gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
MarcNL

gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door MarcNL »

Voor mijn vader, Jan de Ruiter, zoek ik oud-opvarenden van de Houtvaart schepen van Vinke & Co.
Schepen als de Merwede, Vlist, Rotte en Rijn. Maar ook vroegere schepen, vanaf ca. 1941.

Mijn vader (inmiddels 91...) is zelf ook op zoek op diverse fora.
We zijn benieuwd of er nog andere oud-Houtvaart mensen achter de PC zitten...

NB
Mijn vader's laatste functie aan boord was HWTK op de Merwede, tot ca. 1960.
Daarna werd hij superintendant bij Vinke & Co.

Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Jan Hendrik »

Vinke en Co Amsterdam of Rotterdam?

Ik werkte op de kapiteinskamer van Vinke Rotterdam van 1961 tot/met 1964
Jan
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Cor Leliard »

Heb bij de mij Houtvaart gevaren van april 1960 t/m eind 1960 op de Waal als matroos.
groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle
MarcNL

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door MarcNL »

Mijn vader was sinds ca. 1960 aan de wal, bij Vinke Rotterdam.

Eerst op de Parklaan, later Haringvliet 88, daarna (tot zijn pensioen) Westerstraat 56.

Heeft oa. de bouw van het allerlaatste Houtvaart schip begeleid (de Rijn, gebouwd in Verolme Alblasserdam, afgebouwd in IJsselmonde).
Verder oa. de tanker Brazilian Peace voor ABC (Verolme Rozenburg), de SALM boei (RDM), en de Heerema Balder en Hermod (Mitsui werf, Tamano, Japan).
nohj

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door nohj »

:arrow: :arrow:
MarcNL schreef:Voor mijn vader, Jan de Ruiter, zoek ik oud-opvarenden van de Houtvaart schepen van Vinke & Co.
Schepen als de Merwede, Vlist, Rotte en Rijn. Maar ook vroegere schepen, vanaf ca. 1941.

Mijn vader (inmiddels 91...) is zelf ook op zoek op diverse fora.
We zijn benieuwd of er nog andere oud-Houtvaart mensen achter de PC zitten...

NB
Mijn vader's laatste functie aan boord was HWTK op de Merwede, tot ca. 1960.
Daarna werd hij superintendant bij Vinke & Co.
Hallo Marc
Ik weet niet of je bericht nu nog actueel is
IK ben je vader als superintendent op de Rijn op mee gemaakt Het was de laatste reis van Rijn voor Vinke &Co
Groetjes John Vermeulen
Bassa

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Bassa »

Hello Marc,

Ik ben pas 2 weken geleden deze website tegen gekomen.
Heb als 4 stuurman op de Vlist gevaren 1963-64 Eerst was er Kapitein Wenusch( ik hoop dat ik die naam goed spel) en 1e stuurman J. Baks. Hoofdwtk was ene van Son. Na 3 maanden werd Baks kapitein en kwam stuurman van Alphen aan boord.
Heb je vader, dacht ik, 1 maal ontmoet toen we in Rotterdam meel lagen te laden voor Ceylon. Dat was eind November 1963.
Vriendelijk groeten.
André Bassa
Gebruikersavatar
Houtvaart
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2015 14:30

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Houtvaart »

@John Vermeulen,

Dank voor uw reactie.
Mijn vader is helaas in maart 2015 overleden. Dus contact met oud-opvarenden is er niet meer bij, helaas.

Ik weet van de Rijn nog dat die na zijn laatste Vinke-reis voor een dokbeurt naar Swansea ging.
Tijdens die dokbeurt is het schip toen verkocht aan een Griekse rederij.

Dat zal ik 1975 geweest zijn. (Referentiepunten zijn voor mij het jaar dat Bjorn Borg Wimbledon won, en general Franco verdween...)
Ik was toen 15 en was ook enige tijd aan boord van de Rijn. Mijn ouders sliepen in een hotel in Swansea, en ik had de Owners Cabin voor mijzelf. Het grootste deel van de bemanning en de Nederlandse officieren waren toen al naar huis.
De kapitein heette, dacht ik, Dogterom.
Met één van de Nederlandse WTK's deed ik allerlei klusjes in de machinekamer. Waar maakte je dat nog mee als Nederlandse jongen van 15... (ik zat toen op de HAVO).
Gebruikersavatar
Houtvaart
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2015 14:30

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Houtvaart »

@André Bassa,

Dank voor uw reactie.

Mijn vader is in maart 2015 overleden. Dus contacten met oud collega's zit er niet meer in.

De Vlist ken ik zelf ook nog, ben diverse keren aan boord geweest en heb zelfs als kleine jongen een stukje mee gevaren.
In de archieven van mijn vader ben ik veel scheepstekeningen en foto's tegen gekomen. Ook de bestekken van Vlist en Rotte.

Die WTK Van Son zal waarschijnlijk HENK van Son zijn geweest.
Hij en mijn vader hebben tot het laatst toe bij Vinke & Co gewerkt, aan het eind onder de vlag "Intersurvey", wat later is overgegaan naar Burger.
Ik heb hem ook heel vaak meegemaakt tijdens diverse "klussen" van Intersurvey..

Dhr. Van Son woonde sinds jaar en dag aan de boulevard in Vlissingen.
Hij is de laatste echte Vinke-man, denk ik.
Helaas gaat het niet zo goed met hem. Hij kon al niet bij de crematie van mijn vader zijn.
Zo gaan tijden voorbij...
IngevS
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2019 20:36

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door IngevS »

@AndréBassa, wat leuk dat U met met mijn vader Henk van Son heeft gevaren, helaas is hij in 2015 overleden. De namen van kaptein Wenusch en Baks heb ik regelmatig gehoord.
Tomc
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2021 14:39

Re: gezocht: oud-opvarenden Vinke & Co Houtvaart schepen

Bericht door Tomc »

Hallo Marc,

Ik ben net op deze site terecht gekomen. Mijn vader is in 2019 overleden en heeft van 1972 t/m 1975 bij Vinke & Co gevaren als 2e WTK, waarvan 3 reizen op de "Rijn" Bij het uitzoeken van zijn spullen heb ik veel foto s van die tijd gevonden en ook zijn oude monsterboekje. Leuk jouw verhaal over de Rijn in 1975, ik ben namelijk in 1974, was toen 7 jaar, samen met mijn moeder 2 maanden meegevaren op de Rijn. Geweldige tijd, van Los Angeles naar Japan, Australië en terug naar Japan, en ook veel rond gehangen in de machinekamer, dat kon toen nog in die tijd. Ook voeren er nog 2 andere echtgenotes van bemanningsleden mee. Ik kan me er nog veel van herinneren, en volgens mij is jouw vader in Japan toen aan boord geweest, de naam herinner ik me nog goed. Voor mij was het de reis van mijn leven, kwam een paar weken na de vakantie pas op school.
Ben nu nog alle papieren, foto's ed. van zijn hele carrière, 1964- 2004 aan het uitzoeken...

Groeten,
Tom Colijn
Vlissingen.


Plaats reactie