Stoom

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
thiswahcarger
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2012 21:21

Stoom

Bericht door thiswahcarger »

Moi, Zijn er nog mensen die belangstelling hebben voor een Stoommachine Simulator?

Het betreffende programma het SERS 0.3.6

Peter jj

Re: Stoom

Bericht door Peter jj »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoom

Bericht door jdbvos »

Sers is wel wat anders, Peter :-D
Ik heb dat Sers een paar jaar geleden ook al ter downloading geplaatst (was dat niet bij topic Centrales ?)
Nadeel vind ik van beide progs dat er geen rekening wordt gehouden met dingen waar je bij het stoombedrijf werkelijk tegenaan loopt, zoals op- cq voorwarming van diverse delen (op toerbeurt), rekening houden met (materiaal-)eigenschappen zoals uitzetting/krimp of andere wetten van de natuur. Méér dan bij bijv een dieselbedrijf, hoewel dat daar natuurlijk ook geldt....denk maar aan vastlopende brandstofpompen bij te vlug willen overgaan van koude gasolie naar hete zware reut....

Erruguns op een CD/DVD of misschien nog wel een (nu voor mij onleesbare) diskette, heb ik nog een foto waarop zo'n natuurfenomeen mooi tot uiting kwam. Een jaar of 15 geleden gemaakt in de vroege ochtenduren toen ik (lees: onze ploeg) de ND ging aflossen. Een windstille ochtend, en de waterdamp uit de schoorsteen mooi roze-rood gekleurd door de net opgekomen zon...
De (ouwe) Eemscentrale had 1 voorgeschakelde gasturbine, en dat afvoergas werd in tweeen gesplits naar beide zijden van de vuurhaard. In de vuurhaard werden die nu 2 stromen over branders verdeeld waar gas werd gestookt tbv de stoomketel.
Er is maar 1 vuurhaard, en daarna werd dit verbrandingsgas (99% gewoon waterdamp) afgevoerd via de schoorsteen. Die roze-rode gassen kwamen er desondanks in 2 aparte spiralen de schoorsteen uit.....hete gassen willen namelijk niet goed mengen.......
Die foto wordt (bij mijn weten) nu nog steeds gebruikt in een diapresentatie van de centrale in de aankomsthal, maar slechts weinigen zien de echte betekenis van de foto; die zien alleen maar de mooie kleur......

Dát is nou juist wat het stoombedrijf zo leuk en interessant maakt: die natuurlijke eigenschappen die allemaal 'verwerkt' moeten worden.
In mijn leerling-tijd op de Abel Tasman snapte ik er destijds ook niet zoveel van, maar later bij de hulpstoom en ook bij het koel/vriesbedrijf bij Seatrade, zag je al die dingen weer terug. Pas toen begon het 'begrip' waar ik later op centrales goed kon gebruiken. Toen begon het pas veel echter 'te dagen'.....

Sers is bést een leuk programmaatje, en voor iemand die wil weten hoe het stoombedrijf werkt zijn in eerste instantie dat progje van jou, en daarna Sers gewoon heel leuk. Nadeel is de 'real-time'-actie....
Ik vind het heel leuk om te zien dat Sers nog steeds wordt gebruikt en verspreidt !
Tóch ??? :lol:
Oost, west...ook best
Peter jj

Re: Stoom

Bericht door Peter jj »

Beste thiswahcarger en Jan.
Ik heb nog geen kennes genomen van SERS 0.3.6
Ben geïnteresseerd in stoom, waar kan ik dit vinden?
http://www.modelbouwforum.nl/forums/sto ... lator.html
Op het modelbouw forum is hij ook behandeld, de downlood is niet meer bereikbaar.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoom

Bericht door jdbvos »

vond um trug op n ouwe cd...
zal um zó ff posten op Google Drive, maar m'n Drive is een beetje zoek .....(??)

Hebbus !
Hij is hier !

Ik laat de share ca 1 week staan, daarna doek ik um weer op...

NB Het prog is in realtime, zonder (time-)jump-mogelijkheid, dus het opstoken van de ketel duurt al gauw een uur... :roll:
om van de rest maar te zwijgen....
Maar zoals gezegd: het is een heel leuk programmaatje om "het stoombedrijf" van een schip eens te bekijken/proberen.....
Had jij niet ook op de Dejima gevaren als ss, Peter (of was het alleen als ms :roll: ) ??? Dan is het een feestje van herkenning !
Oost, west...ook best
Peter jj

Re: Stoom

Bericht door Peter jj »

U gebruikt een versie van Safari die niet wordt ondersteund. Sommige functies werken mogelijk niet correct. Update uw browser of probeer
Mac book lust geen exe.
Sorry Jan, ik kan er niet veel mee.

Ik heb op een stoomschip gevaren, was prachtig.
Na een dood schip, wel alle regels betreffende opwarmen overtreden.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Stoom

Bericht door Piet Bruijns »

Vraagje:
Op mijn talloze fietstochten doorheen West-brabant stuitte ik op en reusachtig stuk ijzer dat kennelijk bestemd voor de sloop was. Het leek mij een gigantische stoomketel toe.
Flux m'n schetsboekske gepakt om snel wat ruwe schetsen van de kolos te maken en het thuis op mijn tekenbord verder uit te werken.
Inderhaast ben ik vergeten om de identiteitsplaat te bestuderen en de herkomst ervan te traceren.

Mijn vraag is nu: weet iemand iets meer van dit soort ketels?
Door de immense grootte lijkt het me wel iets uit het land-stoombedrijf.

Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (282.38 KiB) 3540 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoom

Bericht door jdbvos »

Hij is weer mooi, Piet !
Ik zie een stoomdrum, en geen waterdrum....en 'slangen' in alle richtingen....
Ik houd het op een B&W (Nee: niet de Burmeister&Waine dieselmotor, maar de Babcock&Wilcox ketel)

...en gezien het 'manneke' halverwege, die iets met een rager of zo doet (roet of slak verwijderen ???), inderdaad vermoedelijk een landketel, hoewel op "flinke tankers" ook flinke ketels stonden, natuurlijk....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoom

Bericht door Harry G. Hogeboom »

...en gezien het 'manneke' halverwege
Stond dat " manneke" er ook op .......op die sloopplaats Piet ? of is hij een resultaat je Imagination?? Ik neem aan dat er op die sloperij- waaar???- weinig te ragen viel en veel meer te "Snij-branden"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Stoom

Bericht door Piet Bruijns »

Om de grootte van het apparaat enigszins te illustreren heb ik het "manneke" er op gezet.
Om wat te doen te hebben, heb ik hem persoonlijk aan het werk gezet.
Zo kan je in je verbeelding iemand harder laten werken dan je zelf.
Dat is weer het voordeel van een tekenaar.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie