Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland"

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
ErnstDeRoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2015 12:15

Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland"

Bericht door ErnstDeRoo »

Ik ben op zoek naar meer informatie over mijn grootvader Martin (Martinus) de Roo en weet eigenlijk niet waar te beginnen.

Martinus de Roo, geboren op 2 februari 1907 te Nieuwenhoorn en overleden op 1 februari 1983.
Hij voer voor rederij Van Ommeren (R'dam) als kapitein op MS "Elisabeth" (2-motorig kustvaarder) toen de oorlog uitbrak en hij op weg naar Nederland genoodzaakt was om uit te wijken naar Engeland. Ik weet dat hij bij de landing op Normandië in het konvooi meevoer met brandstof, maar weet niet of dat met de Elisabeth was of met een ander schip.
Na de oorlog heeft hij bij mijn weten op nog twee (1-motorige) coasters als kapitein gevaren, de MS "Vrede" en MS "Vaderland", ook voor rederij Van Ommeren. Uiteindelijk is hij afgekeurd op zijn rug, ik vermoed ergens in de jaren vijftig.

Bovenstaande informatie heb ik van mijn vader gekregen, het is mogelijk dat niet alles correct is.
Bij de Maritiem-Historische Databank kom ik de scheepsnamen niet tegen bij verschillende Phs. Van Ommeren-rederijen, de meeste scheepsnamen eindigen op "...drecht"...


Zoals ik aangaf weet ik niet waar te beginnen, ik neem aan dat er scheepsarchieven/oorlogsarchieven bestaan waar ik in kan zoeken maar ik verlies al snel het overzicht.
Misschien is er (familie van) iemand die op een van bovenstaande schepen heeft gevaren of mij een stukje op weg kan helpen. Alles helpt!

jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland

Bericht door jan stolp »

Als je bij Marhisdata de Eland opzoekt vind je daar het schip o.a. als de Elisabeth.
Vele naamswisselingen maar in de tijd dat je opa daar op voer was het schip van de R.K.C. ,daar zullen wel van Ommeren belangen in gezeten hebben.
Groet
Jan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland

Bericht door jdbvos »

...de Eland.....
dáár heb ik wél een "plaatje" van.....
Maar ik moet ook bekennen: al die genoemde schepen zijn behoorlijk geheim, blijkbaar..... :?
Bijlagen
Eland-01.jpg
Eland-01.jpg (52.03 KiB) 3985 keer bekeken
Oost, west...ook best
ErnstDeRoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2015 12:15

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland

Bericht door ErnstDeRoo »

Bedankt voor deze reacties en excuus voor mijn late bericht.

Als het de 'Eland' is, dan klopt het mij bekende verhaal dat het schip de gehele oorlog in Engeland is blijven liggen niet. Mijn vader was echter vrij zeker van de naam Elisabeth (of Elizabeth) én van rederij Van Ommeren. Deze combinatie lijkt onmogelijk...
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland

Bericht door cor »

Op 19-05-1916 is de VL 215 Betsy gebouwd op de werf v.d Windt te Vlaardingen
als stoomlogger Betsy voor V.M.V te Vlaardingen deze stoomlogger had een lengte van 35,58 breedte
6,80 en een diepte 3,74 meter er stond een triple expansie machine van 185 PK in .
Te 09-01-1917 is deze stoomlogger verkocht aan de Nieuwe Matex dir P.D.N Jonkheer(Nieuwe Matex
is van Ommeren)is toen verbouwd tot vrachtschip en kreeg de naam SS VREDE
Te 24-01-1924 aangekocht door Maatschappij Nommer Een(Hoogendijk te Vlaardingen)en op de werf
de Jong te vlaardingen verbouwd tot stoomfiets haringlogger VL 199 Martha Maria welke toen ik
bij Hoogendijk voer in 1956 nog onder stoom voer het laatste jaar op stoom.
Is in dit jaar verbouwd tot motor Logger met een 400 PK bolnes 8 cylinder en in 1960 opgevoerd
tot 440 PK in 1963 opgevoerd tot 480 PK in 1965 voor sloop verkocht
Dus is dit de Vrede die u bedoeld

Cor Boer
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland"

Bericht door dita »

Mijn oom, Gé Heideman was stuurman op de "Elisabeth" van 25 april 1940 tot 6 april 1942. Van 16 april 1942 tot 17 juli 1942 en als aflos kapitein tot 25 augustus 1942. Daarna is GH uitgezonden naar West Africa.
Het schip, in de wandel "Tante Betty" genoemd, voer voor de RKC en lag volgens zeggen in ballast varende altijd scheef.Het schip voer vnl kolen op de Engelse kust.
Oom stapte dus een week voordat de oorlog uitbrak in IJmuiden aan boord.
Bedoel je deze "Elisabeth?
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Martin de Roo, kapitein "Elisabeth", "Vrede", "Vaderland"

Bericht door dita »

Hier nog een foto van die "Elisabeth"
elisabeth.jpg
elisabeth.jpg (57.16 KiB) 2628 keer bekeken
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie