Argentijnse atlas
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 apr 2012 16:33
Argentijnse atlas
In de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam bevinden zich enkele rivieratlassen van de rivier Parana in Argentinië. Ze zijn afkomstig van de Nigoco schepen Adara, Asuncion en Subra (jaren '60') . Welke Nigoco 'er kan mij uitleggen wat de functie was van deze rivieratlassen aan boord.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd de Meer
Maritiem Museum Rotterdam
email s.demeer(at)maritiemmuseum.nl
Met vriendelijke groet,
Sjoerd de Meer
Maritiem Museum Rotterdam
email s.demeer(at)maritiemmuseum.nl
Re: Argentijnse atlas
ik had een vriend die vaarde bij van nieveld goudriaan in 1961 op de coaster de zosma en die gingen de rivier de la plata op naar asuncion en conception ik denk dat ze daar die kaarten voor nodig hadden????? is toch een end het binnenland in
waar een wil is is een weg en wil wil wel
Re: Argentijnse atlas
De rivier PARANA is vrijwel tot aan Asuncion, bereikbaar voor zeeschepen, en heeft zowel aan de Argentijnse als ook aan de Paraguayaanse kant havens.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Argentijnse atlas
Was toch een dag of 10 a 14 varen van B.A.
Inderdaad werden daar ook kaarten voor gebruikt.
Maar ondaks dat kwamen ze toch vaak op een zandbak terecht.
Groet Cor
Inderdaad werden daar ook kaarten voor gebruikt.
Maar ondaks dat kwamen ze toch vaak op een zandbak terecht.
Groet Cor
Il parle Il a parle
Re: Argentijnse atlas
halo sjoerd
ik heb eind jaren 60 begin 70 zelf op de SUBRA en ADARA gevaren
en nog in ASUNCION gewoond en hoop er na mijn pensioen weer naar
toe te gaan met mijn vrouw
over die atlas die werd gebruikt na PARANA als daar de loodsen gewisseld
werden tot PARANA vaarde dag en nacht daarna enkel bij daglicht er lagen
enkel maar kilometer boeien en kon je in de atlas zien waar je was
ASUNCION is kilometer 1631 vanaf montivideo
de loodsen na PARANA waren meestal binnenvaart schippers die de rivier
goed kenden en gingen in ASUNCION het hotel in en wachten voor de terug
reis was voor hun een feestreis (voor ons ook) waren altijd met zijn tweeen
heen was meestal een dag of 8 varen terug 4 als we niet vast liepen als dat
gebeurde kwamen ze uit ASUNCION met lichters of gingen in VILLA OLIVA aan de
bomen vast als we ASUNCION niet haalden
groet JOOP
ik heb eind jaren 60 begin 70 zelf op de SUBRA en ADARA gevaren
en nog in ASUNCION gewoond en hoop er na mijn pensioen weer naar
toe te gaan met mijn vrouw
over die atlas die werd gebruikt na PARANA als daar de loodsen gewisseld
werden tot PARANA vaarde dag en nacht daarna enkel bij daglicht er lagen
enkel maar kilometer boeien en kon je in de atlas zien waar je was
ASUNCION is kilometer 1631 vanaf montivideo
de loodsen na PARANA waren meestal binnenvaart schippers die de rivier
goed kenden en gingen in ASUNCION het hotel in en wachten voor de terug
reis was voor hun een feestreis (voor ons ook) waren altijd met zijn tweeen
heen was meestal een dag of 8 varen terug 4 als we niet vast liepen als dat
gebeurde kwamen ze uit ASUNCION met lichters of gingen in VILLA OLIVA aan de
bomen vast als we ASUNCION niet haalden
groet JOOP
Re: Argentijnse atlas
hier nog een foto van de ADARA goed te zien het werkbootje achterop
voor het halen en brengen van de loodsen en werd aan dek gezet waar op de foto
die extra sloep staat en de zware spier van 18 ton ontbreek nog
groet JOOP
voor het halen en brengen van de loodsen en werd aan dek gezet waar op de foto
die extra sloep staat en de zware spier van 18 ton ontbreek nog
groet JOOP
- Bijlagen
-
- 1Adara201961.jpg (40.24 KiB) 6672 keer bekeken
-
- 1Adara201961a.jpg (33.36 KiB) 6672 keer bekeken
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 apr 2012 16:33
Re: Argentijnse atlas
Door andere bezigheden had ik niet eerder de tijd om rustig te antwoorden op alle berichten die na mijn oproep vrijdag om meer informatie omtrent de navigatie op de Parana rivier binnenkwamen. Nu wel. Hartelijk dank bij dezen voor alle gegevens die mij inclusief afbeeldingen zo snel bereikten Het is mij nu duidelijk dat de schepen ver het binnenland invoeren tot Ascencion en deze rivier-atlassen en een loods nodig hadden.
Hierbij één van de kaartjes uit één van de atlasdelen.
De gegevens zullen worden verwerkt in het registratiesysteem , opdat de kennis over de atlassen ook aan andere generaties kan worden doorgegeven. Over enige tijd zullen de gegevens zichtbaar zijn in ons publiekssysteem : www.maritiemdigitaal.nl
Nogmaals met dank en bij voorkomende gevallen hoop ik opnieuw gebruik te maken van de kennis die bij u berust.
En breng eens een bezoek aan het museum. Op dit moment hebben we ondermeer een tentoonstelling over navigatie en is daar de wereldkaart van Gerard Mercator in atlasvorm : de Atlas van de Wereld, uit 1569 te bewonderen.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd de Meer
conservator cartografie
Maritiem Museum Rotterdam
tel. 010-4029240
e-mail: s.demeer@maritiemmuseum.nl
Hierbij één van de kaartjes uit één van de atlasdelen.
De gegevens zullen worden verwerkt in het registratiesysteem , opdat de kennis over de atlassen ook aan andere generaties kan worden doorgegeven. Over enige tijd zullen de gegevens zichtbaar zijn in ons publiekssysteem : www.maritiemdigitaal.nl
Nogmaals met dank en bij voorkomende gevallen hoop ik opnieuw gebruik te maken van de kennis die bij u berust.
En breng eens een bezoek aan het museum. Op dit moment hebben we ondermeer een tentoonstelling over navigatie en is daar de wereldkaart van Gerard Mercator in atlasvorm : de Atlas van de Wereld, uit 1569 te bewonderen.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd de Meer
conservator cartografie
Maritiem Museum Rotterdam
tel. 010-4029240
e-mail: s.demeer@maritiemmuseum.nl
- Bijlagen
-
- 0376_001.pdf
- (252.96 KiB) 189 keer gedownload
Re: Argentijnse atlas
Definitief 'n reden om het museum te bezoeken. Ben diverse malen Rio Paraguay opgevaren in charter voor Lamport&Holt in de '70-er jaren en heb goede herinneringen aan Paraguay en met name aan Villa Oliva. Señor Toñanez van het agentschap in Asunçion hield ons via de radio op de hoogte van de eventuele problemen op de rivier. Herinner me Villa Oliva want hier werden we uitgenodigd om, met het hele dorp, WK voetbal te volgen op de enige TV die er in het dorp was. Grandioos: de maté ging linksom rond & de fles met Cachaça rechtsom. Achteraf grote assado met dansen (polka) na, zal het nooit vergeten
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 okt 2013 14:44
Re: Argentijnse atlas
1967 met de ms amstelstad ook de la plata opgevaren tot asusion wat we daar deden was een beetje geheim,vond ik .de boot van rederij amsterdam