Alles over Klaas Kriebel

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
R van den Brom
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2010 02:50

Alles over Klaas Kriebel

Bericht door R van den Brom »

Klaas Kriebel geb Aalsmeer, woonachtig in Bussum ca 1935
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.

Ik ben op zoek naar informatie over Klaas Kriebel geboren 17-07-1905 in Aalsmeer.

Zijn vader was Cornelis Kriebel geb 12-09-1861 in Sijbekarspel en moeder Jaapje de Vries geb 07-12-1883 in Aalsmeer.

Klaas ging in okt 1934 samenwonen met Fenje Brom (geb 11-08-1913 te Nieuwer-Amstel) in Bussum op de Koningslaan nr 4 (Villa Helma). Later verhuisden zij naar de Corverlaan in Bussum en daarna naar de Floralialaan, nog steeds in Bussum.

Klaas zijn familie waren 1 van de eerste bloemenkwekers uit Aalsmeer en Klaas was zelf in eerste instantie ook 'tuinder'.

Maar ten tijde van de 2de wereldoorlog was Klaas in bezit van een eigen schip en was hij schipper, als het goed is voer hij voor de firma Bruil.

Op 06-06-1941 is Klaas overleden toen hij met zijn schip kapseiste iets buiten de havens van Rotterdam.

Zijn spullen werden naar zijn vrouw en kinderen gebracht en verder weten wij niet wat nou precies de oorzaak was. Vreemd genoeg staat er op de overlijdensakte dat hij tuinder was, en niet schipper.

Terwijl zijn nazaten niet beter wisten dan dat hij schipper was. Maar wellicht was dat allemaal anders in de oorlogstijd?

Zijn zoon is de vader van mijn man, hij heeft zijn vader verloren toen hij zelf 6 jaar oud was.

Mijn schoonvader weet dus erg weinig over zijn eigen vader. Want zijn latere stiefvader verbood alle contacten met die kant van de familie.

Om die reden ben ik op zoek naar ALLE informatie die ik maar kan vinden over dhr Klaas Kriebel.

Maar ik kan helaas niets meer vinden dan een overlijdensakte en de geboorteakte van Klaas.

En een akte van de burgelijke stand uit Bussum met de naam van mijn schoonvader erbij.

Heeft iemand tips of suggesties om mij verder te helpen?

Ik zal een ander bericht openen over de jeugd van Klaas..

Geknipt en geplakt Voor Ellen (wie Weet)

Ruud van den Brom

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Alles over Klaas Kriebel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Ruud,

Heb je geen scheepsnaam? Was het een zeeschip of een binnenschip?
Ik vind in de kranten uit de eerste weken van juni 1941 nergens een bericht over het kapseizen van een schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Alles over Klaas Kriebel

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ruud,
misschien probeerde hij met een tuindersvlet naar Engeland over te steken?
Dit zou een verklaring kunnen zijn van het kapseizen op 6/6/41.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Alles over Klaas Kriebel

Bericht door dita »

Deze vermelding gevonden ergens op het net.
Klaas Kriebel verging op de Maas met zijn zolderschuit.
Of 'ie op weg was naar Engeland stond er niet bij.
groeten
Martin
Bijlagen
zolderschuit.JPG
zolderschuit.JPG (67.68 KiB) 1894 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Alles over Klaas Kriebel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja... ik zocht te krap. Alleen in de maand juni, maar het was dus in mei.
Hetzelfde bericht in het Noordbrabantsch dagblad het huisgezin:

Afbeelding


Plaats reactie