Sers is wel wat anders, Peter
Ik heb dat Sers een paar jaar geleden ook al ter downloading geplaatst (was dat niet bij topic Centrales ?)
Nadeel vind ik van beide progs dat er geen rekening wordt gehouden met dingen waar je bij het stoombedrijf werkelijk tegenaan loopt, zoals op- cq voorwarming van diverse delen (op toerbeurt), rekening houden met (materiaal-)eigenschappen zoals uitzetting/krimp of andere wetten van de natuur. Méér dan bij bijv een dieselbedrijf, hoewel dat daar natuurlijk ook geldt....denk maar aan vastlopende brandstofpompen bij te vlug willen overgaan van koude gasolie naar hete zware reut....
Erruguns op een CD/DVD of misschien nog wel een (nu voor mij onleesbare) diskette, heb ik nog een foto waarop zo'n natuurfenomeen mooi tot uiting kwam. Een jaar of 15 geleden gemaakt in de vroege ochtenduren toen ik (lees: onze ploeg) de ND ging aflossen. Een windstille ochtend, en de waterdamp uit de schoorsteen mooi roze-rood gekleurd door de net opgekomen zon...
De (ouwe) Eemscentrale had 1 voorgeschakelde gasturbine, en dat afvoergas werd in tweeen gesplits naar beide zijden van de vuurhaard. In de vuurhaard werden die nu 2 stromen over branders verdeeld waar gas werd gestookt tbv de stoomketel.
Er is maar 1 vuurhaard, en daarna werd dit verbrandingsgas (99% gewoon waterdamp) afgevoerd via de schoorsteen. Die roze-rode gassen kwamen er desondanks in 2 aparte spiralen de schoorsteen uit.....hete gassen willen namelijk niet goed mengen.......
Die foto wordt (bij mijn weten) nu nog steeds gebruikt in een diapresentatie van de centrale in de aankomsthal, maar slechts weinigen zien de echte betekenis van de foto; die zien alleen maar de mooie kleur......
Dát is nou juist wat het stoombedrijf zo leuk en interessant maakt: die natuurlijke eigenschappen die allemaal 'verwerkt' moeten worden.
In mijn leerling-tijd op de Abel Tasman snapte ik er destijds ook niet zoveel van, maar later bij de hulpstoom en ook bij het koel/vriesbedrijf bij Seatrade, zag je al die dingen weer terug. Pas toen begon het 'begrip' waar ik later op centrales goed kon gebruiken. Toen begon het pas veel echter 'te dagen'.....
Sers is bést een leuk programmaatje, en voor iemand die wil weten hoe het stoombedrijf werkt zijn in eerste instantie dat progje van jou, en daarna Sers gewoon heel leuk. Nadeel is de 'real-time'-actie....
Ik vind het heel leuk om te zien dat Sers nog steeds wordt gebruikt en verspreidt !
Tóch ???