Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
FBank

Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door FBank »

Goeiedag,

Ik ben op zoek naar informatie over Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1942 - Utrecht 1933) die tussen 1867 en waarschijnlijk 1906 loods in Den Helder is geweest. Ook heb ik in het bevolkingsregister gevonden dat hij ooit schipper 2e klasse is geweest (hiervan zijn geen jaren bekend).

Hier is een foto van hem: http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =120117368

Het gaat om de grootvader van mijn grootvader. Er gaan verhalen in de familie rond dat hij ooit schipbreuk geleden zou hebben in de baai van Napels, waarbij hij samen met nog een ander bemanningslid als een van de weinigen de ramp heeft overleefd. Er schijnt zelfs een verslag van zijn belevenissen bewaard te zijn.

Nu heb ik met veel aandacht de maritieme kronieken van 1850 tot 1909 (via http://www.marhisdata.nl) bestudeerd, maar ik kan nergens melding vinden van een schipbreuk die aan deze criteria voldoet. Ik heb geen schipnaam en geen jaartal van het voorval, dus ik heb per jaargang op termen als 'Napels' en 'schipbreuk' gezocht. Nu moet ik zeggen dat deze gegevens van mond tot mond door de familie zijn overgelevrd, dus het zou me niets verbazen als er een onnauwkeurigheid is ingeslopen.

Is er iemand hier die nog een goeie tip heeft waar ik dit soort gegevens terug zou kunnen vinden? Misschien een archief of database waar ik nog zou kunnen proberen te zoeken?

Vriendelijke groeten,
Ferrie Bank

Amsterdam

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door jdbvos »

Tsja....
da's een moeilijke...
Ik vrees dat het niet een oproep zal worden aan zijn collegae; ik vrees dat die het pad gevolgd zijn van het hele leger van Napoleon... Ooggetuigen, of (mede-)overlevenden zul je -zelfs hier- helaas niet vinden......

Bij een site van oude kranten valt misschien wat te achterhalen; ff goegelen levert wel wat van die links op.
Erruguns is (van die tijd) een publicatie van een dergelijke ramp vermeldt, dus een-ouwe-kranten-archief lijkt mij de eerste keus.....de kunst is de juiste zoekwoorden te 'formuleren'...
Zoek bijvoorbeeld eens op http://kranten.delpher.nl/
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

schipper 2e klasse geweest
Hij zal wel bij de marine gezeten hebben in Den Helder.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door Brazuca »

Hier een voorbeeldje van een storm in de Golf van Napels uit 1910 waar schepen schipbreuk hebben geleden.
Met veel geduld kan er in diverse historische bestanden van Nederlandse kranten gezocht worden.
Het succes hang af van van de zoekwoorden die gebruikt worden; zoals stranding, schipbreuk e.d.

Hoe er rekening mee dat de referentie "Golf van Napels" betrekking kan hebben op de naam van een voormalig Nederlands zeilschip.

Succes !
Bijlagen
Zierikzeesche Nieuwsbode, 18/11/1910
Zierikzeesche Nieuwsbode, 18/11/1910
zni-1910-11-18-006.jpg (23.43 KiB) 2184 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die Gerard Liedmeijer zat tussen de reizen door bepaald niet stil.
Tussen 1868 en 1885 verwekte hij bij Catharina Hendrika Bank maar liefst 10 kinderen: 7 dochters en 3 zoons. :shock:
"Ik hoef mijn loodspetje maar op bed te gooien en ze is zwanger!" zal Gerard wel hebben gezegd.

Ik heb tussen 1855 - toen hij 13 jaar oud was - en 1900 - toen hij al bij het loodswezen zat, alle oude kranten nagespit op (de Golf van) Napels en schepen die vergingen. Zijn naam komt in die kranten niet voor en in die tijd vergingen er in die buurt heel wat schepen. Het is moeilijk zoekn.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door Brazuca »

Soms kom je bij het zoeken intrigerende , interessante of bizarre zaken tegen, zoals dit hier uit de Middelburgsche Courant, 14/10/1898:
Bijlagen
mco-1898-10-14-002.jpg
mco-1898-10-14-002.jpg (77.51 KiB) 2180 keer bekeken
mco-1898-10-14-002 (1).jpg
mco-1898-10-14-002 (1).jpg (29.8 KiB) 2180 keer bekeken
FBank

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door FBank »

Geweldig, bedankt voor alle tips!

@ Dick: Ik ga zeker eens die krantenarchieven doorspitten, daar zit volgens mij heel wat interessants tussen.
@ Theo: Haha, gelukkig maar, anders had ik hier nu niet gezeten ;-)

Groeten,
Ferrie
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door P.M. Noppeney »

Ferrie,

Even een vraag is er ook bekend of je betovergrootvader in Den Helder heeft gewoond toen hij aldaar als loods werkzaam was? :roll:

Groeten uit Den Helder,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
FBank

Re: Gerardus P. Liedmeijer (Texel 1842 - Utrecht 1933)

Bericht door FBank »

@Peter:
Jazeker, ik heb op WieWasWie.nl zijn inschrijving van het bevolkingsregister gevonden.
Hij heeft er op verschillende adressen gewoond door de jaren heen, maar later is ie naar Amsterdam en uiteindelijk Utrecht gegaan.


Plaats reactie