Kapitein Klok

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
klokj
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2013 20:32

Kapitein Klok

Bericht door klokj »

Is er nog iemand die mijn vader Jan Klok hebben gekend? Hij heeft gevaren bij de HSM, HWAL, HBT en Nedlloyd.
Sommige schepen waar hij op heeft gevaren zijn: Texelstroom, Angolakust, Grebbestroom en Voorne.

oekiefreek

Re: Kapitein Klok

Bericht door oekiefreek »

Geachte heer Klok, zoon van kapitein Klok,

Ik ben Freek Ottenhof en van 04-11-1936. Ik heb met uw vader gevaren op de ''Eemstroom'' en de ''IJstroom'' van de HSM in de jaren 1953, 1954 en 1955, als matr. o/g en matroos. Met de ''Eemstroom, kwam ik op mijn verjaardag in 1954 binnen en werd op die dag op mijn 18de verjaardag volmatroos en tevens de jongste matroos bij de maatschappij. ( Diploma Pollux met sloepsgast diploma, verleende mij het predicaat volmatroos en niet matroos.) Dankzij uw vader, werd ik daarna binnen 14 dagen als ''kwartiermeester'' gemonsterd. Op de schepen onder de 500 Brt, werd de bootsman zo genoemd. Op de schepen boven de 500 Brt. monsterde men aan als ''bootsman''. In 1955, nam uw vader mij mee naar de ''IJstroom''. De reden was, dat hij al in 1953 was begonnen om mij klaar te stomen voor mijn 3de rang. Hij was zelf in het bezit van S1 ( eerste rang). In 1956 ben ik naar de Zeevaartschool gegaan, Foeliedwarsstraat te Amsterdam. Ik heb veel aan hem te danken. Hij was streng, maar rechtvaardig en ik mocht hem heel graag. Ik heb een mooie loopbaan ondervonden in de Scheepvaart.
Stuurman., wachtstrm., supercargo en ass. nautische dienst bij de KNSM. Leraar LZS ''Pollux en 14 jaar kapitein bij Mammoet Shipping te Amsterdam, een dochtermaatschappij van de KNSM en na de overname in 1981 van de Nedlloyd. Ik zou het op prijs stellen, indien U mij nog wil vertellen hoe het met uw vader is verlopen. Bij mijn weten, woonde hij in Katwijk.

Met vriendelijke groet,

Freek Ottenhof
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kapitein Klok

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Freek,

Omdat het alweer ruim twee jaar geleden is dat Klok.j dat bericht hierboven plaatste en hij voor het laatst op 31 januari van dit jaar hier heeft gekeken, terwijl jij hem zo veel kunt vertellen, lijkt het me zinnig als je hem via de knop onderaan zijn bericht een e-mail stuurt. Een persoonlijk bericht kan ook, maar dat ziet hij pas als hij zich hier weer zou melden. Ik heb zo'n vermoeden dat hij een berichtje zeer op prijs zou stellen.
Het is mooi als iemand je iets over je vader kan vertellen.

Hartelijke groet vanuit een zeer warm en nog armer Griekenland. :wink:
klokj
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2013 20:32

Re: Kapitein Klok

Bericht door klokj »

Hallo Freek
Sorry dat ik nu pas antwoord op je bericht.
Het doet mij erg goed dit te lezen. Helaas is mijn vader al een aantal jaren geleden overleden. De laatste jaren van zijn leven waren door Alzheimer erg moeilijk.
Hij heeft mij nooit veel verteld over zijn leven als zeeman.
Maar zoals je schreef, was hij streng (ook voor zichzelf) maar ook rechtvaardig.
Als je nog meer weet te vertellen: graag
Groet,
Jan Klok
Roeldehaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2019 19:42

Re: Kapitein Klok

Bericht door Roeldehaan »

Geachte heer Kok,
Na het lezen in "Kombuispraat" een reaktie van mij.
Als werktuigkundige heb ik bijna 10 jaar gevaren bij de HSM/Nedlloyd, en op de lijndienst
van de HWAL naar Afrika heb ik met Uw vader gevaren op de "Liberiakust".
Verder heb ik een aantal interessante bijzonderheden welke ik graag op een andere wijze aan u kwijt wil.
In afwachting van uw antwoord teken ik met vriendelijke groet.

Roel de Haan
2e w.t.k. ms Angolakust
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kapitein Klok

Bericht door jdbvos »

Geachte Roel de Haan

zoals (wijlen) Theo Horsten hierboven al aangaf: kunt u dit berichtje beter versturen vie de mail, want dan ontvangt de persoon in kwestie het bericht ook inderdaad....
Kopieert u even uw bericht (contr-c), klik op (hier rechts) "Contacteer", waarna een mapje en een enveloppe verschijnt. Klik op die enveloppe, en plak (contr-v) daar uw bericht, en verzend het.
Als er antwoord komt, ontvangt u dat eveneens in uw mail.
Oost, west...ook best
jclversteeg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2022 19:19

Re: Kapitein Klok

Bericht door jclversteeg »

Heb een aantal reizen gemaakt als 1e stuurmen Grebbestroom met Kok als gezagvoerder.
We deden de 2 wekelijkse dienst Amsterdam-Rouen,Manchester en Liverpool
Ergens in mijn geheugen staat dat we op één van die reizen in de Ierse Zee een geval hebben gehad van man over boord.
Maar ik ben de details kwijt.
Op een andere reis moesten we op de thuisreis terug naar Rouen om daar de zware machines te laden die gebruikt mmoesten worden om in heel Nederland de aardgasleidingen te leggen.
Samen met kapitein Kok hebben toen de plannen gemaakt om de dekken extra te ondersteunen zodat ze die zware machines konden dragen.
En ook hoe we de stabiliteit goed konden houden.
Herinner me Kok als een prima zeeman en leider. Recht en eerlijk tegen iedereen.
Wat me altijd is bij gebleven is zijn Katwijkse accent, vooral als hij sprak met bootsman Maarten van Duin, eveneens uit Katwijk
jclversteeg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2022 19:19

Re: Kapitein Klok

Bericht door jclversteeg »

in mijn reactie heb ik het over kapitein Kok.
Ik bedoelde natuurlijk Klok
groet
jan


Plaats reactie