MW112 en Speer 13
Re: MW112 en Speer 13
Dit is een latere Polarstar, Sjaan.
Toevallig ook van een zekere Dijkstra.
HIER is te zien dat het schip te koop is, voor slechts 159.000 eurootjes.
Toevallig ook van een zekere Dijkstra.
HIER is te zien dat het schip te koop is, voor slechts 159.000 eurootjes.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 sep 2014 15:31
Re: MW112 en Speer 13
Heren, dames
Een aantal antwoorden, aanvullingen en vragen
De Nord-Reederei heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog 81 Nederlandse binnenvaartschepen aangekocht om dienst te gaan doen in Noorwegen, hiervan zijn er 10 verloren gegaan.
De MW-Schiffe waren dienden bij de zogenaamde Transportflotte Speer. Dit waren de MW 1 t/m MW 190. Allen motorschepen die in de zomer van 1940 gevorderde waren tbv operatie Seelöwe (de geplande maar geannuleerd invasie van Engeland) en in 1942 zijn overgedragen aan Transportflotte Speer om dienst te gaan doen in Noorwegen.
De Nord-Reederei en de Transportflotte Speer hadden organisatorisch niets met elkaar te maken.
Het boek van Reinhart Schmelzkopf: Fremde Schiffe in deutscher Hand 1939–1945, heb ik hier staan, echter daar wordt met geen woord gerept over “Nord” of “MW”-schepen.
De Maria genoemd door Jan Koomen is de Kustvaarder Maria (1938, eig.: H. Smit, Delfzijl) ook in dienst van Transportflotte Speer. Dit schip heeft onder zijn eigen naam gevaren tot het verloren ging.
De foto’s van de Maria stammen niet uit de oorlog, neem ik aan.
De “oorlogs”-levensloop van Maria (=MW112)
Maria
1928. Gebr. Paans, Roodevaart
Brandmerk: 3672 B Rott 1928, Meetbrief: Zb1334N (1928)
360,055 ton, 45,00x6,39 (lxb), 150 pk
xx-xx-1940: Gevorderd tbv Operatie Seelöwe
Seelöwe-nummer B340Pmot of D340Pmot
Onder nummer 509 ingeschreven in het Grootboek voor de Rijn- en
Binnenvaart. Taxatie-waarde: Hfl. 51.127,04
1942/1943: Overgedragen aan Transportflotte Speer
Tot nu toe (17-9-2014) niets gevonden over de activiteiten
van de schip tijdens de oorlog.
5-1945: Aan het einde van de oorlog aangetroffen in Tromsø
2-12-1945: Vertrokken van Kristiansand naar Kopenhagen
6- 2-1946: Vertrokken uit Rødvig (nabij Kopenhagen)
7- 2-1946: Aangekomen in Korsør
10- 2-1946: Vertrokken uit Korsør en aangekomen te Svendborg
14- 2-1946: Vertrokken uit Svenborg naar Kiel
19- 7-1946: Aangekomen in Delfzijl vanuit Hamburg
20- 7-1946: Gemeld MCTV (Marine Commissie Teruggave Vaartuigen) en aan de
Inspecteur Generaal van de Scheepvaart
23- 7-1946: Vrijgegeven
23- 7-1946: Vertrokken naar Rotterdam.
16-10-1947: Nieuwe Meetbrief. R15866N
405,890 ton, 45,20x6,40 (lxb)
Naar de historie van het schip na de oorlog heb ik verder geen
onderzoek gedaan.
Met groet,
Hans Jehee
Een aantal antwoorden, aanvullingen en vragen
De Nord-Reederei heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog 81 Nederlandse binnenvaartschepen aangekocht om dienst te gaan doen in Noorwegen, hiervan zijn er 10 verloren gegaan.
De MW-Schiffe waren dienden bij de zogenaamde Transportflotte Speer. Dit waren de MW 1 t/m MW 190. Allen motorschepen die in de zomer van 1940 gevorderde waren tbv operatie Seelöwe (de geplande maar geannuleerd invasie van Engeland) en in 1942 zijn overgedragen aan Transportflotte Speer om dienst te gaan doen in Noorwegen.
De Nord-Reederei en de Transportflotte Speer hadden organisatorisch niets met elkaar te maken.
Het boek van Reinhart Schmelzkopf: Fremde Schiffe in deutscher Hand 1939–1945, heb ik hier staan, echter daar wordt met geen woord gerept over “Nord” of “MW”-schepen.
De Maria genoemd door Jan Koomen is de Kustvaarder Maria (1938, eig.: H. Smit, Delfzijl) ook in dienst van Transportflotte Speer. Dit schip heeft onder zijn eigen naam gevaren tot het verloren ging.
De foto’s van de Maria stammen niet uit de oorlog, neem ik aan.
De “oorlogs”-levensloop van Maria (=MW112)
Maria
1928. Gebr. Paans, Roodevaart
Brandmerk: 3672 B Rott 1928, Meetbrief: Zb1334N (1928)
360,055 ton, 45,00x6,39 (lxb), 150 pk
xx-xx-1940: Gevorderd tbv Operatie Seelöwe
Seelöwe-nummer B340Pmot of D340Pmot
Onder nummer 509 ingeschreven in het Grootboek voor de Rijn- en
Binnenvaart. Taxatie-waarde: Hfl. 51.127,04
1942/1943: Overgedragen aan Transportflotte Speer
Tot nu toe (17-9-2014) niets gevonden over de activiteiten
van de schip tijdens de oorlog.
5-1945: Aan het einde van de oorlog aangetroffen in Tromsø
2-12-1945: Vertrokken van Kristiansand naar Kopenhagen
6- 2-1946: Vertrokken uit Rødvig (nabij Kopenhagen)
7- 2-1946: Aangekomen in Korsør
10- 2-1946: Vertrokken uit Korsør en aangekomen te Svendborg
14- 2-1946: Vertrokken uit Svenborg naar Kiel
19- 7-1946: Aangekomen in Delfzijl vanuit Hamburg
20- 7-1946: Gemeld MCTV (Marine Commissie Teruggave Vaartuigen) en aan de
Inspecteur Generaal van de Scheepvaart
23- 7-1946: Vrijgegeven
23- 7-1946: Vertrokken naar Rotterdam.
16-10-1947: Nieuwe Meetbrief. R15866N
405,890 ton, 45,20x6,40 (lxb)
Naar de historie van het schip na de oorlog heb ik verder geen
onderzoek gedaan.
Met groet,
Hans Jehee
Re: MW112 en Speer 13
Hans, bij deze wil ik jou en Theo (Dorgeist) nogmaals dank zeggen voor de
gegevens/data die jullie hebben aangedragen.
gegevens/data die jullie hebben aangedragen.
Grtn @Allen
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: MW112 en Speer 13
HIER staan de gegevens van de Maria. Kornet voer er mee via Zeeland buitenom naar Zeebrugge. Het schip is in 1977 door Kornet verkocht en daarna in de vaart gekomen als Polarstern van Dijkstra. In 1980 is het schip in Vegesack gesloopt.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: MW112 en Speer 13
Hallo Hans,
Bedankt voor deze gegevens. Hieruit blijkt dat dit het juist schip is want de data en plaatsnamen komen overeen zoals in de verklaring van mijn familielid.
Sjaan
Bedankt voor deze gegevens. Hieruit blijkt dat dit het juist schip is want de data en plaatsnamen komen overeen zoals in de verklaring van mijn familielid.
Sjaan
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30 sep 2018 16:58
- Contacteer:
Re: MW112 en Speer 13
Hallo Sjaan Lieder, Ik ben benieuwd hoever je gekomen bent met je onderzoek. De berichten gaan eigenlijk niet verder dan 2014. En die hebben je m.i.z. niet veel verder gebracht. Graag wil ik dan ook weten hoe de zaken er nu voor staan, want mijn schoonvader heeft ook in Noorwegen moeten werken nadat hij eerst in concentratiekamp Vught opgesloten was. Op Facebook, pagina "Coasters uit het verleden en heden", heb ik zijn verhaal geplaatst. Ik bezit een heel dossier van hem, maar voordat ik mij erin ga verdiepen wil ik dus meer van u weten.
Met vriendelijke groet,
Henri Schneider.
Met vriendelijke groet,
Henri Schneider.