Welk schip (zie de scans)

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
mercury

Welk schip (zie de scans)

Bericht door mercury »

Ik probeer te achterhalen hoe het mijn oom is vergaan bij de Koopvaardij in de oorlog. Hij is vermist en onbekend is bij mij op welk schip hij heeft gevaren.
Wel heb ik een postkaart van hem aan zijn vader uit 1939 waarop hij schrijft afz, "a b Wachtschip ....................... te Vlissingen". De puntjes kan ik niet lezen, vermoedelijk "n. Bratans". Wie kan mij helpen, zie de scans. De voorzijde daar staat hij zelf ook op. Ik vermoed dat dit nog een opleidingsschip is?
Verder heb ik een paar fotootjes waarop hij heeft geschreven Athene 22-1-44 waar hij zelf voor de Akropolis zit.
In ergens begin 1945 was hij wel weer in Holland en moest in Den Helder weer aanmonsteren maar ik heb begrepen dat hij door oorlogsomstandigheden te laat in Den Helder aankwam. Enkele dagen later is hij opnieuw naar Den Helder gegaan maar wat er daarna met hem gebeurd is, is onduidelijk. De familie heeft verondersteld dat hij op een ander schip heeft aangemonsterd en daarmee ten onder gegaan is. Hij is nooit teruggekomen na de oorlog.
Zou iemand weten op welk schip hij oorspronkelijk voer??
Ik weet het, het is een schot in het duister, maar misschien schiet ik toch raak?

gr. Marian

mercury

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door mercury »

Die vraag is beantwoord
Jos Komen (R.I.P)

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Marian,
om te voorkomen dat iedereen morgen met een stijve nek rondloopt heb ik deze foto maar even een stukkie gedraaid. :)
All the best
Jos
Mercury.jpg
Mercury.jpg (185.95 KiB) 5844 keer bekeken
Beer 55

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Beer 55 »

Dat wachtschip zal de NOORD-BRABANT geweest zijn.
Bijlagen
De eerste binnenhaven met binnenvaartschepen gezien vanaf de Kanaalstraat. Links op de achtergrond ziet men het opleidingsschip van de marine, de &quot;Noord-Brabant&quot;.<br />Jaar	1930-1940
De eerste binnenhaven met binnenvaartschepen gezien vanaf de Kanaalstraat. Links op de achtergrond ziet men het opleidingsschip van de marine, de "Noord-Brabant".
Jaar 1930-1940
zzzzz.jpg (70.29 KiB) 5807 keer bekeken
image.asp.jpg
image.asp.jpg (44.91 KiB) 5807 keer bekeken
Natit

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Natit »

Kijk ook eens op "MARINESCHEPEN" naar het bericht van 15 januari, daar staat dat het opleidingsschip
hr.ms.NOORD-BRABANT in brand gestoken is door eigen bemanning.

gr.Natit
mercury

Bedankt en blijf me helpen bij mijn vragen....

Bericht door mercury »

Bedankt voor jullie reacties.
Het is de Noord-Brabant dus.
Werd je daar per definitie opgeleid voor een carrière binnen de marine?
En hoe en/of waarom kwam iemand dan bij de Koopvaardij terecht? Of moest je daarvoor eerst een marine-opleiding hebben gedaan?
Vind dit allemaal best ingewikkeld dus heb geduld met mijn vragen. Probeer eerst eens zijn gangen op land na te gaan.
De marinedossiers zou ik dan ook kunnen opvragen, maar of die vrijgegeven worden?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Brazuca »

Een wachtschip werd eigenlijk gebruikt als een drijvende kazerne in de marine havens zoals Vlissingen.
Voor zover ik weet werden er voornamelijk (licht)matrozen en mariniers gehuisvest en opgeleid.

Op deze internet link kunt U specifieke krantenberichten terug vinden over het wachtschip Noord Brabant wat in Vlissingen lag.
Bijlagen
vco-1940-03-04-002.jpg
vco-1940-03-04-002.jpg (344.94 KiB) 5709 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Brazuca »

Afbeelding
Hr.Ms. pantserdekschip "Noord Brabant" verlaat de haven van Den Helder voor een reis naar Nederlands Oost-Indië, eind januari 1901
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Marian,

Je bent intussen aardig op weg geholpen, zou ik zo denken.

Marine en koopvaardij zijn twee aparte zaken. Wie naar de Koninklijke Marine wilde, moest daar een opleiding voor volgen. Wie als jongen alleen maar graag naar zee wilde zonder duidelijke plannen, kon dat ook zonder opleiding doen en zo een schip zoeken, dat is het voornaamste verschil. Er waren wel prima opleidingen voor de koopvaardij, maar dat was geen verplichting. Wie - goed opgeleid - van de Marine kwam, kon zonder meer op de koopvaardij terecht, maar andersom niet. Dat is allemaal heel kort door de bocht, maar zo moet je het in eerste aanleg toch beschouwen. Let wel: we hebben het hier uitsluitend over jongens die als matroos naar de Koninklijke Marine of de koopvaardij wilden. Voor marine- of koopvaardij-officier ligt dat heel anders, maar laten we daar nu niet verder op ingaan.

Ik zou je aanraden om die prachtige foto ook eens op Dutch Fleet te plaatsen, het Verenigd 'Marine & Koopvaardij Forum'. Wie weet herkent iemand daar vader of opa of mogelijk is er zelfs nog een hoogbejaarde die zichzelf herkent. :-D

Maar je begon met te zeggen:
Ik probeer te achterhalen hoe het mijn oom is vergaan bij de Koopvaardij in de oorlog. Hij is vermist en onbekend is bij mij op welk schip hij heeft gevaren.
Als hij alleen bij de Koninklijke Marine heeft gevaren, moet je daar te rade gaan en daar zal je zeer zeker geholpen worden. Ook wat dat betreft kunnen ze je bij het eerder genoemde forum Dutch Fleet wel op weg helpen.
Heb je een vermoeden of weet je zeker dat hij ook op de koopvaardij heeft gevaren, klik dan HIER. Je komt dan op de site van Henk Meurs. Klik daar op de link "Contact & Informatie" en geef hem alle gegevens die je van je oom hebt. Henk kan je dan precies vertellen waar hij tijdens de oorlog heeft gevaren. Maar nogmaals: dat is dus uitsluitend voor de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Nederlandse Koopvaardij hebben gediend.

Veel succes met je naspeuringen.

Theo Horsten
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Welk schip (zie de scans)

Bericht door Compass »

Als ik naar de jaartallen kijk, begin 44 Athene en begin 45 den Helder dan was dat beide (?) in bezet gebied en zal er na 1939 iets gebeurd zijn waardoor hij onder Duitse invloedsfeer geraakt is.
Dan zullen Marine en Henk Meurs daar geen (openbare) gegevens van hebben
Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie