MW112 en Speer 13

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

MW112 en Speer 13

Bericht door Sjaan1946 » 14 aug 2014 19:46

Tot nog toe heb ik twee berichten geplaatst waarop ik al snel de antwoorden kreeg met de informatie die ik zocht. Omdat ik nog wat meer vragen heb dit derde bericht. In verband met het construeren van de geschiedenis van een, overleden familielid die in de oorlog 'een beetje fout was :) ' de volgende vragen.

In een verklaring zegt deze man bij de Transportflotte Speer op een schip dienst te hebben gedaan met de naam Speer 14. Weet iemand iets meer van dit schip. De naam zal wel een code zijn voor een in beslag genomen schip?

Dan verklaart hij:
Op 6 november 1945 ben ik in dienst gekomen bij het Netherland Shipping Committee (Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie) om de M.W.112 naar Nederland te brengen.
In Februari 1946 kwam ik met de M.W. 112 in Hamburg aan en ik ben daar als wachtsman aan boord gebleven tot juli 1946, waarna wij konden varen naar Delfzijl met de M.W. 112. In Delfzijl ben ik afgemonsterd en door de grenswacht op 20 juli doorgelaten naar Rotterdam alwaar ik dien zelfden datum ben aangekomen.

Weet iemand iets over een schip met de naam of code MW112? Als ik zoek met Google krijg ik duizenden resultaten maar die gaan over luidsprekers ofzo hahaha.

Weet iemand iets over een Nord rederij of werf in Narvik tijdens de oorlog?

Alweer vooraf hartelijk dank,

Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 14 aug 2014 22:04

Sjaan, om te beginnen, type voor de zoekopdracht in Google het woord vessel
Niet dat het je veel zal helpen :( maar het scheelt toch een flinke slok op een borrel. :mrgreen:

Dus: vessel M.W. 112 en vessel Speer 13 of 14

Ik heb wel een vraag: je geeft het topic de titel : MW112 en Speer 13
Terwijl je in de tekst over Speer 14 schrijft.

Rederij: Nord Deutscher LLoyd :?:
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 aug 2014 22:42

Zoeken op Kombuispraat wil ook wel eens helpen.
HIER staan misschien wat aanknopingspunten. :wink:
Quote van Theo Horsten:
Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 15 aug 2014 02:19

De Nordredrei GMBH was een in 1943 door drie Duitse vrachtvaartrederijen gevormd bedrijf dat de speciale opdracht had de vrachtvaart in en om het door de Duitsers bezette Noorwegen te verzorgen. De vloot was samengesteld uit honderden schepen van 100 tot 300 ton waaronder ook veel binnenschepen. Ze waren deels in beslag genomen en deels gevorderd, maar ze charterden ook gewoon. Een groot deel van de schepen was oorspronkelijk bestemd geweest voor de geplande invasie van Engeland die uiteindelijk werd afgeblazen.

Er waren Duitse, Franse en Belgische schepen bij, maar het merendeel kwam uit Nederland. Het hoofdkantoor was in Hamburg, met daarbij een kantoor in Oslo. De bemanningen werden vanuit Nederland verzorgd. Ik kom daar later op terug; ik zit nu in de huiskamer op mijn iPad te tikken omdat ik niet kon slapen, maar ik weet zo uit het hoofd dat het voornamelijk Noren waren met daarnaast een groot aantal Nederlanders.

De Nordrederei had inderdaad een eigen werf, niet in Narvik, maar in Naersnes in de Oslofjord.
Die schepen, MW 112 en Speer 14, is moeilijk zoeken. Ik zal het later vandaag nog eens proberen. Ik hoop nog eens ergens een complete vlootlijst va de Tranportflotte Speer tegen te komen. Die moet ergens zijn, gezien de Duitse "Gründlichkeit".

11.30 uur: Ik ben nog niet verder gekomen dan dat "MW" Motor Wiking betekent. Dat wil zeggen dat het een Motorschip was van de Einsatzgruppe Wiking. Dat waren allemaal omgebouwde binnenschepen uit Duitsland, Nederland en België die in Noorwegen actief waren. De nummers liepen van MW 1 tot en met MW 190.

Er bestaat een boek waarin al deze schepen, dus ook de "Speer"-schepen, waarschijnlijk terug te vinden zijn, compleet met alle details: Reinhart Schmelzkopf: Fremde Schiffe in deutscher Hand 1939–1945, verschenen in 2004, maar ik kan het nergens te koop vinden.

Ik heb helaas voorlopig geen gelegenheid om hiermee verder aan de slag te gaan, dus laat ik het hierbij.
Omnia transit sed navigare necesse est

Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 14

Bericht door Sjaan1946 » 18 aug 2014 08:24

Allen heel hartelijk bedankt voor de adviezen en tips. Hoewel ik nog niets concreets heb ben ik in elk geval een stuk wijzer geworden. Als iemand complete vlootlijst va de Tranportflotte Speer tegenkomt houd ik me aanbevolen :wink:

Ik ga alle tips en adviezen opvolgen en hoop daarmee resultaat te boeken wat ik dan ook weer zel melden.

Met vriendelijke groet,

Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 20 aug 2014 13:23

Onderstaande info verstrekt door dhr. THEO DORGEIST

Met veel dank aan Theo
Vielen Dank an Herrn Theo
:-D


122 en SPEER 13 en SPEER 14
MW122-001a en Speer14 en Speer 13.JPG
MW122-001a en Speer14 en Speer 13.JPG (76.34 KiB) 2487 keer bekeken

122 en SPEER alle
MW122-001b en Speer alle.JPG
MW122-001b en Speer alle.JPG (137.69 KiB) 2487 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 20 aug 2014 13:24

Code MW
Meditarranean and North African Coastal Routes
Malta Convoys - Alexandria to Malta
Maar dat heeft niets met deze oproep / opsporing te maken. :oops: :-D
Grtn

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 20 aug 2014 13:56

Code MW
MW staat voor "Motor Wiking". Dat waren allemaal omgebouwde binnenschepen.
De Speer 14 is dus een sleepboot(je) geweest.
Die lijst is een aardig beginnetje. Misschien kom ik dat boek van Reinhart Schmelzkopf nog eens ergens tegen.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 20 aug 2014 14:13

Tsja Theo ik weet dat MW voor "Motor Wiking" staat.

Ik schreef ook dat het niet terzake doende is. :( :?
MAAR:
In WW 2 stond MW ook voor de CODE PREFIX :mrgreen:
MW.JPG
MW.JPG (126.81 KiB) 2469 keer bekeken
Grtn

Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 14

Bericht door Sjaan1946 » 22 aug 2014 15:41

Beste Theo,

Ik heb gemaild naar het Maritiem museum in Rotterdam en na wat heen en weer geschrijf kreeg ik deze info:

Geachte mevrouw Lieder,

Het door u genoemde boek hebben wij helaas niet in de collectie. Wel trof ik het aan in de bibliotheekcatalogus van het Deutsches Schiffahrtsmuseum in Bremerhaven, Duitsland (http://www.dsm.museum). Als uitgever wordt 'Strandgut' uit Cuxhaven vermeld. 'Strandgut is eveneens de titel van een periodieke uitgave die uitgegeven wordt door Reinhart Schmelzkopf. In iedere aflevering zijn vele artikelen en scheepslijsten te vinden over de geschiedenis van de Duitse scheepvaart. Het is een privé-uitgave en het tijdschrift is niet in de normale handel verkrijgbaar. Mogelijk dat dit ook het geval is bij het door u genoemde boek van deze auteur. De adresgegevens staan vermeld in het tijdschrift:
Reinhart Schmelzkopf
John-Brinckman-Weg 15
D-27474 Cuxhaven
Tel.: 49 4721 27605.

Met vriendelijke groeten,

Gerdi Schot
Bibliotheek
___________________________
MARITIEM MUSEUM ROTTERDAM
POSTBUS 988
3000 AZ ROTTERDAM
TELEFOON 010 4029260
http://WWW.MARITIEMMUSEUM.NL

Ik ga in elk geval contact opnemen met dhr. Schme;zkopf (wat een naam eigenlijk he?).

Verder wil ik iedereen bedanken voor de informatie. Ik kan daar zeker mee verder.

Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 22 aug 2014 15:56

Hallo Sjaan,

Dat is mooi, dat je die moeite hebt genomen. Ik ben benieuwd wat die Schmelzkopf te melden heeft. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat hij er alles vanaf zal weten, dus laat te zijner tijd eens horen of hij een volledige lijst van de Transportflotte Speer heeft.
Succes met je onderzoekingen!
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 23 aug 2014 16:28

Nog maar een verder beginnetje:

MW 112 is het Nederlandse schip
MARIA,
Eigenaar: C. Kornet, Werkendam.
In de 1940 is het schip gevorderd tbv operatie Seelöwe (de geplande invasie van Engeland in 1940).



De Speer 14 waarschijnlijk stoomsleepboot
ERNA,
Eigenaar: N.V. Insulinde, Lobith
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 23 aug 2014 17:07

De Maria.
Maria 1938.jpg
Maria 1938.jpg (30.59 KiB) 2284 keer bekeken
Onderstaande gegevens komen van Marhisdata.

Final Fate: In WO II in bezet gebied achtergebleven. Bij een poging naar Engeland te ontsnappen aangehouden en naar Hamburg opgebracht. 29-07-1942: de Duitsers vorderden op 29 juli 1942 de MARIA (bouwjaar 1938) van kapitein-eigenaar J. Smith. Het schip werd ingezet voor de Transportflotte Speer onder de codenaam H.S. 81.(Hilfschiff 81.) Het maakte deel uit van de Transportflotte Speer, een organisatie die in 1937 werd opgezet door Albert Speer, de architect die in opdracht van Hitler Berlijn zou herbouwen tot "Germania". Later werd hij minister van transport en van uitrusting en bewapening. Transportflotte Speer vorderde schepen, vooral binnenschepen en coasters. In 1942 werd het hoofdkwartier van de Transportflotte Speer zelfs overgeplaatst van Berlijn naar Groningen omdat de schepen die ze nodig hadden vooral daar te vinden waren. Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen en het is dus zeer wel mogelijk dat Jan Smith inderdaad aan boord van Hilfschiff 81 was. Zijn naam komt echter niet voor op de lange namenlijst van dwangarbeiders. Op 22 december 1943 vertrokken uit de haven van Vardo, op weg van Tromso naar Kirkeness. Het schip moest zich aansluiten bij een convooi dat oostwaarts voer. 's Middags voegde het schip zich bij een Duits konvooi dat onder begeleiding van twee Duitse Wachtboote van het Hafenschutzflottille Kirkenes op weg was naar dezelfde haven. De leidende Wachtboot verzuimde dit evenwel door tegeven aan de Geleitzugführer. Op de bewuste dag, vroeg in de avond, was er een aanval van Sovjet torpedoboten op Duitse stellingen van Kramvik. Na hevige strijd werd deze aanval afgeslagen en meldden de Duitsers dat het konvooi geen schade had opgelopen. Enkele dagen later echter werd in een Nachmeldung bekend gemaakt dat de MARIA zich in dit konvooi had bevonden. Men had verzuimd naar het schip te zoeken, omdat de konvooileider niet van de aanwezigheid wist en men heeft vanaf een Duits kusttransportschip gezien dat een klein schip door de Sovjets is getorpedeerd. Dit moet de MARIA zijn geweest, omdat het schip daarna nergens meer te zien was. Kort voor de noodlottige dag ontving de familie een brief, waarin de kapitein berichtte deze reis naar het noorden met angst tegemoet te zien. Een oude man in Kramvik, een plaatsje in het noorden van Noorwegen, vertelde in 1987 dat de Russen indertijd dicht onder de kust een schip tot zinken hadden gebracht. Hij kon zich niet herinneren of er lichamen waren aangespoeld. Evenmin was bekend uit hoeveel koppen de bemanning had bestaan. Duikers hadden inmiddels wel naar het wrak gezocht, maar het nog niet kunnen lokaliseren. De Duitsers hadden in deze periodevrij veel Nederlandse schepen in dit gebied in gezet. Later werd bekend dat er twee Noren en drie Nederlanders zich aan boord bevonden. Het schip ligt 20 tot 30 meter diep. De torpedo was afgevuurd van de Russische torpedoboot 'TKA 13'. Op 22.02.1947 is het schip uit het Kadaster uitgeschreven.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Sjaan1946 » 23 aug 2014 19:29

Ik ben bang dat het wat betreft de MW112 toch om een ander schip gaat. In de gegevens van Marhisdata staat dat het schip getorpedeerd zou zijn door de Russen. In de verklaring die mijn familielid heeft gegeven en die ik heb overgenomen uit het CABR dossier blijkt:

Op 6 november 1945 ben ik in dienst gekomen bij het Netherland Shipping Committee (Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie) om de M.W.112 naar Nederland te brengen.

In Februari 1946 kwam ik met de M.W. 112 in Hamburg aan en ik ben daar als wachtsman aan boord gebleven tot juli 1946, waarna wij konden varen naar Delfzijl met de M.W. 112. In Delfzijl ben ik afgemonsterd en door de grenswacht op 20 juli doorgelaten naar Rotterdam alwaar ik dien zelfden datum ben aangekomen.


Sjaan Lieder

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 23 aug 2014 20:55

Dan moet het de Maria uit 1928 zijn waar Allen eerder over berichtte, de naam C.Kornet wordt hier in de gegevens van Marishdata ook genoemd.
Helaas heb ik geen foto van dit schip.

Op 02-10-1928 als binnenschip AMICITIA bij het Kadaster teboek gesteld met brandmerk 3672 B ROTT 1928. Eigendom van Joseph-ook-Josef Lauter, schipper te Clotten a/d Mosel. Omschrijving: Stalen motorschip, gebouwd te Roodevaart in 1928, met 2 laadruimen, een mast, een roef achterop, voortbew. door een 3 cyl. Kromhoutmotor van 120 EPK. Op 20-03-1929 van N.V. Rijnschipmaatschappij Terlau te Rotterdam. Op 10-01-1934 van de Nederlandsche Scheepshypotheekbank te Rotterdam. Op 19-02-1934 van Christiaan Kornet, schipper te Werkendam en hernoemd MARIA. Op 18-12-1950 van Samenwerking, Coöperative Scheepvaartvereniging UA te Werkendam. Op 15-07-1952 van Christiaan Kornet, schipper te Werkendam. Steeds als binnenschip. Op 15-01-1964 pas als zeeschip teboekgesteld.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen » 24 aug 2014 23:19

In 1938 heeft, voor zover bekend, de eerste inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken
van de Firma Chr. Kornet plaats gevonden.

Dhr Kornet Sr. schreef toen in met één binnenschip van 360 ton.
In 1940 was hij zijn schip weer kwijt, want onze Duitse buren hadden het schip nodig voor eigen doeleinden.
Een ander veel minderwaardig schip werd aangekocht en daarmee werd het "bedrijf" voortgezet.

Na afloop van de oorlog werd het eerste schip terug gevonden in Noorwegen en naar Holland gebracht.
De totale opknapbeurt duurde ongeveer een jaar.
Daarna was het weer varen geblazen als binnenschip en voor een klein deel als zeeschip.

Onder voorbehoud.!!!!!!!!
MARIA ?????
MW 112 Maria001aa.JPG
MW 112 Maria001aa.JPG (26.37 KiB) 2177 keer bekeken
MW 112 Maria001b.JPG
MW 112 Maria001b.JPG (25.59 KiB) 2177 keer bekeken
MW 112 Maria001c.JPG
MW 112 Maria001c.JPG (24.75 KiB) 2177 keer bekeken
Grtn

Plaats reactie