Wie kent mijn vader, Cornelis (Cees Smit) uit Rotterdam?

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
klitskletsklander

Wie kent mijn vader, Cornelis (Cees Smit) uit Rotterdam?

Bericht door klitskletsklander »

Hallo lezers van deze site.
Wie zou mij langs deze weg kunnen helpen met het volgende:

Tussen 1959 en 1964 heeft mijn vader, Cornelis Smit (roepnaam Cees) gevaren op de internationale wateren. Bijgevoegd is een plaatje, waarop zijn matrozen-nummer 22582 staat, en ook Bak 235.
Wie weet of er ergens een logboek te vinden is, waar bovenstaande is te achterhalen?
En wat die Bak-nr. precies inhoudt?
Voor 99 % weet ik wel dat mijn vader -die begin 2010 is overleden- ook heeft gevaren op de Valbella.
Ik heb nl. een oude telegram in m'n bezit, die hij vanaf dat schip heeft gestuurd, met de Roepnaam Valbella/Pide.
Wie kan mij vertellen waar dit schip in die periode zoal heen is gegaan?
Hopelijk kan ik er ook achter komen op welk ander schip mijn vader heeft gevaren.
Zijn geboorte-jaar was in 1944, en was afkomstig uit Rotterdam.

Ook was hij begin jaren '60 richting Borneo gegaan, alsmede ergens in Azië. In Borneo was hij aan de hand van een gids (een pater) het land ingetrokken, heb ik begrepen.

Met vriendelijke groet,
Bas
Bijlagen
kaart 5 - achterkant.jpg
kaart 5 - achterkant.jpg (45.26 KiB) 2868 keer bekeken

shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Wie kent mijn vader, Cornelis (Cees Smit) uit Rotterdam?

Bericht door shipwis »

Bas,
overduidelijk. slaat dit op de Kon.Marine,
MOK. Hilversum, staat voor Marine Opleidings Kamp. Hilversum,
en het Bak nummer, is het nummer van de afdeling, c q. opleiding welke genoten wordt,
bijvoorbeeld. als matroos 3, of bottelier 3, kanonnier 3, verpleger 3, chauffeur 3 etc. etc.
bij het Korps Mariniers, werd de term ''klas'' gebruikt,
als er verder geen scheepsnaam en/of scheepsnummer bekend is, wordt het moeilijk zoeken,
en je vader, zal, na met groot verlof te zijn gegaan, naar de koopvaardij verkast zijn,
zoals velen dat hebben gedaan,
het ms VALBELLA heeft van 1951 tot 1965 gevaren voor Intercoast Shipping te Rotterdam,
het vaar gebied? goh, dat is een speld in de bekende hooiberg
groetzzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: Wie kent mijn vader, Cornelis (Cees Smit) uit Rotterdam?

Bericht door wil »

Hallo,
ik ben mijn monsterboekje kwijt, ben mijn AOW aan het aanvragen en kan niet bewijzen dat ik onder nederlandse vlag heb gevaren. Ik kwam in 1961 uit Oostenrijk, mijn eerste schip was de Necton van j. Hesseling te Groningen -vergaan 31-01-63 voor Hoek van Holland. Daarna MS Valbella, zwiterse eigenaar, nederlandse vlag, kaptein uit Dordrecht. Lijndienst Rouaan-Ierland-Engeland-Rouaan. Was in 1962. Daarna ms René van K. van der Stel, Eurohaven Bevrachting, Westblaak Rotterdam. Schip verkocht naar Duitsland in 63. Toen gevaren met ene André Uden of van Uden uit Ijmuiden.

elke informatie is welkom en wordt dankend aanvaard
:lol:

Kapitein J. Sligter van de Necton zoek ik ook. Is uiteraard met pensioen. Helaas bestaat het bevrachtingskantoor Gruno ook niet meer en is de heer Hesseling ook overleden.

uiteraard is iedereen welkom, die me uit die tijd nog kent of gekend heeft...(en kan verklaren dat ik met hem gevaren heb)

groet wim de haan.

dit gevonden op het kustvaart forum ??
waar een wil is is een weg en wil wil wel
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie kent mijn vader, Cornelis (Cees Smit) uit Rotterdam?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bas,
HIER staan foto's en gegevens van de Valbella.
Ze voer destijds voor Schellen Rotterdam voornamelijk tussen Ierland en Frankrijk.


Plaats reactie