herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
sonjanoorman

herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door sonjanoorman »

in mijn zoektocht naar foto's van ms. Dania kwam ik foto's tegen die verwezen naar deze site. In de hoop dat ik hier mensen vind die zich mijn vader, Klaas Noorman, herinneren, heb ik me op deze site aangemeld. Mijn vader is in 1982 overleden, mijn kinderen hebben hem nooit gekend. En hoe goed kent een kind van een zeevarende zijn of haar vader eigenlijk? Ik weet dat hij heel trots was dat hij naar Ulsteinvik mocht om bij de afbouw en de doop van het schip aanwezig te zijn. Als kind heb ik zelf een aantal reizen met de Dania naar Kopenhagen en terug meegemaakt. In de archieven van het Museum voor Beeld en Geluid heb ik een documentaire gevonden waarvan de laatste minuten over de Dania gaan. In mijn herinnering zei mijn vader iedere keer dat de naam Jan de Bont in een aftiteling verscheen: dat is mijn cameraman.
Ik heb ook gevonden dat de Dania voor de kust van Afrika tot zinken is gebracht, het is nu een duikobject.

hopend op herinneringen,
Sonja

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Sonja,

Ik kan verder niets voor je betekenen. Ik kan je alleen nog verwijzen naar DEZE foto's, maar misschien had je die ook zelf al gevonden.
Ik hoop dat er mensen zijn die je nog het een en ander over je vader kunnen vertellen.
Hartelijke groet,

Theo Horsten
sonjanoorman

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door sonjanoorman »

dank dat je in ieder geval de moeite hebt genomen om te antwoorden,

met vriendelijke groet,
Sonja
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door Ton Pekel »

Ik heb ook nog wat rondgeneusd maar kwam op "shipspotting.com" alleen deze foto tegen met wel het zelfde levensverhaal van het schip
Bijlagen
1027427.jpg
1027427.jpg (198.11 KiB) 4053 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
noompie

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door noompie »

Hallo Sonja,

Ik ben sinds vandaag op deze site en zie direct een naam die ik nooit meer vergeten zal om de volgende reden. Ik heb met jouw vader op de Boreas gevaren in 1969. Ik was toen tweede stuurman en ik heb in dat jaar zo ongelofelijk veel geleerd op het gebied van navigeren. Wat jouw vader met een schip kon dat heb ik in al die jaren daarna niet meer in die mate mee gemaakt. Op dit moment vaar ik zelf zo nu en dan op een driemaster van 60 meter en tijdens het vertrek of het aan meren gebruik ik nog steeds de foefjes die jouw vader mij geleerd heeft. Hij zei altijd: je moet weten wat het schip KAN en wat je er mee wilt DOEN. Als dat matched dan is alles mogelijk.
Ik hoop dat je dit een goede bijdrage vindt aan de herinneringen.
Groetjes,
Ruud
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door Joop »

noompie schreef:Op dit moment vaar ik zelf zo nu en dan op een driemaster van 60 meter
Hallo Ruud,
Stond jij afgelopen donderdag aan het roer van het barkschip de Stedemaeght?
Groetjes,
Joop
DSC05757.JPG
DSC05757.JPG (189.99 KiB) 2580 keer bekeken
frederick
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2009 15:36

Re: herinneringen aan Klaas Noorman en ms. Dania

Bericht door frederick »

Over klaas noorman een verhaal dat weinig mensen hebben meegemaakt.Varende op de Aeneas boven de eilanden langs naar de Elbe,voor het binnenlopen moest een loods mee de Elbe op,dat was over de radio geregeld en zo kwamen we bij de loodsboot de loods werd met een motorvlet overgebracht.Toen deze man de trap naar de brug opliep werd,K.Noorman als een lijk zo bleek hij stapte op de man af pakte hem bij kop&kont en gooide hem over boord.Later hoorden we het verhaal hierachter,Noorman was in de oorlog getorpedeerd door deze meneer en herkende het gezicht een opmerkelijk verhaal dat je nooit vergeet.Dit gebeurde tussen nov-57/julie 59 op de Aeneas waar ik meerdere kapteins heb meegemaakt o.a. deze bijzondere man,het is lang geleden maar ligt in mijn geheugen gegrift.Vr groetend frits witbraad.


Plaats reactie