AOW en de bureaucratie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

AOW en de bureaucratie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Als gedeeltelijke aow trekker heb ik een vraag welke niet bevredigend beantwoord word door betreffende instelling en waar ook andere zo als een gerenomeerd dagblad en enige advocaten kantoren zich liever niet mee inlaten.....blijkt een ''hot patato'' te zijn.

In de begin jaren kreeg het mannetje het hele aow bedrag in handen en verzorgde daar mee al of niet zijn vrouwtje...zo goed zo ver.
In latere jaren werd het bedrag verdeeld tussen het mannetje en vrouwtje,ook goed bekeken.
Er word verschil gemaakt tussen een alleenstaande en gehuwde,waarvan laatste minder krijgt dan de alleenstaande wat logish is,daar zijn partner ook aow krijgt.
Ik sla nu het gedeelte over toeslag voor minderjarige partners ff over want dit is niet van belang hier.
Tot zo ver alles in orden als de aow trekker in nederland en sommige europeese landen woont met zijn al of niet nederlandse partner.
Maar ik woon in brazielie en gehuwd met braziliaanse.Toen zij 65 werd kreeg zij geen aow,daar zij nooit premies daarvoor betaald heeft(net of dat de nederlandse huisvrouw wèl heeft gedaan)Okay regels zijn regels,dus berust ik daarin.Op mijn verzoek aan de SVB om mij dan weer als alleenstaande te beschouwen(dus aow bedrag omhoog)kan niet worden voldaan,daar ik te boek sta als gehuwd,en DIT is het waar ik het niet mee eens ben.Ik denk dat velen pensionados in het buitenland in het zelfde schuitje zitten...er moet toch een oplossing voor zijn.Er schijnt over dit onderwerp te onderhandelen zijn,maar dan moet ik mij wèl terplaatse melden ,aldus een collega die zijn verschil verminderd heeft gekregen tijdens zijn bezoek aan nederland,maar dat zit er voor mij niet in.Wie een oplossing weet kan mij een mail sturen,mischien komen we dan verder.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Cor Leliard »

klik op Google en SVB AOW
Je kan niet van twee walletjes eten Mart
gr Cor
Il parle Il a parle
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ben me niet bewust van twee walletjes te willen eten,en die svb site ken ik zowat uit mijn hoofd..goed lezen wat ik bedoel.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Cor Leliard »

Kijk eens op wikepedia.
gr Cor
Il parle Il a parle
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door v+d »

Mart, je moet gaan scheiden.
Jij krijgt dan meer, maar je ex waarschijnlijk noppes, dat zal toch ok niet de bedoeling zijn???
Of je moet met je ex overeen komen dat zij dat wat jij dan meer beurt als allimentatie krijgt, ik denk zo maar dat moeders je buiten de deur zet als je dat voorstelt.
Vertrouwen is goed maar controle is beter :wink:
Bovendien krijg je dan weer dat gedoe over samen wonen en moet je je tandenborstel gaan verstoppen, ingewikkeld maar het is niet anders.
Je moet maar zo denken , jij zit mooi in de zon in een prachtig land je kan niet alles hebben.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ze krijgt nù al niets van AOW,ook geen nabestaande uitkering later,en scheiden is geen optie, temeer daar ze dan bij mijn overlijden miskleunt bij de andere pensioentjes die wèl een regeling hebben van een uitkering,ik wil gewoon dat foutje zien op te lossen.
HET GAAT NOGMAALS OM DE ONREDELIJKHEID VAN VERMINDERING TEGENOVER ALLEENSTAAND OMDAT IK GETROUWD BEN ....TERWIJL MIJN VROUW/PARTNER ER GEEN CENT VAN ZIET :roll:Overigens leef ik vrij en blij hier,en ben niet ontevreden, met alle drie mijn gedeeltelijke pensioentjes te samen kunnen wij daar redelijk goed van leven,maar ik wil tòch die volgens mij onredelijke bepaling uitpluizen :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door v+d »

Mart, ik wil wel kijken of ik, van uit hier, iets voor je kan doen binnen de wettelijke mogelijkheden.
Het lijkt me niet nodig je hele hebben en houden hier te etaleren, dus stuur me maar eem pb- tje met wat je al geprobeerd hebt en waarom wat je gedaan hebt geen succes was tot zo ver.
Je hoeft dan voorlopig geen reiskosten te maken en vragen staat vrij, ik weet niet hoever ik namens een ander iets kan ondernemen maar een poging wagen kunnen we altijd.
Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Jan Sprong »

Dat is een moeilijke materie en ik snap wat je probleem is en dat het onredelijk is,is wel zeker.
Succes met het onderzoek.

Gr.Jan
Jos Komen (R.I.P)

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Overigens leef ik vrij en blij hier
Mooi toch Martje. :)
En scheiden lijkt mij helemaal geen optie voor jou, want dan krijg je er ongetwijfeld van langs met de Braziliaanse deegroller en staat de Presidente een tijdje achter slot en grendel. :cry:
Maar ik hoop dat je via deze oproep succes zult hebben. :)
Salute!
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: AOW en de bureaucratie

Bericht door Compass »

Hallo Mart,

Voor zover ik weet is de norm voor het in aanmerking komen voor een aow uitkering alleen en uitsluitend afhankelijk van het aantal jaren dat de desbetreffende persoon IN NEDERLAND INGESCHREVEN ÉN WOONACHTIG is geweest. Het al of niet werkzaam geweest zijn is daarbij niet van betekenis.

Zoals ik denk te begrijpen heeft jouw vrouw nooit in Nederland gewoond derhalve geen recht op aow.

Verder ben jij volgens de wet gehuwd dus zou het mogelijk zijn ( let wel; ik zeg niet dat dat zo is) dat jouw echtgenote ook een staatspensioen (=aow) voor gehuwden ontvangt in en van het land waarin zij heeft gewoond en verbleven. Begrijp dat dit in Brasil niet het geval is maar er zijn ook vast wel landen waar dat wel zo is.

De mogelijkheid om dan ineens weer jouw status voor de Nederlandse autoriteiten naar alleenstaand te laten omzetten is dus (m.i. terecht) geen optie. Bovendien zou zoiets weer allerlei precedenten scheppen.

Grt
Bert de Boer


Plaats reactie