Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee gered?

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
V. Nguyen

Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee gered?

Bericht door V. Nguyen »

Hallo,

Mijn naam is Vivian Nguyen, 24 jaar en zit in het laatste jaar van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Ik ben de dochter van Xuan Phuong Nguyen. Mijn vader is een Vietnamese bootvluchteling. Hij was samen met 66 andere Vietnamezen gevlucht in een bootje van 9 meter lang en 3 meter breed. Op 5 augustus 1980 om 11.40 uur is zijn bootje uit de Zuid-Chinese Zee gered door bemanningsleden van de Nedlloyd Dejima.

Ik ben op zoek naar mensen die op de bewuste reddingsdag aanwezig waren, of op een andere manier met deze groep Vietnamezen in contact zijn gekomen. Ik ben namelijk bezig met een project voor mijn studie. Ik doe onderzoek naar mijn ouders’ bootvluchtelingen tijd. Ik wil proberen om mijn ouders beter te leren kennen door meer te weten te komen over hun achtergrond. Natuurlijk heb ik veel aan de informatie vanuit mijn ouders zelf, maar ik weet zeker dat anderen (bijv. de redders op 5 augustus) ook stukjes kunnen aanleveren om het beeld compleet te maken! Op dit moment ben ik zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen en ben ik (bij deze) gestart met een zoektocht naar de redders van mijn vader en naar andere Vietnamezen met wie hij in het bootje heeft gezeten.

Mijn vader is onlangs een oude vriend (Hien) van hem tegen gekomen, Hien heeft op hetzelfde bootje gezeten als mijn vader. Hij was in het bezit van een filmpje dat door 1 van de bemanningsleden werd gemaakt tijdens de redding en de periode aan boord! Het filmpje is volgens mij weer door Hien zelf gemonteerd met een Vietnamese lied op de achtergrond. Ik hoop dat ik het originele filmpje nog kan traceren!

Dankzij dat filmpje, kon ik wat gerichter zoeken, er stond namelijk in beeld wat de naam was van het schip en op welke dag zij waren gered. Zodoende kwam ik in Frans' topic terecht waarin hij naar bemanningsleden zocht die samen met hem hebben gevaren in de periode van 27-06-1980 t/m 26-08-1980.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1093
Frans, namens mijn ouders en mij wil ik jou ontzettend bedanken voor de foto’s!! Mijn ouders hebben een groot vermoeden dat dit mijn vader wel eens zou kunnen zijn:
Afbeelding

In dat topic ben ik een paar keer de term 'bemanningslijst' tegen gekomen, weten jullie waar ik die kan in zien?

Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met iedereen die ook maar iets met deze specifieke groep Vietnamezen te maken heeft (gehad)! Bemanningsleden, vrouwen van bemanningsleden, Vietnamezen die op hetzelfde bootje als mijn vader hebben gezeten, familie van deze Vietnamezen, vrienden etc. etc.!
Ben je in het bezit van foto’s, filmpjes, brieven uit die tijd? Je zou me ontzettend helpen door ze met mij te delen!

Wat wil ik?
Mijn project is volop aan de gang, maar er moet uiteindelijk wel een eind product uit komen. Dit product moet ik ergens in juni/juli presenteren voor een cijfer. Ik heb nog geen concreet beeld van wat ik wil (omdat ik nog lang niet alle informatie heb verzameld), maar het plan is om rond juni/juli een reunie te organiseren met iedereen die met deze groep Vietnamezen te maken heeft (gehad). Onder het genot van Vietnamese en Hollandse hapjes is er de mogelijkheid om in contact te komen met mensen die je wellicht jaren geleden voor het eerst hebt gezien maar uit het oog bent verloren. Kunnen de redders met eigen ogen zien waar de Vietnamezen die zij gered hebben jaren later terecht zijn gekomen. Ik weet dat mijn vader graag zijn redders weer terug zou willen zien, en met hem zijn er denk ik vele anderen!

Ik heb geen idee of het via deze weg gaat lukken, maar het is het proberen waard =) Ik ben via mail (viviannguyen467 at msn.com), privé bericht via dit forum of gewoon in dit topic zelf bereikbaar!

Hartelijke groet,
Vivian Nguyen

(ps. Ik weet dat de titel mijn zoektocht niet geheel dekt, maar wist het even niet anders te formuleren!)

V. Nguyen

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door V. Nguyen »

Ik heb nog wat foto's van het filmpje waar ik het hierboven over had. Misschien herkent iemand iets? Ik weet dat de kwaliteit slecht is, het filmpje is dan ook oud en de beelden zijn printscreens van het filmpje zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nedlloyd Dejima zag in de verte pap's bootje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat kleine stipje links is het bootje.

Afbeelding

Afbeelding
Pap kan zich nog goed herinneren dat hij als 1 van de eerste naar boven klom!

Afbeelding
Uitstappen in de haven van Singapore.

Afbeelding
Hier stonden bussen om iedereen naar de opvangkampen te rijden.
Gebruikersavatar
zeemanj
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 feb 2011 15:55
Locatie: Sittard

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door zeemanj »

Hallo Vivian ,
ik zat die reis aan boord van de nedlloyd Dejima .
Bijlagen
dejima 1.jpg
dejima 1.jpg (33.51 KiB) 5519 keer bekeken
dejima 2.jpg
dejima 2.jpg (31.61 KiB) 5519 keer bekeken
dejima 3.jpg
dejima 3.jpg (55.76 KiB) 5519 keer bekeken
dejima 4.jpg
dejima 4.jpg (29.03 KiB) 5519 keer bekeken
dejima 6.jpg
dejima 6.jpg (75.89 KiB) 5519 keer bekeken
dejima5.jpg
dejima5.jpg (67.51 KiB) 5519 keer bekeken
dejima7.jpg
dejima7.jpg (34.3 KiB) 5519 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door Vaerderij »

Zie de berichten tussen S.Verhey en Frans op 22 resp. 23 december 2005.

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... oyd+Dejima

Maar ik geloof dat je deze topic van de Nedlloyd Dejima al ontdekt hebt Vivian?

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... oyd+Dejima

Anne
Gebruikersavatar
zeemanj
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 feb 2011 15:55
Locatie: Sittard

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door zeemanj »

Sjaak en ik stonden bij de loodsladder om de mensen aan boord te helpen .
Bijlagen
sjaak en jos.jpg
sjaak en jos.jpg (106.13 KiB) 5338 keer bekeken
V. Nguyen

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door V. Nguyen »

Super dat er nu al reacties binnen zijn gekomen!

zeemanj, bedankt voor je berichtjes! Ik heb die foto's in het topic van Frans al voorbij zien komen, maar alsnog bedankt! =) Maar ik ben wel benieuwd naar die de foto in jouw 2e post... wie ben jij en wie is Sjaak op de foto? Wat voor functie had jij aan boord? Heb jij de Vietnamezen zelf ook nog gesproken? Wat herinner jij je nog van 5 en 6 augustus 1980? Ik ben heel erg benieuwd naar jouw verhaal! Ik hoop dat jij die met mij wil delen (mag hier of privé).
V. Nguyen

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door V. Nguyen »

Vaerderij, bedankt voor de info. Ik heb inderdaad dat topic al ontdekt. Zodoende ben ik meer te weten gekomen over die bewuste reddingsdag! Ik heb Frank en S. Verheij ook al privé berichtjes gestuurd in de hoop op meer info =)
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door S Verheij »

Hallo Vivian
Ja ik was die reis ook aan boord van de Nedlloyd Dejima en heb samen met Jos
de mensen geholpen om aan boord te komen via de loods ladder,
Daar na heb ik het bootje tot zinken gebracht en heb het verder allemaal mee gemaakt hoe het gegaan is.
De paar foto's die hier te zien zijn is het enigste wat ik er nog van ben tegen tegenkomen,
Dus ik wens je verder succes met je zoek tocht en ik blijf het volgen hoe het verder gaat.
Gr.Sjaak Verheij
Carpe Diem
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door Frans »

Bemanningslijst Nedlloyd Dejima juni 1980
Bemanningslijst Nedlloyd Dejima juni 1980
Bemanningslijst Nedlloyd Dejima 28-06-1980.jpg (300.54 KiB) 5399 keer bekeken
Bemanningslijst Nedlloyd Dejima juni 1980
Met vriendelijke groet,
Frans.
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee ge

Bericht door S Verheij »

Hallo Frans
Bedankt voor de crew lijst leuk,
Maar de lijst klopt niet met de reis dat we de boot vluchtelingen op pikte,
dat was volgens mij een reis eerder aan de namen te zien.
Gr. Sjaak
Carpe Diem


Plaats reactie