Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de aangeleverde info. Ik heb kluwer uitgevers nog een mail gestuurd voor de schrijver van dat boek.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Deze foto plaatste Harry "Wrijfhout" de Groot op het Kustvaartforum. Ik wist wel dat hij me niet in de steek zou laten. :-D
De foto die Jos plaatste is niet de "Maria" van Smith

Voorts verstrekte Harry nog een link naar de Stichting Maritiem-Historische Database. De foto die daar staat, komt overeen met de foto hierboven. Ook staat daar nog een heel belangrijke bijzonderheid, namelijk dat Jan Smith tijdens de oorlog heeft geprobeerd om met zijn schip naar Engeland te ontsnappen. Dat lukte helaas niet. Ik plaats een en ander hieronder...
In WO II in bezet gebied achtergebleven. Bij een poging naar Engeland te ontsnappen aangehouden en naar Hamburg opgebracht. Op 22 december 1943 vertrokken uit de haven van Vardo, op weg van Tromso naar Kirkeness. Het schip moest zich aansluiten bij een convooi dat oostwaarts voer. Op de bewuste dag was er een aanval van Sovjet torpedoboten op Duitse stellingen van Kramvik, en men heeft vanaf een Duits kusttransportschip gezien dat een klein schip door de Sovjets is getorpedeerd. Dit moet de 'Maria' zijn geweest, omdat het schip daarna nergens meer te zien was. Er waren twee Noren en drie Nederlanders aan boord. Het schip ligt 20 tot 30 meter diep. De torpedo was afgevuurd van de Russische torpedoboot 'TKA 13'. Op 22.02.1947 is het schip uit het Kadaster uitgeschreven.
Net voor de oorlog voer het schip voor Wagenborg en zodoende komt het ook voor in het gedenkboek "Wagenborg 100 jaar", op bladzijde 118. Daar staat...

Afbeelding

... met daarbij dezelfde foto als hierboven.

Ik dacht dat we zo wel rond waren met de "Maria" en Jan Smith. Het schip was dus inderdaad eigendom van zijn vader, Jacob Smith.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Nogmaals, bedankt allemaal.

En nog even de tweede foto.

Afbeelding

Misschien wel raar, maar het deed me toch goed te lezen dat mijn oom heeft geprobeerd naar Engeland te ontkomen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De foto die Jos plaatste is niet de "Maria" van Smith
Goed dat je dit zag, Theo, ik heb de foto inmiddels verwijderd. :)
Ik keek alleen maar naar de wijze waarop de bomen in de mik lagen en dacht toen voldoende overeenkomst gezien te hebben en keek niet verder dan mijn neus lang is. :(
Zo onstaan dus misverstanden als men gaat googlen: bron Kombuispraat.
Hier die andere Maria weer, ben nu toch benieuwd geworden naar de geschiedenis van dit schip. :)
Maria.jpg
Maria.jpg (58.67 KiB) 4676 keer bekeken
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Mijn zus schreef me dat ze het idee heeft dat mijn ouders of opa het naambord van de Maria hebben gekregen, maar daar nooit over wilden praten.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Theo Horsten schreef:Je kunt een post- of e-mailadres van Dick Brongers altijd achterhalen via de uitgeverij, Kluwer, Deventer:
info@kluwer.nl

Ik heb bij de buren om een foto van de "Maria" gevraagd. Die komt vast wel.
Ik schreef Kluwer, maar volgens hun was de uitgever SDU. Dus de mail ook daar naar toe gestuurd. Maar toch ook nog maar terug gemaild naar Kluwer. Want ik zie ook bij 2e hands boekwinkels bij dit boek Kluwer als uitgever staan.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Probeer het eens bij Schuttevaer want de uitgever is Schuttevaer/Kluwer.
Dick Brongers maakt het wel moeilijk om hem te vinden... :shock:
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Het boek heb ik besteld, is aangekomen bij mijn zus, die leest het nu. Als ik in NL kom neem ik het mee.
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Mathieu »

Hoi Jan,

Naar aanleiding van je oproep hier heb ik een berichtje geplaatst op een Noors forum over de 2e wereld oorlog in Noorwegen.
Hierop onving ik vanochtend een reactie. In het kort komt het er op neer dat na de oorlog alle graven van Duitsers en andere welke in Duitse dienst gestorven waren verplaatst werden naar een van de 5 daarvoor ingerichte begraaf plaatsen.
Deze begraafplaatsen zijn:

- Alfaset i Oslo
- Solheim i Bergen
- Havstein i Trondheim
- Botn i Saltdal
- Narvik nye kirkegård

Als Jan Smith inderdaad in 43 geborgen en begraven is dan is de kans groot dat hij na de oorlog verplaatst is naar Narvik nye kirkegard.

Misschien heb je wat aan deze link:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/te ... ?id=445108

Voor de volledigheid nog de link naar het forum: http://nuav.rforum.biz/

Met vriendelijke groet,

Mathieu.
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re: Jan Smith overleden 1943 bij Noorwegen.

Bericht door Jan Smith »

Bedankt Mathieu. Ik zit toch te denken om nog een keer die kant op te gaan. Bedankt. Jan.


Plaats reactie