Bemanning MS LEA uit Groningen

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
MS LEA

Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door MS LEA »

Hallo, zijn er nog zeebonken op dit forum die gevaren hebben met Lukas van der Veen op de LEA uit Groningen tussen 1955 - 1972? Zo ja, heb je nog foto's of ander materiaal (krantenknipsels) uit die tijd?

Met vriendelijke groet, Jan van der Veen

Dirk1948

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door Dirk1948 »

Hallo Jan

Ik heb gevaren op de Lea in 1967 van maart tot december
Ik heb nog wel enkele fotos van het schip en van zin zoons die mee gingen op vakantie
Wat is jou connectie met Lukas van der Veen

Mijn naam is Dirk Van Der Veen weet niet of het je misschien wat zegt

Gr
Dirk
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door Allen »

LEA
Lea.jpg
Lea.jpg (81.78 KiB) 2305 keer bekeken
Lea002.jpg
Lea002.jpg (26.03 KiB) 2305 keer bekeken
Lea003.jpg
Lea003.jpg (35.84 KiB) 2305 keer bekeken
Lea004a.jpg
Lea004a.jpg (59.97 KiB) 2305 keer bekeken
Lea004b.jpg
Lea004b.jpg (64.98 KiB) 2305 keer bekeken
Lea010.jpg
Lea010.jpg (82.39 KiB) 2305 keer bekeken
Grtn @Allen
MS LEA

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door MS LEA »

Ik weet niet wie de foto's van de oude LEA heeft geplaatst. Graag wil ik daar het volgende op aanvullen:

Hoewel mijn vader destijds door de Raad van de Scheepvaart een zware straf is opgelegd, is hij nooit strafrechtelijk vervolgd. Daar was ook geen reden voor, want hij heeft het schip niet weggebracht zoals wordt gesuggereerd. Destijds was de hele familie aan boord, vrouw en kinderen (ik was nog niet geboren). Ik heb mijn vader goed genoeg gekend dat hij niet voor het verzekeringsgeld het leven van hen en de bemanning in de waag heeft gesteld. Voor hem was het belangrijkste: iedereen in veiligheid brengen. De straf die hij heeft ondergaan, 18 maanden ontzegging van de bevoegdheid, was een zware slag voor hem.

Jan van der Veen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door Allen »

Dag Jan zoals je kan zien, heb ik de afbeeldingen geplaatst.
Ik heb geen connectie met de LEA of met je familie.

Je vraagt om foto's en ander materiaal (krantenknipsels) uit die tijd.

Die zijn er en wel voor een ieder toegankelijk.
Ik ben alleen maar de plaatser.
Dat die knipsels niet alleen positief zijn, het zij zo.
Grtn @Allen
MS LEA

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door MS LEA »

Beste Allen,

De toelichting van mij is geenszins een aanval op jou. Dus bedankt voor het plaatsen van de foto en de krantenknipsels. Als je deze berichten leest, zou de indruk gewekt kunnen worden dat mijn vader het schip expres op de klippen heeft laten lopen. Dat wilde ik in ieder geval even recht zetten.

Ik ben zeer blij met het bericht van de vermissing, want dat kende ik in deze vorm nog niet. Zeer bedankt. Dat was een heel spannende tijd. Op een zondagmorgen werden wij gebeld door een journalist van de Telegraaf, die begon over de vermissing, waar wij als gezin nog niets van afwisten. Je kunt je voorstellen wat voor een paniek en angst dat veroorzaakte. En ook dat we met geen enkele journalist van deze krant nog contact wilden. De werkwijze die deze krant (of journalisten in het algemeen ) hanteert, is echter nog steeds niet verandert. Kijk naar de berichtgeving in 2010 omtrent Ruben, de jongen die als enige een vliegtuigramp overleefde!

Gelukkig bleek het wat de Lea betreft vals alarm te zijn. Daarna kwam er Radio telefonie aan boord, zodat ze tenminste altijd bereikbaar waren. Mijn moeder heeft daar het examen voor afgelegd, want er moest iemand aan boord zijn die het papiertje had! En dat terwijl zij alleen maar de grote vakantie aan boord was ...

Met vriendelijke groet,

Jan van der Veen
Jolly Sailor

Re: Bemanning MS LEA uit Groningen

Bericht door Jolly Sailor »

Schiet me nou te binnen een keer samen gelegen in Colchester dit was in de zomer van 1971.

Wij lagen met de Caravelle hout te lossen bij Brown en de Lea lag aan de andere zijde nabij de draaikom.


Plaats reactie