Kapitein Gerrit Fokke de Wit-J.J. Onnes

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Theo Horsten (R.I.P.)

Kapitein Gerrit Fokke de Wit-J.J. Onnes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik kreeg de volgende mail van Berry de Wit uit Bournemouth (UK).
Ik kan hem helaas niet verder helpen, maar wie weet is hier iemand? Niet geschoten is altijd mis.

    • In de eerste decennia van 1900, was J.J. Onnes als reder/houthandelaar zeer actief. Hij had vrij veel schoeners in de vaart, om even een paar te noemen: de Aqua; de Oldambt; de Ingeborg en de Selina Johanna. Ze voeren veel op New Foundland met zout voor de kabeljouwvissers en kwamen terug naar Europa, voornamelijk Gibraltar en Portugal met stokvis. Een van de gezagvoerders, Gerrit Fokke de Wit was mijn oudoom.Ik ben bezig met het ontrafelenvan het leven van Ome Gerrit (zoals ik hem noemde), maar loop tegen een "gat"aan van 1912, verkoop Oldambt naar Duitsland en 1924, in welk jaar hij een sleepboot ophaalt van Hamburg en brengt naar Rotterdam. Ik had gehoopt dit of althans iets, in de archieven van Onnes te kunnen achterhalen, maar helaas, het bedrijf bestaat niet meer en ik heb geen verdere aanknopingspunten. Mijn vraag is: kunt U mij back on track brengen?
[/color]

Ik heb hem de link naar deze posting gegeven zodat hij eventuele reacties hier kan lezen.



Plaats reactie