Wie kent Tako Doornbos?

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Erik de Graaf

Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Erik de Graaf »

Wie kent Tako Doornbos? In het kader van een historisch onderzoek naar het leven van kapitein Marten Toonder senior, de vader van de striptekenaar, ben ik op zoek informatie over een zeeman die belangrijk voor Toonder seniors ontwikkeling is geweest.

Wie kan mij iets vertellen over Tako Doornbos (of: Taco / Doornbosch / Dorenbos?). Hij is vermoedelijk rond 1880 geboren. In de jaren-1890 heeft hij de HBS gedaan, daarna is hij naar een zeevaartschool gegaan. In 1901 of 1902 was hij stuurmansleerling op de Lawoe (van de Rotterdamsche Lloyd). Dat was een stage voor een zeevaartschool. Overigens werd hij vermoedelijk ontslagen vanwege het stelen van een biefstuk voor een zieke vriend.

Ik vermoed dat Tako Doornbos van goede komaf was. Later is hij voor een Engelse rederij vanuit Singapore gaan varen. Singapore was jarenlang zijn thuisbasis. Uiteindelijk is hij kapitein geworden.

Wie kan mij verder helpen? Waar is hij geboren? Op welke zeevaartschool heeft hij gestudeerd? Hoe is zijn carrière verder verlopen? Kent iemand nabestaanden van Tako Doornbos? Alle informatie is van harte welkom! Alvast bedankt!

Erik de Graaf

Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In het boek "Klei en Zout Water" heette deze stuurmansleerling Karel Bogaerds.
Na de eerste keer afgemonsterd te zijn ging hij naar zijn ouders in de stad, dus hij zal als Rotterdammer daar wel op de zeevaartschool gezeten hebben.
De tweede keer, toen hij ontslag had gekregen vanwege de diefstal van die biefstuk werd hij door zijn vader, een dominee, opgehaald.
Wel een hele late reactie, maar ik ben het boek nu pas weer opnieuw aan het lezen.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jur de Jong »

De familie Doornbos is een oude marine-familie. Doornbos was een jaargenoot van mijn vader. Ik heb in Den Helder in de jaren 50 op de lagere school gezeten met Taco Doornbos, Gerard Doornbos, en nog een zusje waarvan ik de naam kwijt ben. Ik zat niet in hun klassen. Ik weet dat Taco in de jaren 60 is verongelukt met zijn brommer. Gerard heb ik later zelf nog gezien bij de Marine toen ik zelf bij de Marine zat. Als Gerard nog leeft moet hij te vinden zijn via Dutch Fleet of via de Marine zelf.

8)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Binnenkort komt het boek van Erik de Graaf uit.

17 oktober wordt het eerste exemplaar van het boek Marten Toonder senior. Van eierzoeker tot zeekapitein aangeboden aan Irwin Toonder, een achterkleinzoon van de kapitein.
http://erikdegraaf.blogspot.nl/
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het boek is zaterdag gepresenteerd, HIER o.a. een interview met schrijver Erik de Graaf.
Het boek zal nu ongetwijfeld bij de Spar in Warffum verkrijgbaar zijn, ik heb hem maar bij Bol.com besteld.
Ik ben benieuwd wat het toevoegt aan deze boeken die al in mijn bezit zijn. :wink:

Schippers naast God, Jan Gerhard Toonder.
(opgedragen aan Kapitein Marten Toonder mijn vader. JGT)
Dit boek gat niet specifiek over Marten Toonder, maar over de kapiteins uit die tijd.

De oudste ochtend, Jan Gerhard Toonder.

Klei en zout water Marten Toonder Sr. Bewerkt door Jan Gerhard Toonder.

Dit boek heb ik nog niet, maar vind het net even te duur voor het goede.
De roman Eiland in de Verte, € 75,00 (Excl. verzendkosten) bij boekwinkeltjes….

Vroeger was de aarde plat van Toonder Jr.
Hier komt Toonder Sr. ook vaak in voor.

Bij het interview is een filmpje te zien met de weg van Warffum naar Noordpolderzijl, maar dit is niet de route die Marten Toonder Sr. op jeugdige leeftijd gevolgd heeft.
Mijn vroegere buurman op de Oudendijk, Kornelis Slump, heeft me een heel andere route laten zien, binnendoor via diverse boerderijen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door jdbvos »

...via het zgn Kerkepad, dus ?
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Via karresporen die van boerderij naar boerderij liepen, Jan. :wink:
Die werden inderdaad op zondag gebruikt als kerkepad als de hereboeren zich met hun koets kerkwaarts begaven.
Het gewone volk ging te voet kerkwaarts, maar die kwamen op de terugweg wel veel huiskamercafeetjes tegen.
Maar de jonge Marten woonde toen bij zijn ouwe omaatje in Warffum en daar was Schraalhans keukenmeester.
Zijn eerste stop op weg naar Noordpolderzijl was boerderij Groot Zeewijk, waar hij een stoet met reuzel en een kroes melk kreeg. :wink:
Zo zag Groot Zeewijk er vroeger uit.
Groot Zeewijk vroeger.jpg
Groot Zeewijk vroeger.jpg (163.58 KiB) 3811 keer bekeken
Foto Beeldbank Groningen.
Zo ziet het er tegenwoordig uit.
Groot Zeewijk.jpg
Groot Zeewijk.jpg (82.71 KiB) 3811 keer bekeken
(eigen foto) :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door jdbvos »

wat zakt zo'n boerderij in he, in al die jaren..... :lol:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent Tako Doornbos?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De foto is van grote afstand genomen, Jan.
Vanaf de weg die Erik de Graaf op het filmpje heeft staan.
En het Hoogelaand is niet helemaal vlak, dit heeft dus niets met de kromming der aarde te maken. :)
Deze boerderij bestaat uit een hele grote koeienstal, iedere dag komen er tankwagens van Campina de melk ophalen.
En 's nachts zorgen ze voor lichtvervuiling. :roll:
Af en toe laten ze wat koeien in de wei rondgrazen.
Ik ben helemaal geen milieuactivist, maar als je in de lente ziet hoe blij koeien zijn als ze eindelijk de wei in kunnen vind ik het toch wel zielig voor die arme koetjes in die megastal.


Plaats reactie