Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
johnjong

Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door johnjong »

Gevaren op deze schepen van 1965 tot 1967 Wie weet hier nog iets van. Als snotneus heb ik eenturbulente en fantastiche tijd gehad. Op de Dita ( 6-8-65 / 17-12-65 ) en Batavier( 24-6-66 / 12-3-67 ) ) als ass WTK en de Naerebout ( 24-5-67 / 18-10-67 ) als 2e WTK. Ben nu 67. Toevallig hierop terecht
gekomen. De Dita Smits was de bootsman mij nog bij gebleven, dat zullen er zeker meer zijn. Laat mij weten John Jong

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door dita »

Hi John,
Als jij op de Dita was in 1965 dan hebben wij met elkaar gevaren.
Kapt. Jan de Jong. Ik was toen stuurman daar. Bootsman Martin Zaadnoordijk, Matroos Coos Bontes, matroos Harry Stolting.1.Mach Engel Gernant 2. mach Jan Lokhorst en later Paul Spit. Ook was er nog een lichtmatroos die we Dubbeltje noemden. In werkelijkheid heette hij Marc en kwam uit Waalwijk. Klopt dat allemaal?
Maar jou kan ik me niet voor de geest halen. Zal nog eens diep nadenken.
Het was de eerste reis van de Dita van Rotterdam naar Esbjerg varkens laden voor Lissabon en vandaar naar Italie en Turkije. Daarna op de Spanje Dover dienst met fruit. Volgens de data in mijn boekje ben je dus in Dover afgelost.
groeten en laat wat van je horen.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
johnjong

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door johnjong »

Het klopt helemaal. We waren drie weken op vakantie en bedacht eens te kijken of er eventueel gereageerd zou zijn en waarempel, na zoveel jaar toch nog geluid, alhoewel het beeld ook meer begint te dagen bij het vermelden van de namen. Ik ging inderdaad in Dover op 17dec1965 van boord af, als ass. wtk. Ben mijn levensloop in kaart aan het brengen en vandaar dit bericht. Het was mijn aftocht op 21 jarige leeftijd uit nederland van mijn toen turbulente leven. Echter het is allemaal goed gekomen. Mijn vrouw zegt altijd nog je was geen zeeman maar een vluchteling. Marine, horeca enz. Ik moet zeggen heb op dit schip ontzettend veel geleerd qua koeltechniek. De kennis die ik opdeed is mij later erg goed van pas gekomen. Zelf de eerste machinist, kon het niet erg verkroppen dat ik de temperatuur in de vriesruimen midscheeps heel goed kon instellen. Nu ik dit schrijf komt de vier maanden durende aanmonstering weer heel duidelijk naar boven. Alleen de diverse data van waar naar toe enz heb ik geen idee meer van. Maar jij als brugman notuleert iets meer. Blijkt wel aan de namen die je memoreer van toen. Nu je ze schrijft komt het ook naar boven. Ik kan wel een boek schrijven over die tijd. ( 06-08-65 / 18-10-67). Volgens het nig in bezit zijnde monsterboekje. Leuk je reaktie en hoor misschien wel van je over diverse data. en eventueel via de mail. j.jong404@chello.nl.
Met vriendelijke groet. John Jong
aligthart

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door aligthart »

Ik ben 4 maanden geleden nog bij Jurgen Methorst op visite geweest in Eden.
Hij heeft een hele tijd op de Louise Smits gevaren het koelschip , daarna heb ik nog met hem op de Makiri Smits gevaren.
Dat was in 1972 met kapitein Berend Veenhoven en zijn vrouw.
Erik V

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door Erik V »

Echt wel leuk.............
Zie net toevallig op dit forum de diverse info over de bemanning van de
Dita Smits.
Ook ik heb op de Dita Smits , koelschip , gevaren als ass.machinist ,alleen de tijd weet ik
niet meer precies. (rond de 65-70 'r jaren) Heeeeel veel vis vervoerd toen. :lol:
Heb daar mooie tijd gehad, altijd grote lol gehad.
Harry de bootsman? zegt me nog wat , maar de rest .......moek errrrg goed
nadenken.
Heb nog oude foto's van 30+ jaar geleden , van sommige bemanningsleden zw/wit polaroid foto's .
Foto's kan ik inscannen eventueel.
Dus mocht u interesse hebben..........
Ben wel benieuwd wat iedereen ,toen aan boord , nu doen.
Later heb ik nog op de Maria Smits gevaren en diverse andere schepen.

Met vriendelijke groeten,
Erik Vaandrager.
Bijlagen
bemanning5.gif
bemanning5.gif (54.83 KiB) 4689 keer bekeken
Namen , helaas weet ik niet meer.
Namen , helaas weet ik niet meer.
dita smits bemanning.jpg (51.3 KiB) 4673 keer bekeken
Volgens mij is dit Harry links ,rechts ben ik in me "jonge jaren.".........
Volgens mij is dit Harry links ,rechts ben ik in me "jonge jaren.".........
bemanning4.jpg (191.06 KiB) 4672 keer bekeken
Klein probleempie aan de BB motor......
Klein probleempie aan de BB motor......
bemanning2.jpg (154.73 KiB) 4671 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door jdbvos »

Foto's kan ik inscannen eventueel.
Dus mocht u interesse hebben..........
Wat dacht je zelf ????? :-D
Tuurlijk is iedereen geinteresseerd !
Oost, west...ook best
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door paul »

Bekende namen hierboven,ook ik heb met Methorst gevaren op de Louise Smits en op de Makiri Smits
En dus ook met Veenhoven en zijn vrouw,en niet vergeten de hond.
Zal eens kijken wat ik nog heb.
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
wouter vos

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door wouter vos »

Op de Dita Smits heb ik nooit gevaren, maar wel op andere Smits schepen, zoals de Maria, Makiri en Margaretha Smits. Toendertijd (eind 70er/begin 80er jaren) heb ik nog gevaren met kapt. Veenhoven (idd. met vrouw en hond) en Jan Lokhorst (toen 1ste machinist) Ik was toen ass. of 2de machinist.

Groet,
Wouter Vos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door cor »

Hallo Wouter hier de Margaretha en makiri

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001 Margaretha.jpg
IMG_0001 Margaretha.jpg (139.25 KiB) 4581 keer bekeken
IMG_0002 Makiri.jpg
IMG_0002 Makiri.jpg (136.55 KiB) 4581 keer bekeken
Erik V

Re: Bemanning van de Dita Smits, Batavier 5 en de Naerebout

Bericht door Erik V »

Op de Maria Smits heb ik ook nog korte periode gevaren , met -volgens mij - Kapt. de Jong , klein mannetje met bril ask me nog goed herinner.. was niet altijd echt "vrolijk tiepje " vond ik.
Ik heb zelfs nog stage gelopen bij de Groot en van Vliet werf waar toen de Maria smits werd gebouwd ,toen nog in de in aanbouw zijnde machine kamer gewerkt.
dus toen ik uiteindelijk ging varen op de MS wist ik aardig de weg beneden........ :-)
Later kwam ik ergens nog een foto van de MS tegen toen ze verkocht was,helemaal rood geverfd ! , de naam : Palmavera.

Mvg, Erik
Bijlagen
maria smits.jpg
maria smits.jpg (120.98 KiB) 4510 keer bekeken
maria smits1.jpg
maria smits1.jpg (105.98 KiB) 4510 keer bekeken


Plaats reactie