zijn ook erg welkom. groetjes Henkie :)

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 11 maart 1957 gezonken in positie 35 00N en 23 19E, terwijl het schip met een lading pyriet onderweg was van Vassiliko Bay naar Amsterdam.

Afbeelding
Scheepsrampen Koopvaardij 1855-1991 schreef:Het m.s. 'Amor' (1952) van de KNSM, op weg van Cyprus naar Ceuta geladen met o.a. balen katoen en pyriet, vergaat tijdens een zware storm door het vloeibaar worden van de bulklading ter hoogte van Kreta (positie 35.00° N / 23.10° O). De bemanning kan worden gered en aan boord worden genomen van de Italiaanse tanker 'Ernesto Fassio jr'.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
gekkehenkie

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door gekkehenkie »

Bedankt allemaal ik heb al het lijnenplan van de ms Amor ( een aardig aantal meter papier :-D ), mijn overgrootvader is begonnen met een model ervan te bouwen, helaas is dit nooit afgeraakt. Ik wil dit nu afmaken, stond jaren op zolder en later in de garage van mijn oma. Henkie :wink:
BE-EL
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2010 20:41

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door BE-EL »

Hallo Henkie,

Ik lees net jouw oproep over de AMOR;
Als kleine jonge heb ik naast een stuurman gewoond die de schipbreuk heeft meegemaakt, hij woonde in Amsterdam Fagelstraat 68 2 hoog ik zelf woonde ook in de fagelstraat 70 3 hoog.
Mocht dit je grootvader zijn geweest dan zou ik je iets kunnen vertellen over de periode van vergaan van het schip en de thuiskomst van de stuurman (ik ben zijn naam op dit moment kwijt)
Groeten. Bart
gekkehenkie

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door gekkehenkie »

Nee dat is ie niet,... maar tog bedankt BE-EL, mn grootvader was iets wat ik in het monsterboekje niet kan lezen... :-D ( op de eerste vaart dan,... de tweede keer was ie timmerman)
het enige wat ik aan adres van hem heb is : - Louis Chrispijnstraat 69
in ieder geval tog bedankt :wink:

als er nog meer mensen iets weten laat het maar horen :)
gekkehenkie

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door gekkehenkie »

heb toch nog niet zoveel gevonden....
Cor Kras

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door Cor Kras »

Ik heb op de Amor gevaren toen het schip omstreeks 24.00 uur verging.
De lading werd nat en het water kwam omhoog boven het erts.
Hierdoor verschoof de lading en ging het schip kapseizen.
Wij zijn toen met 33 man in één sloep gegaan aan bakboordzijde en zijn weggevaren.
na ongeveer drie uur werden we gevonden door de Griekse tanker. Deze heeft eerst het daglicht afgewacht voordat hij ons aan boord nam en ons naar Triëst gebracht. Daar vandaan zijn we met de trein naar Amsterdam gekomen, waar we op het hoofdkantoor werden ontvangen.

groet,

Cor Kras
Iris

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door Iris »

Hoi,

Toevallig was ik op zoek naar informatie over de Amor, het schip waar mijn schoonvader op heeft gevaren tot het in 1957 verging. Volgens mij was hij 2e stuurman o.i.d.
Ik had slechts 1 foto van het schip in de haven en zag op deze site nog 2 andere foto's. Daar ga ik hem in ieder geval mee blij maken. Zijn er nog meer foto's van het schip of op het schip bekend?
De naam van mijn schoonvader betreft Karl Engelhardt en hij was op het moment dat het schip verging 22 jaar.

Mvg, Ed
irisengelhardt@hotmail.com
tonotto

Re: oudvarenden ms Amor

Bericht door tonotto »

Ik ben Thomas .C. Otto, roepnaam ton. Ik heb vanaf 122-9-52 tot 20-4-1953 gevaren op de kustvaarder Amor KNSM. Mijn functie aan boord was jongen algemene dienst. Ik herinner me nog een paar namen van de tijd dat ik vaarde,
Ted Kamphuis
De kok aan boord: Vreugdenhil
Kapitein: Molenbroek

Heeft u nog foto's van de Amor, kent u mij of herkent u een van de namen, stuur mij dan alstublieft een email. antonottodebest304@gmail.com
Ik hoor het graag, groet Ton.


Plaats reactie