Welk schip (zie de scans)

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar had ik nou glad overheen gelezen. :oops: :oops:

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Compass »

Dan is die mier toch maagd gebleven !! :lol: :lol:

Gezien de locatie Athene zit ik te denken aan de mogelijkheid dat hij op de Zwarte Zeevloot verzeild geraakt is aangezien ik aanneem dat de As mogendheden niet zomaar even langs Gibraltar voeren. Als hij inderdaad 'onder Duitse vlag' is gaan varen verklaart dat ook dat hij niet zo happig was om zich na de oorlog weer in Nederland te vertonen. Maar het is natuurlijk giswerk.

Groeten,
Bert de Boer
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Kijk dit doet mijn ouwe hart goed...een foto van de Noord brabant in de binnenhaven van vlissingen.Dit was welliswaar vòòr mijn tijd, maar als oud marineklant heb ik jaren gewoont op het eiland,nu PietHein kade geheten, en dienende op het squadron mijnenvegers aldaar en later op Theo Dijkhuizens slepers en de Loodstender,gaarne meer fotoos. :o Ik heb op verschillende wachtschepen wat tijd doorgebracht,in de binnenhaven op de Heemskerk in afwachting op plaatsing Willem v.d.Zaan voor anderhalf jaar term naar de West Indies, en ook op de Medusa en later weer Willem v.d Zaan in de buitenhaven, als conserveerder van de daar opgelegde mijnenvegers.Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
mercury

ben ik weer.

Bericht door mercury »

Heb hele verre familie inmiddels aangesproken en die vertelde, dat hij inderdaad - omdat hij zo graag wilde varen na zijn opleiding maar niet meer op de Ned. Marine terechtkon in begin "40 - een beetje recalcitrant bij de Kriegsmarine is gaan varen.
Inderdaad dus in duitse dienst en hij zou omgekomen zijn op de Egeische zee. Vandaar inderdaad die fotootjes uit Athene van begin 1944.
Hij is als vermist aangemerkt maar diegene wist niet of hij doodverklaard is. Hij dacht van niet.
Blijft dus nog op welk Duits schip hij voer destijds. Het is lang geleden en weliswaar niet allemaal vergeven en vergeten, maar toch is er bij jullie misschien iemand die dat zou kunnen weten/vinden.
En in Duitsland zal er ook wel een en ander van op internet te vinden zijn. Kom in ieder geval toch iets verder.

Bedankt in ieder geval
Marian
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik ben eens even gaan spitten. Er zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog ongeveer 55.000 man in Duitse dienst gegaan. Een relatief klein aantal daarvan deed dienst bij de Kriegsmarine. Velen ervan zijn gesneuveld, anderen zijn vermist geraakt. Omdat ze vanaf het moment dat ze in Duitse dienst gingen automatisch hun Nederlanderschap verloren, zijn er van de kant van de Nederlandse overheid na de oorlog geen pogingen gedaan om het lot van die mensen te achterhalen, dus in Nederland word je niets wijzer.
Als je werkelijk ernst wil maken met je zoektocht, moet je je in verbinding stellen met:
  • Deutsche Dienststelle (WASt)
Klik HIER.
Daar staat wel dat het om mensen van de voormalige Duitste Wehrmacht gaat, maar ze beschikken ook over alle gegevens van de Kriegsmarine.
Dit hebben ze daar in huis:
  • 1. Eine alphabetisch geordnete Zentralkartei mit über 18.000.000 Karteikarten von Teilnehmern des II. Weltkrieges (Wehrmachtsoldaten und Angehörige anderer militärischer bzw. militärähnlicher Verbände).
    2. Über 100.000.000 namentliche Meldungen in den Erkennungsmarkenverzeichnissen und Personalveränderungslisten der einzelnen Wehrmachttruppenteile aus der Zeit des II. Weltkrieges.
    3. Über 150.000.000 personenbezogene Meldungen in den Verlustunterlagen der einzelnen Wehrmachttruppenteile, sowie anderer militärischer Verbände des II. Weltkrieges.
    4. Über 2.100.000 Personalunterlagen der deutschen Marine (Kaiserlich-Deutsche Marine, vorläufige Reichsmarine, Reichsmarine, Kriegsmarine, deutscher Minenräumdienst und dienstverpflichtete Handelsseeleute) für die Zeit von 1871 bis 1947.
    5. Über 1.000.000 Personalunterlagen der deutschen Wehrmacht (Heeres- und Luftwaffenangehörige) wie z.B. Wehrstammbücher, Wehrpässe, Soldbücher etc.
    6. Über 15.000.000 Unterlagen über deutsche, österreichische und verbündete Teilnehmer des II. Weltkrieges in alliierter Kriegsgefangenschaft (hauptsächlich französisches, amerikanisches und britisches Gewahrsam), sowie Entlassungsunterlagen über Transporte aus östlichem Gewahrsam.
    7. Rund 1.500.000 Unterlagen (Restbestände) über fremdländische Kriegsgefangene in deutschem Gewahrsam.
    8. Zentralgräberkartei über Kriegssterbefälle mit 900.000 personenbezogenen Meldungen für den I. Weltkrieg und mit 3.100.000 Meldungen für den II. Weltkrieg.
    9. Diverse Einzel- und Sammelunterlagen wie z.B. Ranglistenkartei für Heeres- und Luftwaffenoffiziere, Ordenverleihungsnachweise etc.
Succes!
mercury

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door mercury »

Beste forumleden en speciaal de heer Horsten,

Bedankt voor jullie hulp in deze. Ik denk dat ik inmiddels alle organisaties heb aangeschreven om informatie, die iets zouden kunnen weten.Zo is er bijv. een werkgroep Kriegsmarine in Nederland. Heb ik dus ook benaderd.
Hoop simpelweg dat er iets boven water komt (toepasselijke uitdrukking!) en zo niet, toch heb ik dan het gevoel iets meer te weten over deze jongen die simpelweg de pech had dat de oorlog uitbrak. Mijn vader heeft het gelukkig wel overleefd -ondanks zijn deelname aan verzet e.d.- en het zal hem hard gevallen zijn dat de broer in Duitse dienst is gegaan. Hij sprak ook niet of nauwelijks over de oorlog. Al met al best triest toch.
Mocht iemand nog ideeën hebben dan zie ik dat graag hier.
Allemaal bedankt en als er iets te melden is, zal ik dat doen.

Gr. Marian Kalb
Folkert
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2009 14:54
Contacteer:

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Folkert »

Hoi Marian ,

Is ondertussen je zoektocht geslaagd ??

Indien je hier op deze topic nog langs komt zeilen en of je je hier op geabonneerd hebt, neem even contact op.

Groetjes Folkert .


Plaats reactie